Pirovac

• Floris123

Hallo,

Mijn vrouw en ik gaan de 22e naar omgeving Pirovac voor (slechts) 8 dagen.

Wij willen graag naar de natuurgebieden aldaar.

Wat is verstandig: ons aanmelden via een groepsreis of een auto huren en er zelf naar toe gaan?

Kunnen wij daar met euro`s betalen of dienen we alles te betalen in de lokale munteenheid?

Groetjes,

Floris123

• Lipik

Beste floris,

Als je met natuurgebieden in de buurt het NP Kornati bedoeld, dan denk ik dat je best via een georganisserde tour gaat, het zijn namelijk allemaal eilanden. NP Krka, daar kan je gemakkleijk met de auto naartoe zondergeorganiseerde reis, ook Plitvice (is wel iets verder) is zo te bezoeken.

Je betaald best met Kuna's, dat komt altijd voordeliger uit. Kuna's haal je gewoon uit de muur met je bankkaart. Geldautomaten genoeg in Kroatie.

Een auto betaal je best met een kredietkaart, ik denk zelfs dat men daarvoor niets anders aanvaard..

zie ook : http://www.kroatie.org/kroatie.php?h=nationale%20parken

prettige reis, ik denk ook Kornati te bezoeken, waarschijnlijk op 24-ste..

Hans

• Guy

Hans,naar de Kornati ben ik nog niet geweest maar het schijnt toch niet je van het te zijn.Klachten waren:zeer commercieel opgezet,lang op de boot en keiharde muziek.Ben nieuwsgierig naar je ervaring.

• Lipik

'k zal oordopjes meedoen en iets om te lezen ;-)

Je hoort hier later wel wat het geworden is.

• ellen

Mei 2007 gedaan. Boot was slechts half-vol. 's Morgens om 9 uur werd al wijn aangeboden en dat bleef de hele dag doorgaan. Tussen de middag waren enkele gasten al té luidruchtig; aan het eind van de dag was het niet leuk meer.

De tussenstop op het eiland met zout-meer werd een uur ingekort, omdat het eten niet op tijd klaar was :-(

Het is ons dus tegen gevallen. Ook de eilanden zelf vind ik niet veel bijzonders; voornamelijk droge, kale vlaktes zoals je die ook al op Pag en omgeving ziet.

Zie mijn foto's op http://kooij.mijnalbums.nl

• Bas

Wij hebben dit in 2004 gedaan op de “branimir” vanuit zadar. Toen lag deze als je de brug naar de oude stad overgaat direct aan de rechterkant. Onderweg voldoende stops. Ik heb 2x de tijd gehad om te snorkelen. (wel had ik zelf mijn spullen meegenomen). Onderweg bij een klein restaurantje dat alleen maar voor dit reisgezelschap (+/-30 personen) open was de lunch met vis of vlees met brood en Kupus (kool salade) genoten. Ik heb zowel vis als vlees gehad ;-)

We zijn 2 uur op Dugi Otok geweest zodat je naar het zout meer kan wandelen. Kortom ik heb een heerlijke dag op het water gehad, maar het blijft een toeristenval. Kosten waren toen +/- € 50,- p.p.

En ja ook ik zat om 9.00uur als goede Kroatische gewoonte aan de Rakija en Kava. maar ook limonade was verkrijgbaar als je dit wilde.

• Bas

Hoi Ellen,

Ik heb even je foto's bekeken van mei 2007 mbt de Kornati tour. Herkende ik daar de camping in Ptuj, bij het termaal bad?

Ook zag ik je foto's van de boot waar jullie de Kornatie tour op hebben gedaan en schrok al van de enorme speakers op het dak.

Ik denk dat het daarom misschien ook een tip is om mensen die een rustige kornatie tour willen doen, om dan niet op een camping of touristen bureau zo'n tour te boeken maar zelf in de havens te gaan kijken welke boten die tours aanbieden. Zo kan je op basis van het uiterlijk van de boot al een schifting maken wat voor diegene een prettige sfeer kan zijn. Natuurlijk kan je niet zien of ze een boot voor 30 personen volladen met 50 man, maar die speakers zouden mij in ieder geval al afschrikken. Ook kan je bij het boeken al een praatje maken met de reisleiders en zo een beetje aftasten of ze ook Engels en/of Duits spreken. Natuurlijk zie je dan nog niet wie er meereizen, maar daar moet je altijd maar geluk mee hebben.

Het zal natuurlijk ook verschillen welke tijd van het jaar je gaat. In mei zullen de aangeboden tours niet zo massaal bezocht worden als de tours in het hoogseizoen. En zal ook het aanbod kleiner zijn.

• ellen

Klopt, onze eerste camping was in Ptuj. Helaas was het weer niet zo mooi en hebben we nauwelijks buiten gezwommen.

Wel leuk was dat er op zondag een echte zwemwedstijd was in het 50-meter bad. Twee van mijn dochters zitten zelf ook op wedstrijdzwemmen en wilden dat wel zien.

Jouw tip om in de haven te gaan kijken en boeken, is een hele goede. Wanneer je dat aan het eind van de dag doet, zie je de boten terugkomen. Je krijgt dan ook een idee van hoe vol zo'n boot is en hoe de sfeer aan boord is. Al kan je het met enkele gasten altijd treffen (of juist niet).

In het hoogseizoen had ik al diverse verhalen gehoord van volgepropte boten, herrie en slecht eten. Dus toen we vorig jaar in de meivakantie de kans hadden (en de kinderen inmiddels oud genoeg waren voor een lange boottocht) hebben we het eens geprobeerd.

Die luidsprekers kwam de hele dag rustige muziek uit. En er werd regelmatig wat in het kroatisch, duits en engels verteld.

Dat mijn kinderen het eten niet lekker vonden, had ik al rekening mee gehouden door een flinke tas met belegde broodjes en limonade mee te nemen.

Wat me eigenlijk het meest tegen gevallen is, waren die saaie, kale eilanden ;-)

• Bas

Ik heb destijds even met één van de bemanningsleden gesproken en zij vertelde mij dat de kaalheid van de eilanden komt door een enorm hevige brand eeuwen terug. Blijkbaar zorgen bosbranden niet altijd voor vruchtbare ondergrond.

Of dit waar is heb ik nooit nagezocht, maar is natuurlijk goed mogelijk. De één vind die kale eilanden mooi en de ander weer niet. Het blijft in ieder geval een apart stukje van onze planeet. En helaas zal je vanaf een boot nooit de echte indruk krijgen die je vanuit de lucht (zoals de meeste promotie foto's) ziet.

• ellen

Wat ik begrepen heb van Pag en omgeving, is het daar zo kaal geworden doordat men masaal hout ging kappen. Door de bora-winden kregen jonge plantjes geen kans om uit te groeien tot bomen. En werd uiteindelijk alle vruchtbare grond weggespoeld door de regen.