Darmir,
Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar het spijt me te moeten zeggen dat het een droomwereld is.
Allereerst ben je hier wel geweest, doch niet zakelijk aan de gang geweest. Een biertje kopen of bij de buren op bezoek gaan, een pizza halen of naar de dokter gaan heeft niets met zakendoen te maken, hoop dat je dat zelf ook begrijpt.
De toeristische sector is jarenlang een hele makkelijke sektor geweest, de toeristen kwamen en men hoefde maar het bordje ‘apartmani’ of ‘zimmer frei’ op te hangen en er was business.
Helaas is dat allemaal verleden tijd. De ongebreidelde prijsverhogingen, zonder ook maar iets te doen aan de kwaliteit van het gebodene heeft geleid tot veel negativiteit bij de toeristen, velen zijn gewoon vertrokken en komen niet meer terug.
Voorts hebben we een enorme bouwexplosie gezien, iedereen ging maar bouwen en hopen dat ze de dag erna 200 % of 300% winst konden maken. Tja, ook dat is voorbij, maar heeft er wel voor gezorgd dat er een enorme overcapaciteit is (in ieder geval in Istrië). Veel gezinnen komen nu niet verder dat 4 of 5 weken verhuur van hun appartement en dat levert niet genoeg geld op om het jaar door te komen. Werk is er niet, willen ze ook niet, dus de koopkracht zakt als een baksteen, winkels moeten sluiten en gebouwde appartementen worden door de banken teruggenomen.
Je vroeg je af waarom er zoveel werd gebouwd………………de reden weet je nu.
Hetgeen je echter vergeet is dat appartementen bouwen slechts een deel van het hele plaatje is. Je kunt wel bouwen, maar dan zul je ook de wegen aan moeten pakken. Een gatenkaas als kustweg, welke tijdens het seizoen continu vast staat is niet echt aanlokkelijk voor toeristen.
En wat te denken van parkeerplaatsen bij de dorpjes ? Of iets van entertainment voor de toeristen wanneer het slecht weer is ? Trust me, er is absoluut niets te doen wanneer het een paar dagen regent. Iedereen weet het, iedereen praat er over, maar er gebeurt niets.
Of wat te denken van het seizoen op zich ? Dalmatië is iets beter, geef ik toe, maar het is van de ratten dat sommigen pas eind juni hun restaurant of bar opengooien omdat ze van mening zijn dat er te weinig toeristen zijn. Dat de toeristen die er wel zijn in een puinhoop moeten rondlopen interesseert hen plus de gemeentes totaal niet.
Alleen in Mali Losinj geldt een regel dat iedereen zijn tent open MOET gooien bij aanvang van het seizoen. Alle rotzooi moet zijn opgeruimd en straten / wegen zijn klaar, planten gesnoeid en klaar voor het seizoen. Zo hoort het, zo moet het, maar zo doen ze het in de meeste dorpjes niet. Hier heeft men de gewoonte om bij aanvang van het seizoen, zo rond Pasen, alle wegen open te trekken en dan pas te beginnen met werken. Gevolg is enorme overlast voor de toeristen, een zeer slecht visitekaartje (wie wil er immers in een bouwput op vakantie) en dan helpt een bordje ‘sorry voor de overlast’ ook niet echt. Wat wel helpt is eerder beginnen met bouwen………………..bv na het eind van het seizoen. Echter, sinds half oktober is er absoluut nergens ook maar enige aktiviteit te bekennen, alle dorpjes zijn in diepe rust. Zal wel weer wachten worden tot Pasen.
En vervolgens staan ze vreemd te kijken dat de toeristen het jaar erna nog later komen. Het seizoen in Istrië duurt nu nog slechts 5 weken !!!!! Dat ze het aan zichzelf te wijten hebben snappen ze niet, zien ze niet en de oplossing zien ze al helemaal niet.
Famillieleden die elkaar belazeren ? Hoeveel wil je er hebben, met adres en alles erbij. Ouders die het spaargeld van de kinderen er doorheen jagen, broers die elkaar naar het leven staan omdat de een wel in staat is om land te verkopen aan buitenlanders en de ander niet. Vader die een bouwbedrijf bezit, waar zijn zoons ook werken. Vader geeft de zoons minder dan een minimum loon en strijkt zelf de volle winst op.
Artsen die eerst aan de famillie geld vragen alvorens de doodzieke patiënt te behandelen. Professoren die tegen betaling goede cijfers geven voor niet eens gemaakte examens.
Lokale politici die heel toevallig hun eigen bedrijfjes de opdrachten geven voor allerlei bouwprojecten, welke ook nog eens voor viervoudige kosten worden aangenomen (ra ra waar het geld heen gaat).
