terug van kroatie

• MrMarre

hoi hoi, ik ben net terug van kroatie. aanvankelijk was het de bedoeling om twee weken met tent en auto van hieruit rond te trekken.

Kroatie is een zeer mooi land met prachtige natuur en vele mooie stadjes en goed bewaarde gebouwen. Het heeft dus heel veel potentieel om een leuke reisbestemming te zijn. Zoals te verwachten is er ook een ‘maar’…

De campings zijn duur, als ik vergelijk met portugal, italie, oostenrijk, tjechie,…spreek ik bijna van het dubbele wat we betaalden voor 2personen, tent+auto. En tis niet dat de campings dan dubbel zo goed waren. Soms was het sanitair piek fijn, soms was het erg magertjes in vergelijking met het bedrag.

Verder betaal je alles wat je doet en bezoekt, en als je na de inkom vlug naar het toilet, moet je garantie weer betalen. Kortom je hebt echt het gevoel dat je wordt uitgemolken als toerist (de kroaten leven dan ook voornamelijk van het toerisme). En dat gevoel had zowat elke toerist waar je mee babbelde.

Uiteindelijk hebben we ook een paar keer op kamers bij mensen thuis geslapen. Hier valt geen slecht woord over te zeggen. De kamers en sanitair zijn meestal piekfijn en proper, de mensen zijn vriendelijker dan de andere kroaten werkzaam in het toerisme en je betaalt minder dan op campings.

Eten op restaurant is echter wel wat goedkoper als hier in een doorsnee restaurant.(er zijn natuurlijk de duurdere) Het is ook altijd erg lekker en voldoende grote porties, maar wel typische zuiders (dus veel zout en olijfolie)

Een hap uit wat we hebben bezocht: Krka nationaal park, Plitvice meren, Risnjak nationaal park, Zadar, Pula, Split, Dubrovnik, Trogir, Massief van Biokovo, Raften op de cetina…

Met andere woorden: Kroatie is een zeer mooie maar ook erg toeristische bestemming. Het is er vaak druk en je betaalt flink voor alles wat je wil doen. Als je daar mee kan leven is het zeker een aanrader!!!

• remco

hoi marre,

Kun je iets meer vertellen over het raften in cetina.

Hebben jullie dit vanuit makarska gedaan, hoe duur was het en natuurlijk het belangrijkst: was het de moeite waard?

Oh ja wanneer hebben jullie het gedaan en was het qua spektakel ook echt raften of meer een boottochtje?

Groeten remco

• WAGerpot

Apart hoe ervaringen kunnen verschillen.

Ik ga al heel wat jaartjes naar Kroatië en mijn ervaring is juist dat de campings - over het algemeen - stukken goedkoper zijn dan in toeristische landen als Italië, Spanje, Frankrijk etc.

Dit jaar ga ik pas eind augustus dus wellicht dat de prijzen dit jaar ineens gigantisch zijn gestegen maar het speelt denk ik ook mee dat wij nooit de eerste de beste camping die wij tegen kwamen uitkozen, het loont vaak de moeite net iets verder door te rijden en te kiezen voor een iets kleinschaligere camping. Er zijn genoeg campings, en de campings die je veelal als eerste tegenkomt zijn vaak de bekendste en de grootste en dan ook vaak meteen het duurste.

Dus ik herken me absoluut niet in het geschetste beeld, ook de ervaring dat Kroaten munt uit toeristen willen slaan deel ik niet.

Maar vorig jaar hebben wij een rondreis gemaakt door Kroatië van noord naar zuid, en hebben wij gemiddeld voor zo'n 15 euro per nacht gestaan, met z'n tweeën inclusief auto en tent. Met 20 euro per nacht als duurste in Istrië, en 12 euro per nacht het goedkoopste op het eiland Peljesac nabij Dubrovnik. We hebben zelfs nog goedkoper gestaan maar dat telt niet omdat dat bij mensen in de achtertuin was. :)

Volgens mij betaal je in landen als Italië en Frankrijk al gauw een stuk meer en dan zien de campings er vaak een stuk minder verzorgd uit.

Dus niks dan lof wat betreft Kroatië wat mij betreft! Dat men niet een stukje doorrijdt naar een iets goedkopere camping kun je het land niet verwijten.

• Robert

De campings van Kroatie staan in de top van Europa wat hoge prijzen betreft (gemiddelde prijs boven de 30 Euro) dus ik ben bang dat bovengenoemde campings uitzonderingen zijn….

In Italie en Frankrijk zijn ze inderdaad ook zeer prijzig.

• Norbert

@Wagerpot,

De campings waar jij het over hebt zijn inderdaad stukken goedkoper, maar daarom zeker niet minder aantrekkelijk. De grote campings in Istria en Dalmatia zijn echter schreeuwend duur, zeker wanneer je bedenkt dat je eigenlijk maar een stuk grasveld huurt. En als klap op de vuurpijl kan ik je nog meedelen dat de campingeigenaren niet eens de eigenaren van de grond zijn ! Je huurt dus iets van hen wat niet eens van hen zelf is !

• Leptir

x

• MrMarre

De kostprijs was 27 euro, de tocht duurde een 3a4 tal uurtjes…

het water staat met het warme weer wat lager, maar toch nog voldoende hoog.

Het was de eerste keer dat ik aan rafting deed, dus qua intensiteit kan ik moeilijk vergelijken. Het is wel wat wilder dan gewoon kajakken, maar denk wel dat het in het voorjaar nog wat spannender is als het water hoog staat. Het eerste deel is vrij rustig, maar het tweede deel is toch soms wat actie. Er gaan echter ook kindjes van 7a8 jaar mee, dus verwacht geen kolkende rivier :)

Er zijn meerdere maatschappijen die het raften organiseren. Ze vertrekken in het dorpje Omis. Wij hadden eigen vervoer, maar anders is er aan busverbinding. Wij hebben het geboekt in het toeristisch bureau toen we in Makarska waren.