SLOVENIE

• Geert

Kan iemand mij zeggen of een vignet verplicht is als je via TRIESTE binnenrijdt en enkel de kustbaan gebruikt tot PORTOROZ ?

Thanks

• JaPa :o)

Geert,

Ook daar is het vignet verplicht!

JaPa.

• Carla

Geert,

Wanneer je vanuit Triëst bij Muggia (Spodnje Skofije) de grens overgaat, kun je zonder vignet naar Koper en Istrië rijden. Zo zou je dus ook naar Portoroz moeten kunnen rijden. Het is een kwestie van snel- en autowegen vermijden!

• Norbert

Kijk wel even goed uit, want de grensovergant Italië-Slovenië wordt ook gezien als snelweg, ook al is het maar 2 meter.

Je kunt inderdaad zonder snelweg naar Kroatië komen, kan ook via de overgang naar Buzet, maar plan het wel een beetje nauwkeurig. Je kunt er donder op zeggen dat men massaal staat te controleren.

Zou voor de zekerheid ook maar even het kaartje uitprinten waarop staat aangegeven voor welke wegen je het vignet moet hebben. Het kaartje is afkomstig van de Sloveense autoriteiten, mocht men moeilijk doen kun je je nog altijd daar op beroepen.

• Carla

Ja, ik ga er ook vanuit dat je goed op je tellen moet passen. Norbert, weet jij trouwens of de route Rijeka, Pasjak, de E61 naar Kozina en vervolgens de grensovergang Nazirec óf de lokale weg over Divaca en Sezana naar Italië een aan te bevelen route is? Deze route wordt namelijk ook door de HAK als vignetvrije route geadviseerd. In het grijze verleden heb ik het ooit eens gereden, maar het is té lang geleden dat ik 'm mij nog voor de geest kan halen.

Ik moet trouwens zeggen dat de Tsjechen goed geïnformeerd worden! Naast dat hun nu gesuggereerd wordt om over Slowakije, Hongarije, i.p.v. Slovenië, naar Kroatië te rijden, worden ze in de media uitgebreid voorzien van de alternatieve vignetvrije routes door Slovenië. Ze krijgen zelfs een plattegrond van Maribor voorgeschoteld, waarop de te rijden route door deze stad netjes en duidelijk ingetekend is.

• Robert

Voor de weg van Rijeka via Pasjak naar Trieste is geen vignet nodig en is prima te berijden, tenzij je tegelijk met een paar miljoen Italianen gaat. Beter de zaterdagen vermijden dus in het hoogseizoen.

• Norbert

Die vignetten worden gouden tijden voor de uitbaters van restaurants/bars etc op die oude wegen.

Men dacht dat ze failliet zouden gaan door de nieuwe snelwegen (geen hond wilde nog over de oude wegen), maar nu vlucht iedereen weer de oude landweggetjes op.

Ben benieuwd of we daar ook een belasting zullen gaan zien of……………..beginnen ze gewoon met wegwerkzaamheden en sta je daar ook vast ?

• Josep

Hallo!

Waarom betalen jullie jaren 40,- Euro in Oostenrijk voor tol en vignet?!

Heb gehoord dat Kroatie Vignetten gaat invoeren:

- 10 daagse vignet: 27,- Euro

- Maand vignet: 55,- Euro!

Gaan jullie dan Kroatie vermijden om naar Kroatie op vakantie te gaan?

Groetjes,