Controles in Duitsland

• Annemarie

Op onze weg naar Kroatie houden we er wel van om in Duitsland lekker door te tuffen. Nu hoorden wij dat de controles aangescherpt zijn en dat er veel gecontroleerd wordt op snelheid d.m.v. laser-gun en trajectcontroles. Heeft iemand ervaring met deze eventuele controles of onaangename girokaarten achteraf?

Alvast bedankt!

Chiel en Annemarie

• Carla

Hoi Annemarie,

Er zijn in Duitsland nog steeds veel trajecten waar je legaal lekker door kunt tuffen. Echter daar waar een snelheidsbeperking van krachrt is, zou ik m'n snelheid maar minderen. Wat waar is, is waar, een snelheidsbeperking in Duitsland is er nooit voor niets. Je zult ook altijd zien dat de Duitsers zelf hier onmiddellijk gedisciplineerd op reageren en snelheid minderen. Zelf heb ik nog nooit een boete opgelopen (in geen enkel land overigens), maar daar ik in het grensgebied woon, ken ik wel ‘slachtoffers’. De hoogte van de boetes in Duitsland ligt nog altijd een stuk lager dan in Nederland, tenzij je een aanzienlijke snelheidsovertreding begaat… dan verzamel je ‘punten’ en kan het je je rijbewijs kosten. Indien je al niet meteen ter plekke van de Autobahn ‘geplukt’ bent, ontvang je je procesverbaal thuis.

• Robert

Duitsland is wat verkeerscontroles en snelheidslimieten een paradijs in vergelijking met Nederland, Oostenrijk, Slovenie en Kroatie.

Ik zie zeer weining politieauto's (geeft ook een veel rustiger verkeersbeeld) en toch gedragen bestuurders zich vele malen beter dan in eerder genoemde landen. Zeker Duitsers rijden buiten Duitsland vaak veel te hard.

Zorg ervoor dat je in Duitsland de snelheidslimieten aanhoudt (die er inderdaad vrijwel alleen zijn als het echt nodig is) en je zal geen politie tegenkomen.

Dit in tegenstelling tot de andere landen, waar Gestapo politiek hoog in het vaandel staat.

Overigens ben ik wel een keer aangehouden in Duitsland toen ik ergens in de herfst 's nachts met 200 km per uur naar het zuiden reed. Drugstransport dachten de politiemensen in de Audi A6 in burgeruitvoering. Helaas voor hen (en dat lieten ze ook duidelijk merken) vond men niets. Maar goed, er zijn dus wel controles op de snelweg.

• wil

Ze rijden erg graag links de eikels en trappen ook vaak op de rem als ze een licht zien knipperen hou daar rekening mee

• Robert

Wie? Duitsers of Nederlanders? (bijnaam NL = “nur links”)

• Guy

Als het dan toch moet liever in Duitsland een bekeuring voor een snelheidsovertreding.Vorig jaar op de terugreis bij Neuwied 100km beperking.Ik reed 138. €100 waarin €30 onkosten inbegrepen.Viel me echt mee.Eigen schuld denk ik er dan bij.

• wil

duiters natuurlijk die kennen maar 1 kant en dat is links

• alma

wij kregen 3 weken geleden een bekeuring omdat we een vrachtauto inhaalden die 60 reed dus als er een inhaalverbad is niet inhalen . de kosten waren 60 euro.

• Annemarie

Bedankt voor jullie reacties!

• ineke

Denk er wel aan, dat als er iets gebeurd, je wel gedeeltelijk aansprakelijk gesteld kunt worden. De aanbevolen snelheid is 130 km p/u. Als je harder rijd, en bij een ongeval betrokken raakt, kun je gedeeltelijk aansprakelijk gesteld worden, ook al ben je op zich niet de schuldige partij.