Reistijd vanuit Venetië?

• Eric

Wij reizen in september per auto van luchthaven Treviso (bij Venetië) naar Rovinj in Istrië.

Wie heeft ervaring met de rij-tijd?

Routeplanners geven dit wel aan maar houden geen rekening met drukte op de wegen, files, grenscontroles etc.

• JaPa :o)

Eric.

Van Treviso naar Rovinj is het 219 km. met een rijtijd van ca. 2,5 uur. Dat is de tijd zonder files en oponthoud aan de grens. Reken daar eens 1,5 uur voor, dan ben je dus zo'n 4 uur onderweg. (Als je geluk hebt).

JaPa.

• Norbert

Ik rij het altijd, op normale dagen, in 2 tot 2,5 uur, hangt een beetje van het gewicht van mijn voet af.

De drukke vakantiedagen zul je mij niet op de weg vinden, want dan mag je er nog wel een uurtje of 4 tot 5 bijtellen (Japa was erg enthousiastisch met slechts 1,5 uur). Je staat dan namelijk al vast bij de aansluiting op de autostrada Venezia - Trieste, dan bij een aantal weg werkzaamheden ter hoogte van Portogruaro, dan vervolgens bij de betaalpoortjes bij Triëste en daarna begint het feest pas echt goed, want door alle werkzaamheden is het meer stilstaan dan rijden.

Ik weet niet wanneer jullie aankomen, maar mocht het op vrijdag of zaterdag zijn dan zou ik haast willen adviseren om er een leuke middag en avond Italië aan vast te plakken. Het is volstrekt zinloos om je in het ‘strijdgewoel’ te werpen en maar te hopen dat je in een paar uur in Kroatië kunt zijn.

Treviso is een mooie stad, maar je zit ook vlakbij Venetië, Padova of Vicenza. Wil je naar het strand dan kun je naar Jesolo of een van de dorpjes ernaast.

Ga daar eens lekker naar toe, geniet van een terrasje, Italiaans ijs en stap rond een uur of 9 - 10 ('s avonds) in de auto. Dan is het een stuk koeler, is de drukte verdwenen en rij je zonder problemen naar Kroatië.

Het kan nog anders, maar dan moet je wel de weg een beetje kennen. Je kunt het meeste verkeer omzeilen door de autostrada A4 te nemen tot aan de afslag van het vliegveld bij Trieste en dan verder te gaan over de oude kustweg naar de grens. Die weg leidt dwars door Trieste en wanneer je dit overdag doet zit iedereen op het strand en is de weg redelijk leeg. Daarmee omzeil je vrijwel alle knelpunten en sluit je vlak voor de grens bij Slovenië weer aan bij de rest van de meute. Maar………de drukte op weg naar de Kroatische grens omzeil je dan natuurlijk niet.

• Norbert

En ik lees nu dat jullie in September pas gaan komen……………in welk geval de grootste drukte reeds voorbij is en je dan over het algemeen lekker kunt doortuffen.

• alaan

Heb even meegelezen. Wij gaan op 6 september ook vanaf Treviso naar Pican, Istrië en zo te zien moet dat gezien de drukte rond die tijd geen probleem zijn. Eerste keer Kroatië, we hebben er zin in. Alleen nog zien hoe we tolvrij door Slovenië komen, al zal ik daar geen gekke frantsen voor uitaheln, dan maar die 35 euro betalen….