Vanuit Zagreb naar het strand

  • Karolien

    Hallo allemaal,

    Ik zit eraan te denken in mei een treinreis(je) te maken vanuit Polen naar Kroatie. Ik wil in ieder geval naar Zagreb, maar zou het ook wel lekker vinden een dag of 2 ergens aan zee te verblijven. Wie heeft er tips voor plaatsen waar je lekker op het strand kan liggen, en zijn deze goed te bereiken met trein/bus (vanaf Zagreb)?

    Ik ga vanuit Kroatie weer richting Polen, en kan dus niet naar de zuidelijke plaatsen van Kroatie toe ivm de tijd/afstand.

    Bedankt vast!

  • Lipik

    De trein van Zagreb naar Rijeka. Van daar kan je de bus nemen langsheen de kustlijn zowel richting Opatija, Lovran, … Istrie of zuidelijk richting Split. Stop aan het eerste kleinere doprje en spring in zee.

  • Papa Leone

    Zal nog heel koud zijn vrees ik!!! Laat het ons weten.

    Papa Leone

  • Marko

    Binnen Kroatië kun je beter de bus nemen. Van Zagreb busstation (loopafstand van treinstation) rijden veel bussen richting kust. Dus inderdaad naar Rijeka en vandaar met de bus naar Krk of Istrië.

    Voor buslijnen zie o.a.:

    http://www.croatiabus.hr/

    http://www.autotrans.hr/

    Maar of het water dan al op temperatuur is………..??????

  • Robert

    In mei kan het best al goed weer zijn hoor. Ik heb een aantal jaren geleden zelfs een keer een week meegemaakt eind mei waarin het elke dag 30 graden en zonnig was. Water ook prima.

    Ik zou inderdaad de bus nemen, want de trein is extreem traag. Vanuit Rijeka wellicht het snelst om gewoon met de bus door te rijden naar Opatija (15/20 minuten). De stranden van Opatija zijn niet zo speciaal, maar de plaats zelf is best aardig. Mooiere stranden kan je vinden in Medveja (iets onder Opatija).

  • Jo

    Wij waren vorig jaar eind mei in Medulin en toen was het water zo'n 20-21°. Net goed om te zwemmen.

    Een paar jaar eerder, half mei, was het maar 15° en dat is toch wat fris om te zwemmen. Maar de luchttemperaturen zijn dan normaal gezien al redelijk goed.

  • Taita

    Op dit moment is het zeewater 13 - 14 graden… Ook in Kroatie is het voorjaar laat, dus erg warm zal het zeewater eind mei nog wel niet zijn.

    En nog even het verwachtingenmanagement qua ‘strand’:

    - Zandstranden zijn er nauwelijks…

    - Veel voorzieningen zijn er tot medio juni (en vanaf begin september) gesloten…

  • Jo

    Taita schreef:

    >

    >

    > - Veel voorzieningen zijn er tot medio juni (en vanaf begin

    > september) gesloten…

    We kwamen in de tweede helft van juni op camping Strasko in het restaurant en vroegen ligne na zaru. Ha mijnheer, dat hebben we nog niet, het seizoen is nog niet bezig…….

  • Carla

    Jo,

    Ik denk dat je de mededeling in het restaurant anders opgevat hebt dan bedoeld. Het eigenlijke seizoen voor de vangst van inktvis begint namelijk in de herfst tot zo tegen het voorjaar. :-)

    De inktvissen komen dan dichter bij de kust, tot zelfs in de baaien.

  • Jo

    Nee hoor, nog andere dingen waren niet te krijgen. En toen we datzelfde jaar begin september in Novalja zelf ispod peka wilden eten kon dat ook niet omdat het seizoen voorbij was. Maar daar konden we enkele dagen later op bestelling wél van genieten.

    Nog wat de inktvis betreft: we hebben die altijd al in de zomer gegeten. Natuurlijk, het restaurant op de camping trekt niet zoveel volk als de restaurants aan de haven van Novalja. En ik kan er enigsinds inkomen dat ze niet met teveel onverkochte inktvis willen blijven zitten.