Culinaire tips

• Karolien

Ik heb gemerkt dat dit een erg actief forum is, dus ik hoop dat ik jullie met nog een vraag mag “lastigvallen” (zullen er vast nog wel meer volgen :-) ).

Ik ben gek op het uitproberen van nieuw eten (dingen die ik niet ken, kenmerkend voor een bepaald land), en vroeg me af wat ik in ieder geval een keer moet proeven als ik in Kroatie ben.

Er zullen vast ook verschillende gerechten/specialiteiten per streek zijn, maar ik zal me deze vakantie alleen beperken tot de streek/omgeving van Zagreb-Rijeka.

Alle aanraders (misschien ook afraders?) zijn welkom!

• Lipik

Sarma : typisch voor de wintermaanden (vooral rond nieuwjaar) : is een soort gehaktbal met kool errond (anderen zullen dit beter kunnen uitleggen)

Steak Zagreb : een uit de kluiten gewassen ‘cordon bleu’. Rundvlees, kaas en hesp.

In Goski Kotar : beer (ja beer). Ze maken er een soort van ‘stoofvlees’ van ‘stoofcarbonaden’ voor de Nederlanders onder ons, ‘stoverij’ voor de Vlamingen.

Ook in GK : Gedroogd vlees en salami's van wild : Reeën (ja Bambi), Hert, Everzwijn, … zeer lekker, meestal als voorgerecht, maar als kleine lunch met brood ook wel een aanrader. Ook inde vorm van ‘droge worsten’ te verkrijgen.

Veel gerechten met paddestoelen.

Groene asperges

En voor Istrie : vanalles met … truffels.

Istian Soup (Istrische soep) : warme rode wijn met geroosterd (of aangebrand soms) brood en veel suiker als ik niet mis ben. Ook meer iets voor in de winter.

Je zal dus zeker terug moeten gaan deze winter :-))

Aan alle andere Kroatie-fanaten : verbeter me maar want er zullen wel wat fouten in staan.

Hans

• Jo

Die groene (wilde) asperges zijn heel lekker maar enkel te krijgen tot maximum eind mei, dacht ik. En ik denk dat het ook beperkt is tot Istrië.

Als je ergens Ispod Peka vind, zeker proberen.

Ook ligne na zaru is lekker (kleine pijlinktvisjes). Ze zijn ook gevuld te krijgen maar daar weet ik de naam niet meer van. Aan de kust natuurlijk alle mogelijke soorten vis.

Voor echt lekkere truffelgerechten moet je naar Livade, tegen Motovun. Restaurant Zigante (http://www.zigantetartufi.com/novo/index.php?id=20) is echt wel één van de betere restaurants in Kroatië. Maar neem je portefeuille mee. 16 punten in de Gault Millau-gids (zal ongeveer één Michelinster zijn) is niet niks. Reken maar op zo'n 60 à 100 € per persoon, zonder drank, afhankelijk welk menu je neemt. Maar hemels lekker.

• Guy

En vergeten we de overheerlijke scampi bouzara niet.(langoustines-scampi of mosselen)Emailadres opgeven en je krijgt mijn recept.Succes verzekerd !

• JaPa :o)

Guy,

Ik wil niet vervelend doen, maar waarom zou Karolien haar emailadres op het prikbord bekend moeten maken, terwijl die van jou ook niet zichtbaar is voor prikborders. Zij zal er net zoals jij haar reden voor hebben.

Een fijne vakantie toegewenst door:

JaPa.

• Guy

Karolien,sommige mensen weten zelf niet hoe vervelend ze kunnen zijn.Jij zelf maakt toch uit wat je wil doen en niets MOET.Laat dat duidelijk zijn.IK ben niet van plan om het hele recept en nog een extraatje op het prikbord te zetten.

• JaPa :o)

Hallo Guy,

Mijn emailadres is bij jou bekend, zou ik het recept en het extraatje van je mogen ontvangen?

Een fijne vakantie toegewenst door:

JaPa

Wij gaan als alles blijft zoals het is, 9 mei a.s. voor 4 weken naar het eiland Krk.

• Miep7

Hallo Guy,

Kun je mij dat recept ook toesturen, zou het graag een keer willen proberen.

edwingelens@hotmail.com

Bedankt!

• Guy

Wordt voor gezorgd Miep7 + de site van het Kroatisch ministerie dat over de visserij gaat.

• Carla

Eerst zal ik Hans ‘een handje helpen’ :-)

Sarma zijn gehaktrolletjes, gewikkeld in een zuurkoolblad. In mei zul je ze mogelijk nog in de één of andere Konoba, waar ze de dagelijks pot serveren, op de kaart aantreffen. In zo'n Konoba zul je mogelijk ook ‘punjene paprike’ op de kaart vinden, dat zijn, met gehakt, gevulde paprika's.

Hans' ‘Steak Zagreb’ zul je op de kaart aantreffen als ‘Zagrebački Odrezak’. Het is een, flinke, gepaneerde schnitzel gevuld met ham en kaas. Lekker!

@Hans De lekkerste Zagrebački Odrezak ooit heb ik overigens gegeten in GK, toen ik daar drie maanden in Delnice verbleef. :-)

Stoofpotten (pašticada) van wild met njoki (kleine ‘kussentjes’ van aardappel gemaakt) zijn heel erg lekker!!!

Wanneer je in Istrië bent kun je ook de bakalar na bianco (gerecht van stokvis) met fuži (pasta) proberen.

De inktvissen zijn ook al voorbijgekomen. Lignje na žaru zijn inktvisjes van de grill. Bestel hier als groente ‘blitva’ bij! Blitva is een spinaziesoort, maar heeft een groter blad, zoals je hier ook wel ‘Turkse spinazie’ aantreft op de markt. Verder zijn er ook de gebakken (pržene) en gevulde (punjene) lignje.

Vlees en vis van de grill doen het altijd goed!

Verder zijn er allerlei lekkere rižoto's (risotto's), zowel met vlees als vis.