Biefstuk bestellen ?

• MariaR

Er is altijd wel een restaurant te vinden waar ze een goede steak serveren, maar bij de slagers vind je zelden een goede biefstuk of bv. t-bone steak.

Terwijl die op de bbq juist ook heerlijk zijn :-))

Hoe kan ik die in het Kroatisch bij de slager bestellen ??

• Keimpje

Uuuhhh MariaR …… gewoon aanwijzen zou ik zo zeggen ;-) ;-) :-) dan kan je nog je vingers opsteken met hoeveel je er wil en wedden dat jij s'avonds heerlijke biefstuk op je bbq hebt !!

Laat wel even weten waar en wanneer ….. ;-)

Groetjes Annemiek

• MariaR

Hey Annemiek,

Aanwijzen lukt niet altijd omdat we het gewoonweg niet zien liggen.

T-bone ligt er ook niet.

Als ik nou wist hoe ze dat in 't Kroatisch noemen dan kan ik het bij de slager bestellen voor de volgende dag of zo.

Ennuh dan meld je je maar …… ;-))

• Lipik

biefstuk zie ik altijd op de menukaarten staan als “biftek” en t-bone zal ook ginder wel t-bone zijn.

• Carla

Hoi Maria,

Zoals Hans al zei, biefstuk is biftek (spreek uit: bieftek) in het Kroatisch. Je zult dit in Kroatië inderdaad niet gauw bij een slager zien liggen, omdat Kroaten geen ‘rood vlees’ (in hun ogen ‘rauw vlees’) eten. Het moet daar altijd goed doorbakken zijn. Mocht de slager het niet hebben wanneer je daar om vraagt, zou je het altijd één of twee dagen van te voren bij 'm kunnen bestellen.

• Keimpje

Hallo.

Carla …. kun je dan gewoon bv. in een supermarkt ook geen vlees kopen ? Of is het inderdaad waar wat ik voor een tijdje terug gelezen heb, dat je inderdaad in Kroatie bijna goedkoper in een van de plaatselijke restaurantjes kan gaan eten ? Wat natuurlijk in het avondzonnetje aan een terrasje ook helemaal geen verkeerd idee is ;-) maar ook een bbq voor mijn tentje lijkt me toch ook niet verkeerd. Vooral omdat onze camping toch ook geheel aan zee ligt, volgens de beschrijvingen.

Groetjes Annemiek

• Carla

Hoi Annemiek,

Jawel, ook in de grotere supermarkt(ketens) kun je vlees kopen. Op de vleesafdeling moet je echter niet verwachten dat je daar alles in porties aantreft zoals hier. De diverse posities vlees liggen daar in stukken… jij zegt wat je hebben wilt en de slager snijdt het voor je af. Tip, in de grote supermarkten heeft de slager vaak een machine om schnitzels te pletten achter de toonbank. Als je schnitzels wilt, vraag hem dan meteen om het vlees alvast voor je te pletten wanneer hij het voor je afsnijdt. In tegenstelling tot vroeger, kom je de laatste jaren in de grote supermarkten echter ook al steeds vaker voorverpakt vlees in de koeling tegen. Je kunt daar voor de zekerheid dus altijd eerst even kijken als je dat makkelijker vindt. Het is in Kroatië inderdaad nog steeds mogelijk heel voordelig uit eten te gaan, maar niet altijd en overal. Vaak moet je ook weten waar je zijn moet. Dan ligt het er natuurlijk ook nog aan hoe of je het e.e.a. bekijkt. Als je je op vakantie liever bezighoudt met andere zaken dan boodschappen doen, koken en afwassen, heb je het er ook al gauw voor over om ietsje meer uit te geven en lekker te genieten op een terrasje.

• MariaR

Uit eten is inderdaad niet duur, maar de kids eten vaak liever op de camping om weer snel naar vriendjes te kunnen.

Het restaurant duurt ze vaak te lang.

• MariaR

Ik zie inderdaad de Kroaten zelf zelden rood vlees eten.

Maar hoe kan ik bv. een niet te versmaden runderhaas (chateaubriand) bestellen bij de slager ??

• Carla

Dat zou een (goveda) pribedrica moeten zijn :-)