Wie weet of er ook slangen in kroatie voorkomen. En zijn die giftig.En waar komen ze veel voor dan Want ik ben geen held met dat spul.
Slangen hebben we in alle kleuren en maten.
In Istrië zul je voornamelijk die niet giftige slangen tegenkomen (hoewel de giftige wel aanwezig zijn, doch meestal op plekken waar toeristen niet al teveel komen).
In Dalmatië kun je echter wel de giftige slangen tegenkomen en daar is voorzichtigheid toch wel geboden. Wanneer je op de plekken blijft waar de meeste toeristen zitten zul je niet zo snel een slang vinden, maar dat is geen garantie.
Ieder jaar vallen er wel een paar doden door slangenbeten, dus kijk wel uit.
Ik kan me nog herinneren dat het destijds (eind jaren 70) wemelde van de slangen bij Plitvice, weet niet of dat nu nog zo is. En dat haalde voor mij de lol van Plitvice wel af, want ik heb werkelijk een enorme hekel aan die beesten.
Mij is verteld dat er in Kroatië drie soorten giftige slangen voorkomen waaronder de adder(deze ook in Nederland).Wat Norbert zegt klopt.Op campings en zo waar het druk is zal je ze zelden of nooit tegenkomen.Ze zijn ontzettend bang en gaan er bij het minste geluid(voetstappen bvb) gelijk van door.Als je er toevallig op zoudt trappen heb je wel pech.Ik heb al een paar keer en slang verwijderd bij woonhuizen en bij het restaurant.Van doden daar heb ikzelf nog niet gehoord.
Eenmaal is in Podgradina een jongen door een giftige slang gebeten.Hij klom in een eikenboom ,wou een tak pakken maar het was een slang.Het is goed afgelopen met die knaap.
Kroaten zijn doodsbang van slangen.Als je daar een bank wilt overvallen heb je geen pistool nodig.Neem gewoon een slang mee en in een mum van tijd heb je de bank voor jou alleen.
Maak je geen zorgen:de kans dat je ze ziet is niet groot en de kans dat je gebeten wordt is verwaarloosbaar.
In mijn vakantie vorig jaar in Kroatië ben ik 4 slangen tegen gekomen, maar allemaal gingen ze voor me op de vlucht, ik kon ze nog net zien wegschieten.
3 slangen heb ik bij de Plitvice meren het water zien inglijden, ééntje vlak voor m'n voeten dat wel, en de ander lag op een trap van een vestingsmuur op het eiland Peljesac vlakbij Dubrovnik.
Ik ben zelf ook als de dood voor slangen, dus ik heb de rest van de vakantie paranoïde op de grond en in de bosjes lopen kijken elke keer, en zelfs voor de zekerheid uit voorzorg een lange broek aangedaan als we een natuurgebied in gingen.
Maar al met al heb ik meer slangen in één vakantie in Kroatië gezien dan in al mijn andere vakanties in Frankrijk, Spanje en andere landen bij elkaar.
Slangen zullen alleen iets doen als ze zich bedreigd voelen, dus op momenten dat ze je niet hebben horen/voelen//zien aankomen. Anders vluchten ze. Geldt inderdaad vooral voor de naruurgebieden. Als je door hoog gras loopt wat “harder” je voeten op de grond zetten, zodat ze je voelen aankomen en ze tijdig kunnen verdwijnen. Een lange broek is in dat geval wel verstandig. En als je in een natuurgebied ergens op de grond of in het gras gaat zitten waakzaam blijven dat geen slang in de buurt komt en een schriksituatie zou kunnen ontstaan.
Maar concentreer je maar beter op het verkeer. Dat is vele malen gevaarlijker!!! ;-(
Ik ben er een paar weken geleden een tegengekomen in onze achtertuin op Krk. Geen gevaarlijke trouwens. Opgepakt en daarna rustig verder laten lopen.
Er schijnen nogal veel slangen te zitten op Krk en dat geldt ook voor veel andere plaatsen in Kroatie, maar ik ben er nog niet zoveel tegengekomen in de zes jaar dat ik hier zit. Af en toe lees ik er wat berichten over in de krant, maar dit zijn geen dodenberichten. Daarvoor moet je (zie bericht hierboven) bij het verkeer zijn.
Er zijn dit seizoen al weer tientallen toeristen overleden. Veruit de meesten door ongelukken op de weg en in het water.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?