Plitvice of Krka? (reizen vanaf Pag)

• ellen

NP Krka is zeker de moeite waard. Als je beide nog niet gezien hebt, zou ik daarmee beginnen. En dan heb je ook nog tijd om Sibenik te bezoeken.

Op veel campings komen ze bij je langs om zulke boottochtjes naar NP KOrnati aan te bieden. Wij hebben het in mei 2006 gedaan en vonden het eigenlijk maar tegenvallen.

Met een paar wandelschoenen + rugzak met voldoende eten en drinken, kan je een dagwandeling maken door NP Paklenica. Wil je meer, dan zijn er ook trekkershutten waar je kan overnachten.

Op http://kooij.mijnalbums.nl kan je de foto's vinden die ik afgelopen jaren gemaakt heb.

• Norbert

Plitvice is waarschijnlijk wel iets meer dan de 2,30 uur welke je nu voor ogen houdt.

Je zult eerst met de pont naar de overkant moeten en dat tochtje duurt een kleine 20 minuten. Dan uiteraard nog de wachttijd voor de pont, het er naartoe rijden oftewel dat kost je al snel een uur.

Eenmaal aan de andere kant zul je naar Senj moeten rijden en dan daar de berg moeten beklimmen, reken op een kleine anderhalf uur, zit je al op 2,5 uur.

Eenmaal boven op de berg is het nog zeker een uur eerdat je in Plitvice bent.

Om naar Krka te komen ben je eerst een uur tot anderhalf uur bezig om van Novalja tot aan de snelweg te komen. Eenmaal daar is het nog een 45 minuten (als je een beetje het gas diep intrapt) naar Krka.

Maar…………..ik mag aannemen dat jullie toch iedere avond op Zrce te vinden zijn, dus dat vroege opstaan kan wel eens problematisch worden. En hardrijden op Pag is er niet echt bij, want er wordt verschrikkelijk gecontroleerd, de politie staat momenteel zo ongeveer op iedere hoek van de straat.

Men staat nu zelfs bij de veerpont te controleren en pikt willekeurig auto's uit voor controle. De Duitse Gestapo zou er trots op zijn !

Hou hier dus rekening mee. Laat alle drugs thuis ! Van de week zag ik dat een groep van 6 jongelui werd gearresteerd (bij de veerpont), geen idee waarom, maar ze gingen wel mee.

• JoostS

Thanks allemaal voor jullie reacties!

En Norbert, zal even e.e.a. toelichten:

Wij zullen vast wel een paar keer naar Zrce toe gaan ;-) Maar het is ook niet zo dat we elke avond tot diep in de nacht gaan stappen, nogmaals, dan konden we net zo goed naar een of andere zuipcamping in Zeeland gaan.

Controles hebben we al wel eens eerder gehad bij de Tsjechische grens, wat wil je dan ook, een NLse auto met 4 jongens van een jaar of 20 erin. Interieur werd flink doorzocht en de chauffeur werd even goed in z'n ogen gekeken. Maar toen ze de volgestampte kofferbak zagen vonden ze het al snel goed, haha!

Wat betreft dat hardrijden, daar zullen we dan wel rekening mee houden, staan de snelheden (bij wisselingen ivm bebouwde kom enzo) ook goed aangegeven?

Over de route naar Plitvice, daar ben ik uitgegaan van onderstaande routeplanner:

http://www.viamichelin.nl/viamichelin/nld/dyn/controller/Itineraires?strStartCityCountry=1752&strStartAddress=&strStartMerged=kustici&strDestCityCountry=1752&strDestAddress=&strDestMerged=plitvice&choiceType=4&x=54&y=8&ie=UTF-8

Die stuurt je dus niet via de veerboot, maar gaat via Posedarje, dan de A1 op en dan via de E71 richting Plitvice. De routeplanner van Routenet.nl geeft hetzelfde aan. Het zou wel kunnen dat het wat langer is ivm drukte ofzo, maar ik denk niet dat het heel veel verschilt.

• JaPa :o)

Norbert,

Ik heb gehoord dat ze teveel pakken koffie bij zich hadden!

JaPa.

• Guy

Dat is inderdaad de route die ik ook zou rijden.Rijdt prima.Je rijdt wel om maar je wint tijd en je spaart de kosten van de veerpont uit en daarvan kan je best een stuk omrijden .Je bent dan ook van dat stukje bochtige kustweg of.

