Mogelijkheden Kroatische simkaart?

  • Marloes

    Over twee weekjes ben ik als het goed is via Bled op weg naar Kroatie (rondje Bled-Dubrovnik). Nu ben ik nog van de oude stempel met m'n prepaid simkaartje wat bellen/sms'en daar best prijzig maakt.

    Heeft er misschien iemand ervaring met het aanschaffen van een lokale simkaart? Is dit inderdaad een aanrader en eenvoudig te organiseren? Ik las via google het een en ander over Tomato (?), maar hun website is enkel in het Kroatisch en laat dat nu niet m'n sterkste taal zijn. Kortom, goede adviezen zijn welkom.

  • Norbert

    Je kunt gewoon iedere T-com, VIP-winkel inlopen en een simkaart kopen, is geen enkel probleem. Navul kaartjes kun je ook overal kopen.

    Tele 2 wordt in supermarkten, bij benzine stations etc verkocht, dus ook geen probleem.

    Hou er wel even rekening mee dat je telefoon sim-lock vrij moet zijn, anders heeft zo'n Kroatische simkaart weinig zin.

  • Lipik

    tomato is goedkoop vooral voor ons, aangezien de aanschaf goedkoop is en je het aankoopbedrag kan ‘opbellen’. Ook VIP heeft van die prepaid kaarten die voordelig zijn.

    Maar bellen naar het buitenland vanuit Kroatie kan je beter in een telefooncel doen, dat is nog altijd stukken goedkoper. Telefoonkaarten vorr de telefooncellen vind je in kiosken en bij de post.

    meer over bellen : http://www.kroatie.org/kroatie.php?h=algemeen&o=telefoon

  • Marloes

    Bedank voor je razendsnelle reactie. Telefoon is simlock vrij dus dat is geen probleem. Spreekt het eerste gebruik van zo'n simkaart (en opwaarderen) een beetje voor zich? In NL is dat uiteraard een eenvoudig, maar lukt dit de gemiddelde hollander ook als menu's ed in het Kroatisch zijn?

    Kun je (of iemand anders) misschien ook iets zinnigs zeggen over prijzen? Belminuutje, smsje? En is de dekking langs de kust (en eventueel Plitvice, maar kan me voorstellen dat dat minder is) goed? Misschien nog tip een voor een van de drie providers die je noemt? Of kies ik gewoon dat wat ik het eerste tegen kom?

  • Marloes

    Hallo Lipik, bedankt voor je advies. Ik wil liever niet afhankelijk zijn van telefooncellen. Reis met een groep en heb de ervaring dat ik net die telefooncel niet tegenkom als ik ‘m nodig heb. Daarnaast is die gsm wel handig om onderling wat contact te houden. Eventueel zou ik ook gewoon m’n Nederlandse kaart kunnen gebruiken, maar was benieuwd of er betere (lees:voordeligere) opties zijn.

  • Lipik

    Tomato :

    0.35 kuna/min voor bellen

    0.25 kuna per sms

    één tarief voor alle lijnen en 7/7 24/24 binnen Kroatie.

    buitenland :

    5,37 of 4,88 kuna/min (piek/dal) voor bellen naar Nederland/belgie.

    (piek = 7 tot 19 uur, rest is dal)

    dus best 2 simakaarten kopen als je met elkaar in kontact wil blijven.

    Het eerste gebruik : voor zover ik me nog herinner is er een engelstalige handleiding bij, en even een Kroaat vragen op voor U de eerste installatie te doen en het menu op engels te zetten, dat lukte mij toch ook altijd.