Plitvice of Krka? (reizen vanaf Pag)

• JoostS

Wij zitten vanaf 19 juli twee weken op het eiland Pag vlakbij Novalja. Maar we willen ook wel een aantal keren op pad, anders hadden we net zo goed naar Zeeland kunnen gaan ;)

Om precies te zijn zitten we in het plekje Kustici en vanaf daar is het 1.58u. (150km) naar Šibenik, vanaf daar zit je volgens mij het best in de buurt van Nationaal Park Krka.

Echter is het vanaf onze verblijfplaats 2.29u. (181km) rijden naar Plitvice voor het Nationaal Park Plitvicemeren.

Wat zouden jullie aanraden? Een half uur verder rijden naar Plitvice, of is Krka ook de moeite waard?

En hebben jullie nog andere aanraders voor in die regio? Het mag best wel een stukje rijden zijn. Heb o.a. al Zadar gevonden en vanaf daar met evt. een boottocht of iets dergelijks de Kornaten te bekijken (is dit allemaal goed geregeld daar? of is informatie e.d. lastig te vinden)?

Verder heb ik ook wat gevonden over het Nationaal Park Paklenica, is dat iets wat makkelijk te bezoeken is? Of moet je dan echt volledige trekkersuitrusting hebben en dat je dan een dag door dat gebied gaat lopen?

Hoor graag jullie reacties!

Gr,

Joost

• Guy

Sibenik is geen probleem:de kustweg of de snelweg.Plitvice kan ook maar voor Plitvice zelf heb je toch meer tijd nodig wegens de uitgestrektheid en ik raad steeds aan om daar op de heen- of terugreis 2 dagen voor uit te trekken met een overnachting daar.Van uit Pag kan je natuurlijk ook zadar bezoeken-een boottocht naar de Kornati-een boottocht op de Zrjmanjarivier-de canyon van Paklenica en vanuit Zadar de met een brug verbonden eilanden Ugljan en Pasman.

Paklenica niet doen als het zeer warm is.Vanaf de meeste campings of touristische plaatsen wordt de boottocht naar de Kornati georganiseerd.Je kan ook

in Zadar op de kade boeken.Prettige vakantie.

• JoostS

Twee dagen voor Plitvice gaat niet lukken ivm autohuur e.d.. Dus die optie valt af.

Maar in één dag moet je toch ook wel het nodige kunnen zien daar? Je moet zo zien, één dag in Disney is bijv. ook leuk, alhoewel je bij twee altijd meer zou kunnen/zien. Maar soms is één dag maar de enige optie.

Maar als je dan zou moeten kiezen tussen Krka en Plitvice, waarbij het tweede een half uur langer rijden is, waar zou je dan voor kiezen?

Die Zrmanja-rivier is ook erg mooi inderdaad! Bedankt voor die tip.

Weet iemand vanaf welke plek daar evt. boottochten of kanoverhuur is?

• ineke

Ik zou kiezen voor Plitvice!!!!! Gewoon 's ochtends bijtijds vertrekken……

• Guy

Als je dan toch moet kiezen zou ik ook Plitvice nemen.Inderdaard, vroeg vertrekken en laat terugkeren.Vanuit Novigrad(Dalm.) worden ongetwijfeld tochten op de Zrjmanja georganiseerd.Het ligt tegenover de monding van de rivier en het is dus niet lang varen.Boeken kan je waarschijnlijk via het touristburo of als je Novigrad binnenrijdt,net het bruggetje over zie je een groot huis-Pension 5 ferala.

De familie Buterin ,Leo en Zinka,kunnen je ongetwijfeld verder helpen.

• JoostS

Kijk eens aan, dat is lekker gedetailleerde informatie! Thanks (ook voor je mailtje Guy ;-) )

• Bas

Omdat je maar 1 dag gaat verkies ik Krka boven Plitvice. Plitvice vind ik de laatste 5 jaar niet meer leuk tijdens het hoogseizoen ivm drukte. Ook Krka is druk, maar vind ik voor een dagje als uitstapje leuker om te lopen. je moet toch rekening houden met er naar toe rijden-wandelen-en terug rijden. Krka is qua opervlakte kleiner, maar je kan er bijvoorbeeld onder aan de waterval zwemmen, dat is bij Plitvice niet toegestaan (of dit moet de laatste 2 jaar veranderd zijn). De tocht met de (gratis) taxi boot naar de ingang van Krka park is ook al leuk en is bij de terugkeer weer een heerlijk rustpunt na een +/- 2 uur wandelen. natuulijk ook nog even een paar + puntjes van Plitvice: Rust kan je vinden door helemaal naar de hogeren meren te wandelen, hier komen niet zoveel wandelaars omdat dit simpelweg langer wandelen is, je kan dan een heel stuk door de bossen lopen. De watervallen zijn hoger, massaler en daardoor toch iets mooier.

• JoostS

Drukte maakt niet echt uit, schuif gewoon lekker aan in de toeristenrij ;) We zijn allemaal nog jong (rond de 20jr.) en kunnen wel wat drukte hebben.

Maar als ik zo die foto's bekijk en stukjes lees heb ik wel het gevoel dat Plitvice echt een stuk mooier is en dat er meer te zien is. Zwemmen in Krka klinkt wel leuk, misschien doen we ze wel gewoon allebei ;-)

• Guy

Bas,het schiet al lekker op voor je:nog een veertiental dagen!!Goede reis en groetjes daar in Seline.

• maarten

Plitvice is vele malen mooier dan Krka wij hebben ze allebei gezien.

Krka is ook mooi maar commercieler en qau natuur kan het echt niet tippen aan Plitvice. Eenmaal Plitvice gezien dan heb je voor Europa wel de mooiste watervallen gezien. En dan valt Krka tegen.

Veel plezier.