Kroatische Kuna's

• MariaR

Als ik hier bij de Rabobank KK bestel krijg ik voor 100 Euro ; 629,58 Kuna.

Ik moet dan ook nog 5 Euro handlingkosten betalen.

Als ik kijk op wisselkoers.nl staat er voor 100 Euro ; 724,38 Kuna.

Dat is nogal een verschil, zo'n 13 Euro plus die 5 Euro kosten er nog bij.

Nou vinden wij het wel prettig om alvast wat cash bij te hebben voor kleine dingen of een restaurantje onderweg.

Hoe doen jullie dat ?

Grtjs

Maria

• Lipik

Gewoon je bankkaart meenemen en bij de eerste geldautomaat Kunas afhalen.

Bankautomaten zijn er in overvloed in Kroatie. De eerste uitgaven (tolgelden bv) kan je perfect met euros betalen. Je kan ook ‘pinnen’ in bv benzinestations , supermarkten en ook al in kleinere handelszaken.

meer over geld : http://www.kroatie.org/kroatie.php?h=algemeen&o=geld

prettige reis.

• Guy

Net even gebeld met Fortis.NL. Buiten de EU wordt €1.80 per transactie in rekening gebracht.Ik neem genoeg euro mee en wissel bij de bank af en toe naar behoefte.Als de koers bvb 7.3 is en er geen provisie wordt gerekend dan krijg je ook meestal iets minder.In dit geval bvb 7.2 kuna voor een euro.Niet noemenswaardig.

Hier niet wisselen:veel te duur.Aan de grens kan je gewoon wat wisselen zonder probleem.

• jacb

hallo met je euro en je credit kaart kom je ook een heel eind. Wel kijken waar je wisseld want bij de één moet je provisie kosten betalen en bij de ander niet.

succes fijne vakantie.

• Anne

We hebben nog wat kuna`s van vorig jaar over.

Het met euro`s de tol betalen is ons vorige keer slecht bevallen. Betalen met Visa oid was niet mogelijk en na even omrekenen bleken we 20 euro teveel aan tol te hebben betaald en dat zonder bonnetje ;-(

Het was geen warm welkom in Kroatië en is ons verder gelukkig nooit overkomen.

De eerste beste pinautomaat en de tol betalen met Visa of creditcard wat normaal wel kan is dus inderdaad de beste optie.

• MariaR

Erg duur ja, 18 Euro kosten voor 100 Euro Kuna's .. . .

Dat gaat toch nergens meer over . . .

• Guy

Geen 18 euro maar er staat een euro en tachtig cent.Ik vind het toch een heel gedoe om kleine bedragen met een kaart te betalen.In Kroatië betaal ik alles kontant in kuna.

• maarten

Als je bij de rabobank zit en je pint geld bij een geldautomaat in kroatie dan hoef je hierover geen extra transactiekosten te betalen zoals bij Fortis en de Abn.

Wij pinnen al jaren overal in kroatie en nog nooit geen problemen gehad.

Als je euro.s gaat omwisselen in kuna.s dan staat er meestal (geen transactiekosten ) dit klopt maar deze hebben ze al verwerkt in de omwisselkoers.

Veel plezier in het mooie zonnige kroatie.

• ellen

Zo doen wij het ook: in het eerste dorpje waar we doorheen rijden, meteen een pinautomaat opzoeken.

Tol betalen we met creditcard.

• Norbert

De eerste pin automaat staat reeds bij binnenkomst in Kroatië aan de grens bij Kastel (Istria dus).

Wie tot aan Pula moet hoeft alleen de brug bij Novigrad te betalen en dat is precies 2 euro (14 Kuna). Dan betaal je dus 0,6 Kuna teveel, maar dat lijkt me niet echt onoverkomenlijk.