Lokale politici die bouwgrond van anderen in de gemeente (ook van famillie) afpakken, ruilen tegen hun eigen landbouw grond en vervolgens het gestolen land met groffe winst verkopen aan investerings maatschappijen.
En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, geloof me, ik heb het allemaal hier al gezien, gehoord en getuige van geweest.
Jij woont hier niet, komt af en toe eens op bezoek, maar in je periode hier had je er kennis van kunnen nemen.
En Dalmatië ?
Het is algemeen bekend dat je in de regio Split niets kunt beginnen zonder met de lokale maffia in zee te gaan. Hoop dat je dat dan toch wel weet. Was al zo tijdens de oorlog en is niet veranderd.
Jouw idee van zaken doen is meer een kwestie van ‘ken ik de goede man toevallig ?’ Zo ja, dan kan ik zaken doen, zo nee, dan is het jammer. Hoop niet dat je ook zo'n idee hebt van Nederland, maar laat ik je uit de droom helpen………..dat is doorgaans niet de normale manier van zaken doen. Natuurlijk helpt het om mensen te kennen, maar het moet geen voorwaarde worden om uberhaupt tot zaken te kunnen komen.
Misschien dat jij het, met je Kroatische achtergrond, het normaal vindt dat er prijzen voor buitenlanders bestaan en prijzen voor Kroaten, maar ik kan je meedelen dat ik dat nergens ter wereld ben tegengekomen en ik heb in wat landen gewoond.
Het na-apen is op zich inderdaad niet zo vreemd, doch zoals men het hier doet is toch ietwat anders. Men wacht hier eerst totdat iemand iets nieuws probeert en wanneer men dan ziet dat het succesvol is kopiëren ze het voor de volle 100 %. Daarna belt men ook nog even de inspectie op om het originele bedrijf van de markt te krijgen.
Zo gaat dat hier beste Damir, is de praktijk van de dag.
Het voorbeeld van de stroopwafels ging niet om de stroopwafels op zich, het ging over de mentaliteit van de supermarkten ten aanzien van nieuwe produkten. I.p.v. de concurrentie aan te gaan door kwaliteit van de produkten, service, prijs etc gaat men hier voor winst d.m.v. zgn listing fees. Kerum en Studenac leven alleen van de listing fees en niet van de verkopen op zich.
Het is een concept wat ik nog nergens ben tegengekomen, maar de Kroatische consument is er wel de dupe van.
Het is ook de reden dat je weinig nieuwe produkten zult tegenkomen in de supermarkten en als er wat is kost het een vermogen, de leverancier moet immers die listing fees weer terug zien te krijgen.
Uitzonderingen op deze manier van werken ? Metro en Lidl. Werken ook met normale winstpercentages en niet met 46 tot 50 % zoals Konzum.
Het zijn zaken waar jij nog geen weet van hebt (en de meesten overigens niet), maar ik heb met de supermarkten samengewerkt en heb al hun voorwaarden hier gewoon liggen, ik verzin het dus niet.
Overigens, tot op de dag van vandaag geen Kroaat tegengekomen die niet van stroopwafels hield. Zelfs Mesic at zich klem aan de stroopwafels. Stroopwafels zijn ook niet voor niets Nederlands meest succesvolle export product. In alle landen kun je ze vinden, maar niet in Kroatië, ra ra hoe kan dat ?
En waar haal je het idee vandaan dat er voor de EU ‘enorme vooruitgangen’ worden geboekt ?
Op welk terrein zou dat wel niet zijn ? Heb ik dan even gemist.
In alle jaren dat Kroatië nu onderhandelt met de EU zijn er een paar vooruitgangen geboekt, wanneer je invoeren van een nieuw computer systeem een vooruitgang kan noemen.
De belangrijkste problemen in dit land zijn corruptie, justitie en bureaucratie. In geen van deze 3 sectoren is ook maar enige vooruitgang geboekt, sterker nog, het is achteruit gegaan.
Het land is failliet, leeggeplunderd door de politici, zo erg zelfs dat men geen geld meer heeft om teveel betaalde belastingen terug te betalen (krijg je nu als een soort van credit), sommige uitkeringen worden al niet meer betaald, rekeningen aan bedrijven worden niet betaald etc.
Bureaucratie ? Er worden een paar regeltjes opgeheven en er komen er meteen 3 andere voor terug. Die worden dan een paar maand later weer veranderd, waardoor alle procedures weer van voren af aan kunnen beginnen. Onder het motto: ‘hou ze bezig’.
