Ik woon al 12 jaar in Kroatie, werk of heb gewerkt op tientallen projecten hier en moet helaas mededelen dat de bureaucratie in vele steden en dorpen nog volop aanwezig is. Wordt vaak expres in stand gehouden om eigen baan te garanderen. Sommige steden hebben een bijzonder ingenieus systeem om projecten die niet naar hun zin zijn te blokkeren en de hele organisatie is daar op ingericht. Er wordt ook nog volop aan omkoping gedaan, hoewel men misschien wat voorzichtiger is dan voorheen. Ze zullen er minder direct naar vragen. Durven ze bij mij sowieso niet, omdat ik buitenlander ben, maar vele klanten van mij krijgen wel “indirecte” verzoeken.
Het hangt misschien van de plaats af en de belangen die de politici of andere groeperingen hebben, maar als ze je niet willen hebben ze heel veel manieren om je tegen te houden en er is geen centrale regering die daar iets aan kan (of wil….) doen.
Ik ken ook bijzonder weinig ondernemers die succesvol zijn in Kroatie. De meeste zijn failliet of het land uitgejaagd. Velen die wel succesvol zijn of leken te zijn worden de laatste jaren opgepakt wegens smeergeld en/of oplichting.
Ik zou ook graag willen dat het anders is, maar een simpele verhuurvergunning is wat anders dan een groter project succesvol uitvoeren.