1ste vakantie naar Kroatie met klein kind... tips

• Judy

Hallo allemaal!

Wij gaan in augustus 2 weken naar Istrie met 5 personen, waarvan 1 klein kind van nog geen 1,5 jaar.

Ik zou graag wat tips willen over:

- Zijn er de “normale” dingen voor kleine kinderen ook te koop (bv pampers, eten uit potjes zoals olvarit)

- Zijn er genoeg producten te koop om maaltijden zelf te kunnen bereiden waarbij kleine kinderen ook mee kunnen eten?

- ZIjn er bepaalde tips do's en dont's?

- Hoe zijn de restaurants (en hebben ze kinderzitjes oid)

En verder gewoon graag wat leuke/handige info voor algemeen naar Kroatie gaan.

We rijden zelf met de auto in 2 dagen (wonen in limburg) met een overnachting (die we nog moeten boeken). We zitten in een huisje met alle gemakken voorzien (behalve een magnetron) dus kunnen wel zelf koken indien nodig.

Onze kleine meid is niet heel erg moeilijk, het is meer moeders die graag wilt weten of ze 10 dozen pampers en olvarit moet inslaan en meenemen… of dat het ook echt heel makkelijk daar kan indien nodig.

Groetjes en bedankt voor de moeite!

Judith.

• Robert

Pampers en andere merken luiers zijn gewoon aanwezig. Potjes ook, maar ze zijn meestal van Hipp of Podravka. Prima kwaliteit overigens. Ook hebben ze van allerlei papjes die je met warme melk kan aanmaken.

Zelf kan je van alles kopen en koken voor je kinderen. Sommige restaurants hebben kindrzitjes, maar ik zou er niet standaard op rekenen. Beter van te voren even informeren.

Echte do's en dont's heb ik niet, behalve dat je wat voorzichtig moet zijn met vis. De schaaldieren, skampi zou ik niet aanbieden aan je kind. Als je kabeljauw of zo wilt geven is dit geen probleem, maar je zou kunnen vragen om een filet zonder graten. Beter zo dan deze later zelf uit de keel pulken….

En laat je kind niet alleen stenen optillen in een grasveld, het bos ingaan en dergelijke i.v.m. insecten, slangen en ander ongedierte.

• Judy

Hey Robert,

Bedankt voor je reactie!

Op zich ben ik in Nederland ook wel al voorzichtig met vis en schaaldieren, thuis eten we het wel, maar in een restaurant weet je nooit of het goed bereid/bewaard is.. maar een gewaarschuwd mens telt voor twee toch?

Op zich is mijn dochter echt geen moeilijke eter ofzo, maar ik vind het wel fijn om te weten waar ik aan toe ben, vandaar deze vraagjes allemaal.

Als je nog tips hebt, of gewoon hele leuke uitjes, hoor ik het graag!

Groetjes,

Judith.

• wil

LAAT ZE NIET VAN HET WATER DRINKEN UIT DE KRAAN KOOP FLESSENWATER.BETER VOORKOMEN DAN GENEZEN JE WILT NIET IN EEN ZIEKENHUIS KOMEN DAAR ECHT NIET.

• Mark

Ik wil sowieso liever niet in een ziekenhuis terecht komen. Of het nu in Kroatie of Nederland is….

Heb nog nooit gehoord dat je geen water uit de kraan moet drinken.

Ik drink in elk land in Europa gewoon water uit de kraan (varieerend van Portugal tot Tsjechie tot Italie tot Kroatie). Nooit problemen gehad. Zeker niet in Hr.

P.S. zonder CAPS LOCK is je verhaal ook duidelijk!

• W.Thielen

Hallo,

Onze kinderen drinken al sinds 1989 ( toen 1 en 3 jaar ) water uit de kraan en ze zijn daar nog nooit ziek van geworden.

Wim en Inge

www.dracevac.nl

• Anne

Ik vraag me al jaren af of het water nu wel of niet drinkbaar is. Ik zie de Kroaten zelf ook met flessen water sjouwen en vind er een bijsmaakje aanzitten.

