Enge beestjes

• Shir

Hoi mensen,

Ik ga in juli op vakantie naar Kroatie en ik ben enorm bang voor “enge beestjes”. Lees: spinnen, insecten (met name kakkerlakken) etc. Welke van deze beestjes komen voor in Kroatie (Istrie, Porec)? En zijn ze daar ook weer van giga formaat?

In Turkijke zijn de kakkerlakken bijv. groter dan de Nederlandse meikever. Is dit in Kroatie ook zo? En hoe houd ik die beesten het beste op afstand? Want kakkerlakken mag je niet doodtrappen?

Groetjes, Shir.

• Jo

Spinnen heb je overal, kakkerlakken waarschijnlijk ook wel. Wij zijn zowel op hotel, in appartementen als op camping geweest en het valt allemaal best mee.

Natuurlijk trek je je ogen open als je plots een reuzeslak over de weg ziet kruipen. En reuze is dan in vergelijking met wat we in België gewoon zijn op dat gebied. We zagen er vorige maand huisjesslakken van 5 à 6 cm doormeter. Als ze kropen waren ze zeker 12 à 15 cm lang en 3 cm breed. Een formaat dat we hier niet kennen maar al even onschuldig als hier (behalve voor de planten dan misschien). Op de camping hadden we dit jaar veel last van insecten (vliegende) die venijnig konden prikken. Maar je hield er geen “bulten” aan over zoals bij muggenbeten.

Géén paniek dus, zou ik zeggen.

• Robert

Veel insecten zijn wat groter van formaat dan in Nederland, maar de meesten doen geen kwaad. Waar veel natuur is vind je natuurlijk de bijbehorende dieren…

Wij hebben een huis vlak naast een bos en daar wemelt het van de reuzekevers, sprinkhanen en ook schorpioenen. Maar tot nu toe alleen last gehad van muggen…

• Guy

In die 30 jaar Hr.nog een noemenswaardige problemen met beestjes gehad.Geen kakkerlakken gezien(getuigt van goede Hygiene)Mugjes kunnen flink zoemen en steken maar daar zijn middeltjes tegen.Alleen eens een slang het huis moeten uitgooien en eentje vanonder mijn motorkap moeten verwijderen.Nooit door een schorpioen gestoken en mocht het gebeuren dan is het te vergelijken met een

wespensteek.

• Lipik

…en als je echt veel geluk hebt bruine beren, wolven en lynxen… ;-)

maar zelfs die hebben schrik van ons mensen.

• Marko

Kakkerlakken in Kroatië zijn ongeveer 1,5 a 2 cm groot. Zijn meestal 's nachts actief in omgevingen waar voedsel(resten) zijn en zijn bang voor mensen. Als ze eenmaal in huis zitten zijn ze moeilijk weg te krijgen. Houden zich bijv. op in de riolering. Zorg in ieder geval dat ze niet bij voedsel kunnen, mocht je ze tegen komen!! Als je in appartement/hotel zit zal eigenaar er alles aan doen dat er geen kakkerlakken zijn. Maak er geen al te groot punt van. Het verkeer is vele malen enger! ;-)

• Shir

Bedankt voor de reacties. Ik voel me nu gelukkig iets minder stresserig. Ik weet wel dat de beestjes mij niks doen, maar ik vind ze gewoon doodeng. :/

Hopelijk kom ik ze inderdaad ook niet tegen. :)

• Bas

Ga je kamperen, zet je tent dan niet onder een boom, dat vermindert de kans op spinnen. Nog nooit echt last gehad van insecten. Ik let wel op dat ik niet gebeten wordt door grote vliegen (3 á 4 cm) met groene ogen. Je ziet ze soms op het strand. Wij noemen het een daas, maar dat is waarschijnlijk niet de goede naam. Niets om bang voor te zijn. Niet leuk zijn muggen, maar die zijn in Nederland ook niet leuk.

• Guy

Het klopt,Bas.Wij noemen het ook paardevliegen.Venijnige dingen die je ook achtervolgen.Houden zich meestal op een bepaalde plek op.Als je wat verder

gaat zitten laten ze je meestal met rust.

• iris

Zitten er giftige slangen, en hoorde ook van de spin de zwarte weduwe dat die dodelijk kan zijn, wij zitten in porec daar wel eens van die enge dingen gezien, en in de bossen?