Snelheidlimiet/controles

• joostn

Volgende week is het zo ver, dan gaan we voor het eerst richting Kroatie. We rijden in een keer zonder overnachting(gaan donderdagnacht weg).

Maar hoe zit het in Slovenië en Kroatie met de snelheidslimiet en de controle hiervan? (flitsers/politie)

En is het verder verstandig om van te voren al wat vreemde valuta te hebben of kan je dat gewoon daar terplekke pinnen?(voor vignet Slov. en Kuna voor in kroatie)

• ellen

Hou je aan de snelheid, er wordt veel gecontroleerd.

In Slovenie betaal je gewoon met euro's.

In Kroatie staat er op bijna elke straathoek een pinautomaat waar je Kuna's kan halen, dus contante euro's meenemen hoeft niet.

• Robert

Normaal gesproken zou ik zeggen gewoon pinnen ter plekke, maar als je van plan bent snelheidsovertredingen te maken kan je beter wat contant geld bij je hebben om meteen af te rekenen bij de politie :)

En ja, er wordt behoorlijk veel gecontroleerd (lasergun e.d.). Snelheidslimiet op de snelwegen 130, behalve waar anders staat aangegeven. Verder gewoon het makkelijkst om de verkeersborden in de gaten te houden.

• Norbert

Moet eerlijk zeggen dat de controle op snelheid nog wel meevalt, het is meer een Gestapo mentaliteit van ‘AUSWEISS und SCHNELL!’.

In Istria is het niet meer van dommemans huize, iedere toegang tot Istria is geblokkeerd door de politie en willekeurig worden er continu auto's aangehouden voor ‘controle’. Wat men zoekt weet ik niet, het is geen alcohol, geen snelheid, maar het komt voornamelijk neer op de oude communistische politiek van de politie staat.

Iedere avond/nacht is het bij Ucka een ware razzia, wegen worden compleet afgezet (met pylonnen) en geen hond die er doorkomt zonder door de controle te komen.

Wie denkt dat de kustweg van Opatija naar Labin uitkomst biedt komt ook bedrogen uit, want vlakbij de elektriciteits centrale staat men ook 24 uur per dag en ook daar worden continu auto's aangehouden.

Nog een 24 uurs controle is de weg van Visnan naar Porec, op het tweede deel kom je ze aan de rechterkant tegen, hier hebben ze dan ook een lasergun, maar toch weer voornamelijk papieren controleren.

Hetzelfde geldt voor de oprit naar de Ypsilon vlak na de grens bij Kastel.

's Avonds kun je ze ook vinden nabij het benzinestation van Etradex bij Pazin, wie daar richting Porec wil komt ze ook geheid tegen.

Op de kustweg Rijeka - Senj kom je doorgaans een 3 tot 4 controles tegen en ook hier weer voornamelijk papieren.

Ik weet niet wat voor interpretatie de Kroaten denken te willen geven aan ‘gastvrijheid’, maar dit valt er bij mij niet onder.

• Robert

Ze houden inderaad nogal van aanhouden en papieren controleren. Vooral als buitenlander met speciaal kenteken ben ik hier vaak de klos, hoewel ik niet meer aangehouden ben sinds ik een half jaar geleden een nieuwe auto heb gekocht (misschien vallen de groene letters minder op).

Wel is men de laatste tijd steeds aan het zeuren bij de grens. “Is die auto van u meneer?”. Ik denk dat ze gewoon jaloers zijn….

• Paul & Niko

Heel herkenbaar. Controle is gewoon afhankelijk van kenteken en leeftijd auto plus de mate van verzorging van het blik en de mensen erin …

Maar goed, als men niet zou controleren, wat zou er dan gebeuren ?