Eerst zal ik Hans ‘een handje helpen’ :-)
Sarma zijn gehaktrolletjes, gewikkeld in een zuurkoolblad. In mei zul je ze mogelijk nog in de één of andere Konoba, waar ze de dagelijks pot serveren, op de kaart aantreffen. In zo'n Konoba zul je mogelijk ook ‘punjene paprike’ op de kaart vinden, dat zijn, met gehakt, gevulde paprika's.
Hans' ‘Steak Zagreb’ zul je op de kaart aantreffen als ‘Zagrebački Odrezak’. Het is een, flinke, gepaneerde schnitzel gevuld met ham en kaas. Lekker!
@Hans De lekkerste Zagrebački Odrezak ooit heb ik overigens gegeten in GK, toen ik daar drie maanden in Delnice verbleef. :-)
Stoofpotten (pašticada) van wild met njoki (kleine ‘kussentjes’ van aardappel gemaakt) zijn heel erg lekker!!!
Wanneer je in Istrië bent kun je ook de bakalar na bianco (gerecht van stokvis) met fuži (pasta) proberen.
De inktvissen zijn ook al voorbijgekomen. Lignje na žaru zijn inktvisjes van de grill. Bestel hier als groente ‘blitva’ bij! Blitva is een spinaziesoort, maar heeft een groter blad, zoals je hier ook wel ‘Turkse spinazie’ aantreft op de markt. Verder zijn er ook de gebakken (pržene) en gevulde (punjene) lignje.
Vlees en vis van de grill doen het altijd goed!
Verder zijn er allerlei lekkere rižoto's (risotto's), zowel met vlees als vis.