hoi hoi, ik ben net terug van kroatie. aanvankelijk was het de bedoeling om twee weken met tent en auto van hieruit rond te trekken.
Kroatie is een zeer mooi land met prachtige natuur en vele mooie stadjes en goed bewaarde gebouwen. Het heeft dus heel veel potentieel om een leuke reisbestemming te zijn. Zoals te verwachten is er ook een ‘maar’…
De campings zijn duur, als ik vergelijk met portugal, italie, oostenrijk, tjechie,…spreek ik bijna van het dubbele wat we betaalden voor 2personen, tent+auto. En tis niet dat de campings dan dubbel zo goed waren. Soms was het sanitair piek fijn, soms was het erg magertjes in vergelijking met het bedrag.
Verder betaal je alles wat je doet en bezoekt, en als je na de inkom vlug naar het toilet, moet je garantie weer betalen. Kortom je hebt echt het gevoel dat je wordt uitgemolken als toerist (de kroaten leven dan ook voornamelijk van het toerisme). En dat gevoel had zowat elke toerist waar je mee babbelde.
Uiteindelijk hebben we ook een paar keer op kamers bij mensen thuis geslapen. Hier valt geen slecht woord over te zeggen. De kamers en sanitair zijn meestal piekfijn en proper, de mensen zijn vriendelijker dan de andere kroaten werkzaam in het toerisme en je betaalt minder dan op campings.
Eten op restaurant is echter wel wat goedkoper als hier in een doorsnee restaurant.(er zijn natuurlijk de duurdere) Het is ook altijd erg lekker en voldoende grote porties, maar wel typische zuiders (dus veel zout en olijfolie)
Een hap uit wat we hebben bezocht: Krka nationaal park, Plitvice meren, Risnjak nationaal park, Zadar, Pula, Split, Dubrovnik, Trogir, Massief van Biokovo, Raften op de cetina…
Met andere woorden: Kroatie is een zeer mooie maar ook erg toeristische bestemming. Het is er vaak druk en je betaalt flink voor alles wat je wil doen. Als je daar mee kan leven is het zeker een aanrader!!!