In Istrië zelf hebben we maar heel weinig ziekenhuizen, sterker nog, ik ken er maar 1.
In vrijwel alle dorpjes is iets van een eerste hulp, maar je wordt doorgaans voor het minste geringste doorgestuurd naar Pula.
Een ambulance rijdt ook immer naar Pula, niet naar Porec, Rovinj of Umag, dus het kan soms wel even duren eerdat je in een ziekenhuis bent.
De apparatuur is over het algemeen oud, maar de artsen op zich zijn, voor zover mij bekend, goed opgeleid en weten wat ze doen, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Nadeel is natuurlijk wel dat ze, door die oude apparatuur, niet altijd kunnen behandelen zoals je wellicht in Nederland gewend bent.
Het liggen in het ziekenhuis op zich is daarentegen iets wat je maar beter kunt vermijden. Vaak is het nog dat je je eigen eten en drinken mee moet nemen en zaken als enige luxe (radio, televisie, bedlampje, badkamer of toilet bij de kamer etc) kun je helemaal vergeten. De kamers zijn kaal, vaak ook zonder gordijnen, zeker geen air conditioning en verplegend personeel zie je zelden. De patient is dus echt op de familie aangewezen.
Er zijn wel wat privé klinieken, de meeste in Rijeka en omstreken, maar of je dit weer terug krijgt van de verzekering is nog maar de vraag.
Ik heb voor mezelf al besloten dat ik nooit en te nimmer hier in een ziekenhuis wil liggen, ik laat me wel naar Italië brengen. Is ook geen Nederland, maar nog steeds stukken beter dan wat er hier beschikbaar is.