Moet eerlijk zeggen dat de controle op snelheid nog wel meevalt, het is meer een Gestapo mentaliteit van ‘AUSWEISS und SCHNELL!’.
In Istria is het niet meer van dommemans huize, iedere toegang tot Istria is geblokkeerd door de politie en willekeurig worden er continu auto's aangehouden voor ‘controle’. Wat men zoekt weet ik niet, het is geen alcohol, geen snelheid, maar het komt voornamelijk neer op de oude communistische politiek van de politie staat.
Iedere avond/nacht is het bij Ucka een ware razzia, wegen worden compleet afgezet (met pylonnen) en geen hond die er doorkomt zonder door de controle te komen.
Wie denkt dat de kustweg van Opatija naar Labin uitkomst biedt komt ook bedrogen uit, want vlakbij de elektriciteits centrale staat men ook 24 uur per dag en ook daar worden continu auto's aangehouden.
Nog een 24 uurs controle is de weg van Visnan naar Porec, op het tweede deel kom je ze aan de rechterkant tegen, hier hebben ze dan ook een lasergun, maar toch weer voornamelijk papieren controleren.
Hetzelfde geldt voor de oprit naar de Ypsilon vlak na de grens bij Kastel.
's Avonds kun je ze ook vinden nabij het benzinestation van Etradex bij Pazin, wie daar richting Porec wil komt ze ook geheid tegen.
Op de kustweg Rijeka - Senj kom je doorgaans een 3 tot 4 controles tegen en ook hier weer voornamelijk papieren.
Ik weet niet wat voor interpretatie de Kroaten denken te willen geven aan ‘gastvrijheid’, maar dit valt er bij mij niet onder.