Is er al ervaring met de alternatieve route door Slovenie?

• Richard

Wij doen morgen precies hetzelfde naar ons geliefde plekje nabij Rijeka en hopen net als andere jaren binnen een uurtje of 12 op de plek van bestemming te zijn.

• John

12 uur? Dat is wel heel erg snel. Wij halen onder gunstige omstandigheden amper 15 uur tot Rijeka. Vanuit midden Nederland dan.

Maar ik rijd dan ook alleen. Als je met meerdere rijdt en amper stopt kan het wel maar dan nog moet je wel uber 200 rijden af en toe… ;)

• karel

Inderdaad.

Oostenrijk

2x 7,70 vignet =15,40

Die maar 10 dagen geldig zijn?!!!

2x taurntunnel a 9,50 =19 euro

1x karawanken 6,50

Totaal 40,90 euro

Richard schreef:

>

> Volgens mij vergeet je dan tol a euro 9,50 voor het traject

> Tauern- en Katschbergtunnel en de Karawankentunnel is euro

> 6,50 enkel .

>

>

> Het is idd een aardig bedrag wat Slovenie zich durft te vragen.

• Mark

Weet dat je voor tunnels in Oos apart moet betalen. Ik vergeleek alleen de vignetprijs. Zeker reizigers die via Graz/Maribor rijden krigen weinig snelweg (zowel in kilometers als procentueel) voor de prijs van het vignet die ze betalen.

Nogmaals:

Slovenie wil op deze manier een (groot) slaatje slaan uit de toeristen die door hun land naar Kroatie reizen. Op zich is tol heffen of het invoeren van een vignet niet ongebruikelijk in veel Europese landen. Waar het de schoen wringt is het feit dat je in Slovenie:

A. alleen een (half-)jaarvignet kunt kopen.

B. de prijs van beide behoorlijk hoog is.

C. de prijs per km snelweg absurd hoog is.

en D. dat veel snelwegen nog niet eens klaar zijn, hierdoor geen snelle en comfortabele route gegarendeerd is en je bijv. voor het stukje van Graz tot Maribor veel teveel betaald.

A, B, C en D optellend kom ik tot de conclusie dat je in geval dat je via Triest of Graz rijdt het lonend is om de niet-vignetroute te nemen.

• Mark

Hij moest hieronder….

Weet dat je voor tunnels in Oos apart moet betalen. Ik vergeleek alleen de vignetprijs. Zeker reizigers die via Graz/Maribor rijden krigen weinig snelweg (zowel in kilometers als procentueel) voor de prijs van het vignet die ze betalen.

Nogmaals:

Slovenie wil op deze manier een (groot) slaatje slaan uit de toeristen die door hun land naar Kroatie reizen. Op zich is tol heffen of het invoeren van een vignet niet ongebruikelijk in veel Europese landen. Waar het de schoen wringt is het feit dat je in Slovenie:

A. alleen een (half-)jaarvignet kunt kopen.

B. de prijs van beide behoorlijk hoog is.

C. de prijs per km snelweg absurd hoog is.

en D. dat veel snelwegen nog niet eens klaar zijn, hierdoor geen snelle en comfortabele route gegarendeerd is en je bijv. voor het stukje van Graz tot Maribor veel teveel betaald.

A, B, C en D optellend kom ik tot de conclusie dat je in geval dat je via Triest of Graz rijdt het lonend is om de niet-vignetroute te nemen.

• Lisjuh

Zoals jullie weten rijden we via Regensburg-Graz-Maribor naar Zagreb.

Komen wij ook nog betaalde tunnels tegen? Ik heb ze nog niet ontdekt maar dat zegt niet zoveel :-).

Ik krijg bij de reacties van Karel het gevoel dat ik/wij aan het miepen zijn over die 35 euro. Nogmaals daar gaat het niet om. Die 35 euro kan ik wel betalen.

• danger65

Hallo

Ben van plan ook over Trieste te rijden,maar loont het wel de moeite?

Je hebt meer verbruik bij de heen-en terugreis,en misschien met je ook nog tol betalen in Italie voor het stuk traject Villach-Udinese-Trieste,ook weer bij heen en terugreis.Is er iemand die dit weet,heb al eens gezocht bij toltarieven maar vind niks terug over dit traject?Zelf schat ik dat het zo een 40 km omweg is,maal 2 dus 80km om via Italie te gaan ipv dwars door Slovenie,klopt dit?

Groetjes!

• Carla

Mark, je hebt helemaal gelijk. Wat hier nog niet eens meegenomen is, en dat is misschien nog wel het meest trieste, is het feit dat wij allen de aanleg van Slovenië zelf (mee)financieren! De wegen worden daar namelijk aangelegd uit de EU-kas! Van onze belastingeurootjes dus! De EU had de financiering nu zelfs even stopgezet, maar inmiddels is het weer hervat.

• Mark

Precies Carla, de EU had een vuist moeten maken naar Slovenie en hen de keuze moeten geven: afschaffen (of sterk in prijs verlagen) van het vignet of stopzetten structuurgelden m.b.t. de aanleg van snelwegen.

• Richard

Hoi,

Nee hoor, we wonen in Zuid-Limburg en ik rijd ook alleen in een Opel Corsa met box erop, maximaal 130 km. p/uur.

We vertrekken ‘s avond tussen 8 en 9 uur en zijn met 4’en en ik stop om de 2 1/2 tot 3 uur.

Ik heb er in mei 12 1/2 uur over gedaan heen en 12 uur terug, maar we rijden dan ook steeds op de minst drukke dagen en 's nachts.