reis naar dalmatie

• hugo

reeds eerder plaatste ik twee berichten waarop helaas géén reaktie,nieuwe poging dan maar.

kan iemand leuke uitstapjes en/of adresjes bezorgen van :

- omgeving Dubrovnik - Slano

- eiland Hvar

- omgeving Sibenik - Krka

Hopelijk nu meer geluk op antwoord, hier dient een forum toch voor?

• Lipik

Hugo,

Wat Slano betreft, van daar kan je natuurlijk gemakkelijk naar Dubrovnik, vergeet Cavtat niet (iets zuidelijker nog maar ook wel een bezoek waard).

In de andere richtijng kan je dan naar Ston en Mali Ston met zijn ‘muur’ en zoutpannen. Ston is het begin van het schiereiland Peljesac. Verder op Peljesac moet je zeker doorrijden tot orebic en er de abdij even bezoeken, al was het maar voor het fantastische zicht dat je van daarh bet op het eiland en de oude stad Korcula. op Peljesac niet vergeten om er (waarschijnlijk de beste) wijnen van Kroatie te proeven. Als je ook nog een duik in het water wil nemen moet kan je best in Trpanj even stoppen. De rit van Ston naar Orebic (van zuid naar noor Peljesac) bied je bovendien ook nog prachtige zichten en natuur.

(zie voor verdere uitleg www.dalmatie.eu )

Sibenik en Krka, daar mag je natuurlijk het nationaal park Krka niet vergeten, Ook Sibenik zelf natuurlijk en van daaruit is het Nationaal Park Kornati eilanden ook niet zo ver. (zie ook www.kroatie.org ->nationale parken)

Knin in het binnenland is ook niet zo ver, daar is enkel de burcht de moeite waard. Tenzij je de geschiedenis van Kraotie kent en interesse hebt, dan heeft Knin een zeer emotionele waarde.

Met Hvar ben ik niet bekend.

Wat adressen betreft, in Slano kan ik ten zeerste dit aanbevelen :

http://www.kroatie.org/?h=aanbevolen%20huizen&o=Pension%20Lobrovic

• tewe

hallo Hugo

Ja , wij zijn eigenlijk op alledrie de lokaties die jij noemt geweest.

Over Dubrovnik: De oude stad zelf is al een bezienswaardigheid.Fantastisch.

Het is dan erg leuk om een wandeling over de stadsmuur te maken.

Verder kan ik een dagje naar het eiland Lastovo ook aanbevelen.

Over het eiland Hvar: Daar gaan wij dit jaar weer naar toe net als vorig jaar.

De stad Hvar is ook mooi en erg toeristisch. De rest van het eiland is qua natuur ook erg mooi maar er zijn weinig bijzondere bezienswaardigheden.

Het stadje Jelsa vinden wij altijd heel gezellig.Hier bivakkeren wij ook.

In de verschillende stadjes kun je wel vaak een motorbootje huren om lekker een dagje langs de kust en de kleine eilandjes te varen en daar waar het jou wat lijkt aan te leggen of te gaan eten of zwemmen.

Over de omgeving Sibenik: Hier is een bezoek aan de Krka-watervallen zeker aan te bevelen. Verder de stadjes Primosten,Trogir,en event. Split zijn zeker de moeite waard om daar een dag te vertoeven. Ook noorderlijk van Sibenik liggen een paar leuke plaatjes zoals Vodice.

Ik hoop dat ik je een klein beetje heb kunnen helpen en dat je net zo als wij zult genieten van je vakantie in Kroatie.

Groetjes Willy

• Marko

Een kleine correctie hierop: Lastova ligt een paar uur varen uit de kust. Ik vermoed dat Willy het eiland Lokrum bedoelt.

Nog enkele aanvullingen: Dubrovnik in het hoogseizoen is beredruk.

Op Hvar is naats Hvar stad ook zeker Stari Grad een bezoekje waard. Niet zo toeristich opgefokt als Hvar stad. Voor spectaculaire vergezichten op zee is de oude weg van Stari Grad naar Hvar stad (via Brusje) aan te bevelen (dus niet via de tunnel).

Verder denk dat als je de tips uit de gemiddelde reisgids volgt een heel eind komt.

Vanuit Sibenik zou ik, zoals Willy al suggereert Trogir, Split (dus zonder “eventueel” ervoor) en Zadar bezoeken.

• Marko

En voor het geval je Lastova niet op de kaart vindt. Moet natuurlijk Lastovo zijn. ;-)

• tewe

hallo Marko

Ja inderdaad, ik heb me vergist. Het moet inderdaad Lokrum zijn. Sorry hiervoor.

Willy

• ineke

Wij zijn 3 jaar terug op Hvar geweest. Na onze eerste vakanties daar in 1985, viel het ons erg tegen….Hvar-stad was erg toeristisch geworden, en vreselijk duur. Een parkeerplaats was bijna onvindbaar. Jelsa daarentegen was weer superleuk!!!!

Zelf vind ik een bezoek aan Trogir geweldig, vooral 's avonds met veel live-muziek.

O ja, en mocht je een goede pizza willen eten in Dubrovnik, zoek dan naar Pizzeria Mea Culpa….en bestel een halve pizza!!!!! Geweldig!!!

O ja, en wij vinden Mostar ook indrukwekkend, maar dat is even een stukje omrijden…….