Corruptie ? Ga even voor het gemak kijken waar Kroatië staat op de lijst van corrupte landen en kijk dan ook even wie er nog voor staan. Het is te triest voor woorden. Alle Europese landen hebben vooruitgang geboekt, behalve……………..jawel, Kroatië. Zelfs Afrikaanse- en Zuid Amerikaanse landen doen het beter dan Kroatië en geloof me…………dan maak je het echt heel bont.
Maar uit jouw antwoord maak ik een beetje op dat jij zoiets hebt van ‘maar zij doen het ook’, alsof de corruptie in Kroatië daarmee kan worden goedgepraat. Vreemde manier van redeneren als je het mij vraagt.
Justitie ? Een niet functionerend systeem en iedereen weet het, maakt er ook gebruik van. Wanneer je komt klagen bij een bedrijf (vanwege bv niet geleverde, maar wel betaalde, diensten) dan krijg je simpelweg te horen: ‘dan klaag je me toch aan’. Reden waarom ze dat zeggen is omdat ze weten dat het zinloos is. 20 jaar wachten voordat een zaak behandeld is heeft weinig zin wanneer het over een paar duizend euro of Kuna gaat. Een land zonder functionerend justitieel apparaat is een niet functionerend land, daar kun je niets mee. Recht is hier gewoon te koop en inderdaad, je hebt gelijk,………..daar moet je mensen voor kennen, dan koop je ieder vonnis wat je maar hebben wilt.
En voordat je dit weer goed gaat praten………….ook de EU heeft al aangegeven dat Kroatië nu eens haast moet gaan maken met het gaan werken aan de diverse hoofdstukken. Kroatië heeft echter het idee dat ze de boel gewoon maar zo lang mogelijk moeten ophouden, dan gaat de EU vanzelf overstag en kan Kroatië, net zoals Roemenië, Hongarije als Bulgarije, lid worden van de EU zonder ook maar iets in te leveren. Waar dat tot leidt hebben we kunnen zien bij Roemenië en Bulgarije, de EU heeft ze nu de wacht aangezegd.
Maar ik vraag me wel af waarom een land, wat zelf lid worden van de EU, de boel zo tegen blijft houden en de boel zo blijft tegenwerken. Op mij komt het over alsof Kroatië niet echt gemotiveerd is. De huidige politieke situatie is prima voor de zittende kliek en lidmaatschap van de EU levert alleen maar meer kansen op om geld achterover te drukken. Voor hen is lid worden zonder de huidige situatie te hoeven veranderen de ‘holy grail’. De miljoenen uit de EU gaan binnenstromen, leuke baantjes in Brussel zijn te vergeven (met natuurlijk mega salarissen) en er kan weer maximaal worden gegraaid in Kroatië.
En de nieuwe generatie gaat het beter doen ?
Waar baseer je dat op ?
Dat zijn van die loze opmerkingen, nergens op gebaseerd, behalve dan op onwetendheid met het systeem.
Een corrupt systeem zal nimmer mensen in de politiek toelaten die niet deel uitmaken van het systeem. Het systeem houdt zichzelf in stand en kan alleen worden veranderd van buitenaf (buitenland dus), niet van binnenuit. Van buitenaf is mogelijk wanneer het land bv compleet failliet gaat en door het IMF onder curatele wordt gesteld. Wellicht dat de EU dan wat kan doen.
Goed voorbeeld waar ingrijpen van buiten de corruptie aan kan pakken ? De Nederlandse Antillen waar Nederland nu het gezag gaat overnemen op Bonair, Saba en St Eustatius, waardoor de lokale corrupte politici geen kans meer hebben. Doch het verzet van de Curacaose politici is tekenend voor een systeem wat zichzelf in stand wil houden. Men weet dat de meesten achter de tralies zouden verdwijnen indien Nederland het overneemt, dus mobiliseert men nu het volk door ze bang te maken voor neo-kolonialisme.
In Kroatië zullen we hetzelfde zien, doordat het corrupte systeem de bevolking zal gaan aanspreken op de nationalistische gevoelens. Dat dit gaat werken toon jij wel aan met je proza over de zegeningen van Kroatië.
Ook jij staat in 2 tellen voor het karretje van de heersende kliek, terwijl onverhulde woede over hun gedrag de enige juiste reactie zou zijn.
Natuurlijk zijn er genoeg mensen die er zich aan ergeren. Ga maar eens naar een lokale kroeg en men praat niet over andere zaken, iedereen weet wie het zijn, hoeveel geld er nu weer achterover is gedrukt, doch men weet ook dat ze er niets tegen kunnen doen. Steken ze hun kop boven het maaiveld dan krijgen ze bezoek van de inspectie en hebben zij problemen.
Zo gaat het hier in Kroatië beste Damir, dat is de realiteit en die is ver van het door jou geschetste Utopia.