Zonder vignet door Slovenië?

• Carla

Voor diegenen, die het willen en durven uitproberen… de volgende tip is uit de Kroatische media van vandaag en, naar verluidt, verschaft door Sandra Kržan werkzaam bij Direkcija Republike Slovenije za ceste oftewel het Sloveense ministerie van Verkeer.

Pak de oude grensovergang Sentilj (deze bevindt zich bij de snelweg en ten zuiden van de nieuwe grensovergang Sentilj), volg wegnummer R2-437 tot Pesnica, vervolgens over de rotonde in Pesnica en hier de lokale weg door Maribor pakken (volg de straten: Šentiljska, Partizanska en Titova ulica) tot Ptujska ulica, waar u de G-1 naar Ptuj neemt. Van Ptuj tot Gruškovje (grensovergang Macelj)blijft u wegnummer G1-9 volgen. Zo ziet dus de, door het Sloveense ministerie van Verkeer aanbevolen, vignetvrije, route er uit.

• Keimpje

Zelfs de Kroaten proberen alles te doen om de Slovenen terug te “pesten” ??¿¿

• Carla

Sorry, misschien is mij iets ontgaan, maar ik kan dit onmogelijk bestempelen als “pesten” van Kroatische zijde. Hooguit als een nuttige tip, nota bene verschaft door het Sloveense Ministerie van Verkeer, voor diegenen die zich die 35 Euro willen besparen.

• Keimpje

Hoi Carla.

Sorry, sorry, sorry, maar zo bedoelde ik het niet hoor. Ik vind het ook heel erg nuttig en ik zal ook zeker kijken of wij ook van die vignet vrije route gebruik kunnen maken. En ik vind het ook hartstikke leuk dat iemand dat soort berichten hier op het prikbord zet. Zo kunnen we allemaal wel nuttige tips gebruiken denk ik.

Sorry als het verkeerd over kwam.

Groetjes Annemiek

• Carla

Is o.k., hoor!

• JaPa :o)

Annemiek,

Ik denk als iedereen van die “SLUIS” gebruik gaat maken, zal de file langer zijn dan voor de Tauerntunnel in Oostenrijk. Dus ga gewoon via de toegestuurde route, dan komt alles goed. En die € 35,00 haal je door het niet hoeven omrijden er wel met de benzinekosten uit.

Fijne vakantie toegewenst door:

JaPa.

• Guy

Ha die Carla! Jij komt ook overal achter:de geheime identiteit van iemand en nu dit.

Aan ieder de VRIJHEID om het al of niet te proberen.

• Carla

Hoi Guy,

Ben het helemaal met je eens. Ik heb de route bekeken en het is niet echt omrijden. Je zult op de alternatieve route natuurlijk alleen minder tempo kun maken dan op de snelweg. Het positieve daarvan is echter dat je dan onderweg ook weer een hoop moois te zien krijgt. We mogen ook niet vergeten dat niet een ieder van ons die kant op gaat om puur vakantie te vieren en voor de één is die extra 35 Euro makkelijker op te hoesten dan voor en ander. Ook heeft de één meer ‘haast’ dan de ander. Nu kan iedereen dus voor zichzelf de keuze maken. Eerlijk gezegd weet ikzelf nog niet wat ik ga doen, maar één ding is zeker… het wordt niet München>Salburg en vervolgens de A10 door Oostenrijk, want dat is zomers kommer en kwel… Het hele traject úúúúúrenlang aansluiten, op de rem, stilstaan, optrekken, op de rem, stilstaan etc. en dat het liefst in de brandende zon. Dat is slopend, kost veel tijd en liters benzine. Die route kun je eventueel wel rijden als je in het voor- of najaar op een heen en weertje gaat, maar is zeer zeker niet aan te bevelen in het hoogseizoen! Zal dus sowieso de oostelijke route door Oostenrijk pakken en Passau>Graz>Maribor>Lucko rijden. Of het de allternatieve route wordt… hangt af van de achterban :-)

• ineke

Hoi Carla,

Wij kiezen dit jaar juist wel weer voor de route over Villach…Vorig jaar reden we via Graz-Zagreb, maar hebben uuuuuren in de file gestaan. Wij rijden 's nachts, als eerste was er een geschaarde caravan in Oostenrijk…daarna was het alleen maar files…van de Sloveens/oostenrijkse grens tot de tunnels in Kroatie….

Wij vertrekken nu een dag eerder, op donderdagavond,en duimen dat iedereen de “tolvrije”route gaat rijden.

Ik vraag me nog steeds af, of er een handel gaat komen in de vignetten, net als bij het Zwitserse vignet.

• Carla

Hoi Ineke,

Ja, pech kun je natuurlijk altijd hebben en wanneer er ergens voor je een ongeval plaats vindt, sta je al gauw in de file. Het is altijd het beste Oostenrijk>Slovenië ‘s nachts te rijden, zodat je ’s ochtens heel vroeg de grens met Kroatië passeert. Wij vertrekken nooit op de vrijdag en/of zaterdag, maar dat is natuurlijk, helaas, niet voor iedereen een optie. Ik hoop dat jullie reis dit jaar voorspoediger zal verlopen dan het afgelopen jaar. Alvast een fijne vakantie gewenst!

Oh ja, wat die handel in vignetten betreft… vergeet 't maar!