• Bas

Ja, de watervallen in Plitvice zijn mooier en groter. Ik kan alleen niet meegaan in je oordeel dat de natuur daar mooier is. Doordat het zo groot is lijkt de natuur mooier, maar het zien van amfibiën en reptielen is in Plitvice door de drukte bijna niet meer mogelijk. In Krka heb ik vorig jaar juli nog een prachtige ringslang, smaragdhagedis en vele kikkers gezien. Ik ben bang dat je bij Plitvice dit alleen langs de hoger gelegen meren nog kan zien (op de kikkers na dan die zijn echt overal). Ja, Krka is commercieler qua parkopzet, maar daarentegen bied het park ook meer te zien zoals de verschillende handwerken die te zien zijn.

Plitvice heb ik nu een 4x keer gezien en ook Krka denk ik inmiddels 4 keer gezien te hebben. Wij verblijven altijd in NP Paklenica en daardoor is Krka ook makkelijker te bereiken maar als wij mensen op bezoek krijgen gaan we altijd naar Krka vanwege de gemakkelijkheid dat hier toch iets heel moois te zien is en ook een leuk dagje uit. Daar komt nog eens bij dat Krka volgens mij ook iets goedkoper is. (ik blijf een nederlander ;-))

Plitvice wil ik zeker nog eens zien, maar dan nog een keer in mei en in de winter(als de watervallen dan bevroren zijn). Dit lijkt me prachtig.

vanaf 23 juli rij ik weer die richting heen en verwacht dat we toch weer een dagje Krka gaan doen. Wij krijgen weer mensen op bezoek die nog nooit in HR geweest zijn, dan zijn watervallen een verplicht nummer.

• Norbert

Witte koffie mag ik aannemen ?

Maar zonder gekheid, ik weet niet wat er aan de hand is, maar je voelt je zo langzamerhand niet meer welkom in dit land. Snelheids-, alcohol-, drugs- etc controles kan ik nog begrijpen, maar dit soort razzia's kan ik niet waarderen. Gewoon toeristen aanhouden om alleen maar papieren te controleren heb ik in nog geen enkel ander land ter wereld meegemaakt (zelfs niet in de oude Sovjet Unie), maar hier is het kennelijk normaal dat je op een dag 2 tot 3 keer wordt aangehouden.

En tegelijkertijd laat men na de after beach party (zo rond 8 uur 's avonds) op Zrce de hele meute vrolijk naar buiten rijden, terwijl die dus letterlijk stijf van de alcohol staan. De prioriteiten liggen m.i. dan toch iets verkeerd.

Maar goed, het ging over het rijden naar Plitvice en ja je kunt ook via de brug, is zelfde route als naar Krka alleen ga je dan op de snelweg links af en niet rechts af. Tot aan de snelweg blijft het anderhalf uur. En de snelheden staan redelijk aangegeven, maar hou er rekening mee dat men rond 6 uur in de ochtend nog volop controleert. Dan gaan de laatste bezoekers van de discotheken naar huis en die zijn natuurlijk zo dronken als een aap.

• JoostS

JoostS schreef:

>

> Over de route naar Plitvice, daar ben ik uitgegaan van

> onderstaande routeplanner:

> http://www.viamichelin.nl/viamichelin/nld/dyn/controller/Itineraires?strStartCityCountry=1752&strStartAddress=&strStartMerged=kustici&strDestCityCountry=1752&strDestAddress=&strDestMerged=plitvice&choiceType=4&x=54&y=8&ie=UTF-8

> Die stuurt je dus niet via de veerboot, maar gaat via

> Posedarje, dan de A1 op en dan via de E71 richting Plitvice.

Heb nog even wat rondgezocht over de tolkosten en zag dat de kosten voor de A1 van Zagreb naar Split € 25,- zijn. Hoe wordt dit berekend? Want als we dan naar de Plitvice meren willen moeten we ook weer over die A1. Lijkt me niet dat je dan meteen weer € 25,- moet betalen?

De linkt van de routeplanner hierboven geeft tolkosten € 2,44 aan, kan dit kloppen?

• Guy

Het is qua tijdsduur de snelste route die Michelin opgeeft ondanks dat omrijden.

De tol wordt berekend vanaf de plaats waar je de snelweg op rijdt tot de plaats waar je de snelweg verlaat.Ik denk dank dat je voor dat stuk nog geen €4.5 gaat betalen.

• JoostS

Dacht het eigenlijk al wel ja, zou vreemd zijn als je bij elk stukje de volledige € 25,- moest betalen. ;-)

Nogmaals bedankt allemaal voor jullie reacties! Gaat toch heel wat tijd zitten in het reageren elke keer op al die vragen. ;-)