Autoboot naar hvar

• bianca

ben toch wat slimmer dan ik net dacht haha

heb het zelf ook gevonden :D

soms moet je verder kijken dan je neus lang is

pozdrav

• Carla

Bianca,

Het ligt niet helemaal aan jou hoor :-) Die vaarschema's zijn niet al te makkelijk te vinden op de link. Daarom had Marko het ook al uitgelegd waar je ‘klikken en kijken’ moest.

Ik wil je nog als tip meegeven dat de weg van Stari Grad naar Hvar (als je in Hvar zelf verblijft) beter te rijden is dan de weg van Sućuraj. Het stuk van Sućuraj naar Jelsa is niet bepaald goed te noemen. Je hebt echter voldoende keuze uit carferries vanuit Split naar Stari Grad.

• Mate

Moet je verplicht bij je familie in Split blijven slapen =))

Ludnica!!

• Carla

Je hebt gelijk, Mate, een overtocht ‘s weekends in het hoogseizoen betekent in de brandende zon aansluiten op Ulica Slobode of Kralja Zvonimira. Je wordt niet echt blij met zo’n vooruitzicht. Bianca zal echter geen keuze hebben wanneer ze op Hvar een appartement heeft geboekt met aankomst op zaterdag. Het verstandigst zou zijn om 's ochtends de eerste de beste ferry te pakken. Dan is het nog niet zó druk en bovendien is de temperatuur dan nog enigszins redelijk.

Verder is de ferry van Drvenik natuurlijk een optie, maar bij de gedachte om in het hoogseizoen op een zaterdag door Omiš te moeten kruipen wordt ik ook niet echt vrolijk. Een ander alternatief heeft Bianca niet.

• smirre

Carla Schreef:

——————————————————-

> Bianca,

>

> Wanneer je nog een stukje verder dan Split zou

> willen rijden heb je ook nog een carferry van

> Drvenik naar Sućuraj op Hvar:

>

> http://www.jadrolinija.hr/pdfs/632.09.e.pdf

Vind ik persoonlijk geen aanrader omdat je Split snel en makkelijk kan bereiken via de autobaan, en je van daaruit aankomt op de voor Bianca goede kant van het eiland, in Stari Grad, vlakbij oa Jelsa en hoofdstad Hvar.

Even na Split houdt de autobaan op en moet je enkele uren kustweg volgen (wel heel erg mooie route…) tot aan Drvenik, dan met de boot over naar Sucuraj en van daaruit weer naar de andere kant van het eiland (ong 2 uur, en een erg “spannende” weg ;) ). Wij gaan wel via Drvenik, maar wij beginnen de vakantie altijd in Sucuraj en gaan later naar de andere kant van het eiland. Als we weer naar huis gaan, pakken we dus de boot Stari Grad-Split.

Hou wel rekening met wachttijden van enkele uren, zowel heen als terug.

Overigens is de overtocht van Split naar het eiland wel duurder omdat het een stuk langer duurt (ong 3 uur tegen 20 minuten)

• Bianca

pfff wat een tijd…

als me zoontje het maar uithoud :D

• lavanda

Misschien moet je proberen te overnachten in de omgeving van Split, zodat jullie nog fris zijn als je op de boot moet wachten,en is het nog iet zo bloedjeheet……Je zou dan zelfs kunnen proberen om de eerste boot te nemen.

Wij hebben wel eens in de auto geslapen op de parkeerplaats bij de haven,maar dat is geen pretje;)

• Bianca

schijnt ook niet te mogen toch in kro.

slapen in je auto

• lavanda

Nee, officieel niet….maar slapen deden we sowieso niet, veel te eng!!!!

• Norbert HR

Slapen op parkeerplaatsen voor de boot is heel normaal, doet vrijwel iedereen en er is niets engs aan. Eenmaal het ticket betaald ga je gewoon in de rij staan, doet de deuren dicht, ramen een beetje open en slapen maar.

Ik heb hier regelmatig ‘s nachts gereden en zie zelfs mensen gewoon buiten op de grond slapen (langs de weg), gebeurt niets. Ook ik heb wel eens ’s nachts op de kade, wachtend voor de veerpont, in de auto of vrachtwagen geslapen, nimmer problemen gehad.

Gelukkig is Kroatië nog altijd een stuk veiliger dan Nederland, maar dat houdt niet in dat je niet op moet letten met je waardevolle spullen. Onder de toeristen zitten helaas ook nog altijd een aantal die speciaal hier naartoe komen om gebruik te maken van de gelegenheid.