Split-Neum-Dubrovnik

• David

Beste mensen,

In augustus ga ik weer op vakantie naar Kroatië. Nu ga ik wat zuidelijker. We vliegen eerst naar Split, waar we drie dagen doorbrengen. Voor het tweede deel van de vakantie hebben we een hotel in Neum geboekt. Neum is het stukje Bosnië-Herzegovina-aan-zee dat het gebied rondom Dubrovnik van de rest van Kroatië scheidt. Terug vliegen doen we vanaf het vliegveld van Dubrovnik.

Nu heb ik enkele vragen over het reizen. Ik heb gelezen dat het openbaar vervoer in Dalmatië bestaat uit (goede) busverbindingen. Gaat er een rechtstreekse bus van Split naar Neum, en/of maakt de bus van Split naar Dubrovnik een tussenstop in Neum, waarbij het mogelijk is om uit te stappen? Kost het passeren van de douane veel tijd? Is het mogelijk om in de drie dagen die we in Split zijn de buskaartjes te reserveren? Of kan dat ook vanuit Nederland?

Vanuit Neum willen we natuurlijk Dubrovnik bezoeken, zo'n 62 km daarvandaan. Weet iemand waar ik de dienstregeling van de bussen tussen Neum en Dubrovnik kan vinden? En hoe het hier zit met het passeren van de grens?

Ik hoop dat er iemand antwoord weet op deze vragen, of weet waar ik meer informatie kan vinden.

Alvast bedankt,

Erwin Jansen

• Marko

Er zijn bij mijn weten geen sites net een compleet overzicht van busverbindingen binnen Kroatië. E.e.a is geregeld per busonderneming:

www.autotrans.hr (Rijeka)

www,croatiabus,hr (Zagreb)

Volgens de site van autotrans stopt de bus ook in Neum. (is de bus van Split naar Dubrovnik v.v.)

Voor de zekerheid zou je autotrans via de mail kunnen contacteren en ook je vragen stellen over reserveringen. Wellicht kunnen zij je ook overige busondernemingen (uit Split) noemen zodat je op hun site kan kijken. En wie weet kunnen zij wel een volledig overzicht geven.

Busstation in Split is bij de haven.

Doorreis Split - Dubrovnik via Bosnië vergt nauwelijks douane-oponthoud, d.w.z. voor verkeer wat gewoon doorrijdt. Omdat er gestopt wordt in Neum vermoed ik dat er wel degelijk gecontroleerd gaat worden. Zou je ook kunnen vragen bij autotrans.

Succes, Marko

• Mark

Busstation Split met dienstregeling:

http://www.ak-split.hr/EN/vozni.red/index.html

Reserveren kan bij het busstation.

• Mark

Busstation Dubrovnik:

http://www.libertasdubrovnik.hr/

Je moet dan kijken bij aankomst van bussen uit Ploce, grootste deel zal ook wel in Neum stoppen. Reistijd +- 2 uur.

• David

Bedankt allemaal, hier hebben we wel wat aan! Erwin