Is er al ervaring met de alternatieve route door Slovenie?

• Mark

Om de boel goed te praten heeft de wegbeheerder een lijst met landen op de site gezet waar tol geheven wordt. Ook in NL wordt tol geheven!!

In de Westerscheldetunnel!! Dat is wat anders dan het invoeren van een vignet voor een goede 400 km snelweg en “expressweg”.

http://www.cestnina.si/?id=119

Voor 2008 heett Slovenie 130 miljoen Euro uit zgn. structuurgelden van de EU ontvangen voor de aanleg van snelwegen!

130,72 mio EUR - Cohesion Fund of EU;

http://www.avtoceste.si/Default.aspx?id=80022

• karel

Hallo,

Miepen had ik nog niet van gehoord, maar is denk ik wel wat ik een beetje bedoel.

We gaan toch niet allemaal alternatieve routes rijden om het Slovenie betaald te zetten.

Nee, natuurlijk niet. Het is alleen om die 35 euro uit te sparen.

We maken omwegen met caravans en boten voor die 35 euro.

Ik ben al terug uit kroatie, en er is al heel wat over gesproken op de diverse campings waar ik was, en dat ging alleen maar over die 35 euro.

De meeste meningen hierover op deze prikpagina gaan ook alleen maar over het feit dat het zo duur is.

Wat kost nou een vakatie naar kroatie, een vermogen inmiddels. Je moet al redelijk in je slappe was zitten om er te vertoeven.

Voor mij was het waarschijnlijk zelfs de laatste keer.

En voor de liefhebbers, ik heb zelfs 2x een vignet moeten kopen, omdat mijn auto stuk ging.

Gr KarelLisjuh schreef:

>

> Zoals jullie weten rijden we via Regensburg-Graz-Maribor naar

> Zagreb.

>

> Komen wij ook nog betaalde tunnels tegen? Ik heb ze nog niet

> ontdekt maar dat zegt niet zoveel :-).

>

> Ik krijg bij de reacties van Karel het gevoel dat ik/wij aan

> het miepen zijn over die 35 euro. Nogmaals daar gaat het niet

> om. Die 35 euro kan ik wel betalen.

• Theo

Het is ongelooflijk hoeveel reacties de vraag over alternatieve routes door Slovenië er op het prikbord zijn gezet.

Het is zeker een feit dat de Sloveense overheid een slaatje wilt slaan uit de toeristenstroom; zeker als je ziet dat je voor minimaal een halfjaar moet betalen.

Maar doen we in feite nu niet een beetje zielig over die 35 Euro. Natuurlijk is het relatief veel geld. Maar hoeveel is dit dan nog op het totale vakantiebudget? Wij gaan met 4 personen en dan spreek je over pakweg 8,50 Euro per man.

Moet je daarvoor in Slovenië (als voorbeeld):

* een eind omrijden

* het risico lopen om een verkeerde weg te nemen

* daardoor de kans lopen om tóch hoge boetes te krijgen?

enz.enz.

Als je zou uitrekenen hoeveel tijd er gestoken is in dit onderwerp dan zou je versteld staan.

Zullen we dit vignet nu maar eens als nuchtere Hollanders accepteren en op ons gemak door Slovenië rijden?

Ik weet zeker dat dit onze rust tijdens de reis(heen én terug) ten goede komt.

• Wiel

Wijze woorden Theo :-)

• Servus

Even voor alle duidelijkheid; voor ons is de weg via Triest de kortste, aangezien we in Oostenrijk wonen. Dus van omrijden is in ons geval geen sprake. De route die wij moeten nemen, bestaat nauwelijks uit snelwegen.

Voor een route van slechts 430 km, staat 7,5 uur gepland.

• alaan

Het is wel jammer dat de echte ervaringen over de alternatieve routes in dit topic door alle discussie over het invoeren van het vignet bijna niet meer te vinden zijn…..

• Lisjuh

De eerste die de alternatieve route hebben gereden zullen wel eerdaags terugkomen.

• dieuwertje

Hallo Allemaal,

Afgelopen zaterdag terug gekomen van een heerlijke vakantie in Novigrad (Istrië)

Wij hebben gewoon een vignet gekocht en hebben de snelweg gereden,

daar viel ons op dat er overal gecontroleerd wordt op het vignet, op parkeerplaatsen d.m.v. camera's, later in de vakantie zijn we even over de grens geweest o.a. in koper en hebben weer allerlei controle's gezien, dus ik zou het niet aanraden er geen 1 te kopen, de boete is velen malen hoger dan die 35 euro

en als je dan ook nog tankt in slovenië dan valt het allemaal nog wel mee, vakantie kost geld en die 35 euro kan er dan ook nog wel bij, het is niet anders daar tegen over staat dat de prijzen in Kroatië wel wat hoger geworden zijn maar nog steeds voor onze berippen heel goedkoop is, op het terras 1,50 voor een halve liter bier lekker uit eten met zijn tweetjes inclusief wijn voor gemiddeld 18 euro is nog steeds erg goedkoop dus voor ons volgend jaar zeker weer kroatië, heerlijk weer fijne camping,schoon sanitair, vriendelijke mensen wij hebben genoten,

Elly

• Guy

Fijn te horen,Elly dat je het naar je zin hebt gehad.Goed gedaan,dat vignet gekocht.Je laat tenminste je vakantie niet verpesten door dat gedoe over die €35.

Ik ben het wel eens met de argumenten tegen het sloveense vignet maar daar laat ik het dan ook bij.

• Jan

Beste Elly,

Leuk dat jullie een fijne vakantie hadden.Twee jaar geleden stonden wij op Park Umag. Is wel groot maar eind augustus/begin september wordt het al wat rustiger.

Eigenlijk willen we dit jaar iets zuidelijker richting Zadar. Maar is toch een 250km verder dan Umag/Novigrad.

Mag ik weten op welke camping jullie hebben gestaan en of daar honden toegelaten worden (ook op het strand/zee).

Ik weet er twee Mareda en Sirena. Bekenden van ons komen deze week terug uit Porec. Van hen vernemen we wel over de route in Slovenië, al ben ik bang dat zij gewoon een vignet gekocht hebben. Zij wij ook van plan, welke kant we ook uit gaan.

Groetjes,

Jan