Ik gebruik het water wel om te koken en koffie te zetten, maar om te drinken gebruik ik wel het water in flessen.

Je kunt in Istrië gewoon boodschappen doen en er is een hoop te krijgen, langs de weg vind je vaak kraampjes met lekkere groenten en fruit en ik sommige plaatsen heb je supermarkten, zo groot heb ik ze in Nederland nog niet gezien.

Als praktische moeder zou ik zeggen, neem in ieder geval wat vertrouwde potjes Olvarit mee, niet omdat een ander merk niet goed zou zijn, maar misschien dat het net iets anders smaakt.

Het enige nadeel aan Kroatië ( met kleintjes ) vind ik, dat je er bijna geen zandstrand tegenkomt, maar meer rotsstrandjes e.d. Goed passende waterschoentjes zijn zeker handig om mee te nemen.

Uit eten ( op een kinderstoeltje na dan misschien ) zal geen probleem zijn, maar een buggy op opvouwbaar kinderstoeltje doet dan wonderen.

Als je er de ruimte voor hebt zou ik zeker een opblaasbaar zwembadje meenemen met wat speeltjes. Dan kan jullie kleintje in ieder geval lekker spetteren en spatteren als het wat moeilijker is om in zee te komen en bij het huisje zorgt het ook altijd voor veel plezier.

Een fijne vakantie !

• Robert

Water drinken uit de kraan hangt af van de plaats. In grotere steden is het meestal geen enkel probleem, op afgelegen plekken en eilanden hebben ze niet altijd goede voorzieningen. Even informeren van te voren is het handigst.

Op Krk bijvoorbeeld zou ik echt geen water uit de kraan drinken (hoewel daar binnenkort verandering in komt, want sinds kort heeft het noordelijke gedeelte van Krk water van het vaste land).

Een bijsmaakje zegt niets over de kwaliteit overigens. In elk land smaakt het water anders.

Rotsstranden en vooral kiezelstranden zijn overigens een prima oefening voor kindervoeten en wij laten de kinderen altijd zonder waterschoenen lopen. Ze hebben ook nergens last van, aangezien ze niet zo zwaar zijn.

• JaPa :o)

Robert,

Wat zeg je me nou!

Ik kom al jaaaaaaaaaaaaaaaaaren op het eiland Krk, en drink al jaaaaaaaaaaaaren water uit de kraan, en ik ben nog zo gezond als een vis!

Zelfs mijn bloeddruk gaar ervan omlaag. Wat denk je van 128 om 78 op mijn (bijna met pensioen) leeftijd! Maar eerlijk is eerlijk, ik heb met de vakantie ook liever “Ožujsko” uit de fles dan water uit de kraan. En voor kleine kinderen zou ik ook water kopen in de fles van 5 of 6 liter bij de supermarkt.

Hartelijke groeten van:

JaPa.

• Robert

Als je eraan gewend bent zal het wel meevallen, maar voor de gemiddelde Nederlandse maag lijkt het water daar mij niet zo'n goede keus…

Wij hebben al een paar keer onze boiler moeten vervangen op Krk, omdat het ontstekingmechanisme steeds kapot ging door de hoeveelheid rotzooi in de boiler.

Volgens het bedrijf dat vorig jaar de nieuwe installatie heeft aangelegd werkt er maar 1 soort boiler op Krk naar behoren (de anderen gaat over het algemeen hoogstens een paar jaar mee) en is het absoluut noodzakelijk een filter/vergruizer aan te brengen in combinatie met de boiler…

Vorige week stond niet voor niets met grote letters in de krant: “DRINKwater gearriveerd op Krk”. Dit water wordt aangevoerd via een nieuwe verbinding van het vaste land naar het eiland (dit geldt vooralsnog alleen voor Omisalj en omgeving).

Beter voorkomen dan genezen lijkt me.