Kroatie

• Visje

Hallo,

Ik ben op zoek naar mensen die mij meer informatie kunnen bezorgen over werken in Kroatie. Heb dit jaar een aantal sollicitatiebrieven verstuurd en ook heelwat positieve reacties hierop gekregen. Helaas is er het steeds weerkerende probleem, nl. dat van de werkvergunning. Is er iemand die mij hierover wat meer informatie kan bezorgen? Is er iemand die nog tips heeft voor mij? Is er iemand die mij kan verderhelpen? Alvast bedankt. Groetjes.

• Josep

Hallo!

Wil je werken als studente of daar wonen en werken?

Je moet wel weten dat de lonen in Kroatie stuk lager zijn dan in Nederland en Belgie!

Ciao!

• Visje

Hey,

Bedankt voor je reactie!! Bedoeling is dat ik me daar op termijn zou willen vestigen. Een job op langere termijn is dus wel aangewezen. Heb verschillende positieve reacties ontvangen op mijn sollicitatiebrieven, maar die werkvergunning is een groot probleem. Liefst van al zou ik tewerkgesteld willen worden in de toeristische sector, omdat ik denk dat ik hier het meeste kans maak (omwille van mijn talenkennis). De Kroatische taal beheers ik nog niet goed. Slechts basiskennis. Wat de lonen betreft … ik ben mij daar terdege van bewust dat ik minder zou verdienen. Dus dat gaat het probleem niet zijn. Groetjes.

• Wim63

besef je ook dat 80% van het toerisme zich concentreert in 2 maanden?

dus 2 maanden werken en 10 maanden wachten op de volgende zomer (zonder geld!).

• Visje

Denk dat het toeristisch seizoen iets langer duurt. Heb kameraden in Kroatie en zij werken in de toeristische sector, vandaar dat ik dat weet. Maar ben eigenlijk voornl. op zoek naar mensen die mij willen verderhelpen. Niet zozeer naar mensen die mijn plannen afbreken. Ik weet wat ik wil en ik wil er voor gaan … ondanks alle moeilijkheden die dit met zich zal meebrengen.

• Taita

Je kiest geen eenvoudig land uit, en ook het tijdstip (midden in een economische crisis) maakt het niet makkelijker… Over een paar jaar zou het veel eenvoudiger moeten worden om je er als Europeaan te vestigen, zodra Kroatië lid wordt van de EU. Maar zover is het helaas nog niet.

Traditioneel zijn de Kroaten niet erg scheutig met werkvergunningen voor buitenlanders. Dat heeft onder andere te maken met de hoge werkloosheid, volgens officiële cijfers was in januari 14,5% van de beroepsbevolking werkloos. De feitelijke werkloosheid is veel hoger.

De kansen om bij een Kroatisch bedrijf aan de slag te komen schat ik niet hoog in. Tenzij ze ontzettend goede connecties hebben en een werkvergunning kunnen ‘regelen’. In Kroatiè wordt veel ‘via vrienden’ geregeld, dus laat vooral ook je vrienden voor je aan het werk gaan… ;-)

Ik denk dat de beste kansen liggen bij buitenlandse bedrijven die vestigingen in Kroatie hebben. Alle Kroatische banken zijn bijvoorbeeld in buitenlandse handen, de meeste Italiaans of Oostenrijks. Maar er zijn ook veel andere bedrijven met vestigingen in Kroatie.

• Lipik

Visje,

Ik ken een Vlaamse jongeman die eerst in Zagreb Kroatisch studeerde, dan in Dubrovnik de studie “toerisme” volledig afmaakte en nu daar woont. Hij spreekt dus nagenoeg perfect Kroatisch en Nederlands, ook nog Engels, Frans en Duits.

Hij werkt als gids in en om Dubrovnik. Ook hij moet elk jaar opnieuw een werkvergunning aanvragen die hij dan krijgt voor de periode +/- april tot oktober. De rest van het jaar dus geen werk, en hier kan je dan gaan stempelen, maar vergeet dat maar in andere landen. Alleen wij zijn zo gek…

Naar Kroatische normen verdient hij ‘goed’, naar ons normen is dat iets beter dan gaan doppen. Daarvoor werkt hij dan wel in die maanden zes dagen op zeven en gemiddeld 10 tot 12 uur per dag.

Dit jaar kan hij pas midden deze maand beginnen wegens te weinig werk.

Dus gemakkelijk zal het zeker niet zijn. De enige manier om wel uw brood goed te verdienen in (in de toeristische sector) is door zelf zaken te doen. Dus vennootschap oprichten en zelf iets beginnen. Want als het er op aan komt, zijn wij nog altijd hardere werkers en hebben we zeker nog een betere handelsgeest dan Kroaten. En ook in economische slechte tijden zijn er altijd mensen die geld te besteden hebben.

Alvast succes !

Hans

• NIKOLA1968

LIPIK :

…Want als het er op aan komt, zijn wij nog altijd hardere werkers en hebben we zeker nog een betere handelsgeest dan Kroaten…

NIKOLA

En jullie in Belgie spelen beter voetball dan Bosniers…

• Lipik

Nikola :

Ik ben de laatste om kritiek te geven op Kroatie en op de Kroaten, maar feiten zijn feiten.

Er zijn natuurlijk veel Kroaten die hard werken, harder dan Vlamingen/Nederlanders, maar het gaat hier om 'de gemiddelde Kroaat/Vlaming/Nederlander). En dit is geen stelling maar een mathematische vaststelling.

En dat de gemiddelde Kroaat minder zin in initiatief heeft, heeft vooral te maken met zoveel generaties communisme waarbij niemand initiatief kon/mocht nemen.

En wat momenteel het toerisme betreft : vergeef me het woord, een oen van een minister. Alsof we in Kroatie zitten te wachten op Russen en Indiërs !

.. en verder kan de belgische nationale ploeg me gestolen worden (ja belgische met kleine ‘b’)

ZDS

Hans

• Guy

Hans,zo ken ik je weer.Ook met kleine b.