camping beginnen

• Robert

Ik woon al 12 jaar in Kroatie, werk of heb gewerkt op tientallen projecten hier en moet helaas mededelen dat de bureaucratie in vele steden en dorpen nog volop aanwezig is. Wordt vaak expres in stand gehouden om eigen baan te garanderen. Sommige steden hebben een bijzonder ingenieus systeem om projecten die niet naar hun zin zijn te blokkeren en de hele organisatie is daar op ingericht. Er wordt ook nog volop aan omkoping gedaan, hoewel men misschien wat voorzichtiger is dan voorheen. Ze zullen er minder direct naar vragen. Durven ze bij mij sowieso niet, omdat ik buitenlander ben, maar vele klanten van mij krijgen wel “indirecte” verzoeken.

Het hangt misschien van de plaats af en de belangen die de politici of andere groeperingen hebben, maar als ze je niet willen hebben ze heel veel manieren om je tegen te houden en er is geen centrale regering die daar iets aan kan (of wil….) doen.

Ik ken ook bijzonder weinig ondernemers die succesvol zijn in Kroatie. De meeste zijn failliet of het land uitgejaagd. Velen die wel succesvol zijn of leken te zijn worden de laatste jaren opgepakt wegens smeergeld en/of oplichting.

Ik zou ook graag willen dat het anders is, maar een simpele verhuurvergunning is wat anders dan een groter project succesvol uitvoeren.

• Jablan

Robert

Ik woon al 12 jaar in Kroatie, werk of heb gewerkt op tientallen projecten hier en moet helaas mededelen dat de bureaucratie in vele steden en dorpen nog volop aanwezig is. Wordt vaak expres in stand gehouden om eigen baan te garanderen. Sommige steden hebben een bijzonder ingenieus systeem om projecten die niet naar hun zin zijn te blokkeren en de hele organisatie is daar op ingericht.

Geen verschil met de andere landen tussen Noordzee en Adriatische Zee.

Robert

Er wordt ook nog volop aan omkoping gedaan, hoewel men misschien wat voorzichtiger is dan voorheen. Ze zullen er minder direct naar vragen. Durven ze bij mij sowieso niet, omdat ik buitenlander ben, maar vele klanten van mij krijgen wel “indirecte” verzoeken. Het hangt misschien van de plaats af en de belangen die de politici of andere groeperingen hebben, maar als ze je niet willen hebben ze heel veel manieren om je tegen te houden en er is geen centrale regering die daar iets aan kan (of wil….) doen.

Het verschilt inderdaad van regio tot regio. Maar opnieuw: geen verschil met de buurlanden.

Robert

Ik ken ook bijzonder weinig ondernemers die succesvol zijn in Kroatie. De meeste zijn failliet of het land uitgejaagd. Velen die wel succesvol zijn of leken te zijn worden de laatste jaren opgepakt wegens smeergeld en/of oplichting.

Waarbij de laatste groep tijdens de oorlog rijk is geworden. In Joegoslavië was er geen private MKB-sector, je mocht maximaal tien man personeel hebben en dat is als het ware in de genen van de bevolking gaan zitten. Verder heeft het land nog steeds last van de braindrain van de laatste oorlog - iedereen met capaciteiten is vertrokken of vermoord. Wat overblijft is een land met teveel laagopgeleide mensen, teveel ‘oorlogsinvaliden’ en teveel mensen, die de overheid als een fruitmachine zien.

Robert

Ik zou ook graag willen dat het anders is, maar een simpele verhuurvergunning is wat anders dan een groter project succesvol uitvoeren.

De verhuurvergunning was een record - we kennen ook mensen, die daar een half jaar op hebben gewacht - maar we doen veel meer dan dat en er zitten ook dingen bij met een doorlooptijd van meer dan een jaar. Wat niet anders is dan in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk of Slovenië. Ook in die landen zijn volop ambtenaren/plaatselijke overheden te vinden, die alles maximaal rekken of via lang vergeten wetsartikelen tegenwerken als ze een project niet zien zitten.

• thebe

Hallo,

Ik ken iemand die een prachtig stuk grond te koop heeft, vlak aan zee, vlak bij Pula. 16000 vierkante meter voor 85 euro per vierkante meter, voor meer info stuur me maar een mailtje

• Jo

Dat maakt dus 1,36 miljoen, nou; koopje !

• rita

is die grond van goud of ligt er olie in de grond. 85 eur per vierkante meter???????

85 Kuna misschien?

• Jo

'k Heb ff gegoogled en lijkt voor bouwgrond een redelijk normale prijs te zijn. Maar de oppervlakte lijkt me niet zo groot om een camping te beginnen, toch niet als je 'r je investering alleen al van de grond moet op terugverdienen.

• Norbert HR

De grote vraag is natuurlijk of dit wel degelijk bouwgrond is ?

Velen hebben zich daar in verkeken, kopen grond, denken dat het bouwgrond is en dan blijkt het ineens bos of agricultural te zijn. Bovendien heeft de overheid er geen enkele moeite mee om grond om te turnen van bouwgrond naar bosgrond wanneer ze daar zelf geld mee kunnen verdienen.

Maar inderdaad, 16,000 m2 is niet echt genoeg voor een camping, tenzij het een strook van 800 mtr x 20 meter direct aan zee is en dat betwijfel ik, want ik ken Istria goed en er is nergens zo'n strook te vinden.