Kroatie

• rita

Hallo,

Zelf wil ik doodgraag in kroatie gaan werken en voor mij zou dat geen probleem zijn omdat mijn man Kroaat is.

Ik stel het toch ook wat uit gezien de economische situatie.

Een oen van een minister maakt al het toerisme kapot, en buiten het toerisme heeft Kroatie niet veel te bieden.

je kan zelf een zaak opstarten maar ik weet dat dat heel wat administratie is en nog steeds de mentaliteit van het omslagje onder tafel. Een Kroaat zei me ooit dat Zuid-Amerika nog heilig was ten opzichte van Kroatie.

Je kan misschien eens de firma's Atlas en Kompas in Dubrovnik proberen, die zoeken wel mensen die Nederlands praten maar ik zou zeggen: ga eerst eens ter plaatse en praat met mensen die daar werken, dat is de beste manier om te zien wat je wil en wat je kan. En ik weet het zeker, ik blijf nog even in Belgie en neem binnen een jaar of 2 tijdskrediet en probeer het dan, maar zeker nu niet. Laat ze eerst een nieuwe minister kiezen, misschien wordt het dan beter.

Succes ermee

• Visje

Hallo,

Bedankt voor je reactie. Heb al een aantal gesprekken gehad met mensen die in Kroatie werken. Zowel met Belgen als met Kroaten zelf. Heb ook gesolliciteerd bij diverse reisbureau's, zoals Atlas en Kompas. Bij één reisbureau had ik onmiddellijk kunnen beginnen - als ik over een werkvergunning beschikte. En dat is nu net het probleem. Ik werd in maart gecontacteerd en ik had normaal gezien half april kunnen beginnen. Maar op die korte tijd kregen ze de werkvergunning niet in orde, vandaar … Velen zeggen ook dat ik mij niet mag toespitsen op het toerisme, maar mij lijkt het de gemakkelijkste sector om werk in te vinden. Ook al omwille van het feit dat ik de Kroatische taal nog niet beheers. Heb enkel een basiskennis en probeer die nu wat aan te vullen met woordenschat, enz. In de toeristische sector kan ik mij nl. behelpen met het Frans, Engels en Duits. 't Blijft dus afwachten … en hopen op die ene gouden tip !!

Groetjes.

• Damir

Even terugkomend op het berichtje van 13 april 2009 21:01.

Wie beweerd dat Kroaten geen handelsgeest hebben, weet geen moer van de Kroatische samenleving af.

In de eerste plaats worden er genoeg zaken gedaan met Italië, Duitsland en een aantal omringende landen.

Ten tweede is het is nu eenmaal een feit dat er een hoop zwart gewerkt wordt en het daardoor statistisch lijkt dat er geen werk is. Er is daar nog sprake van een wij-cultuur waar men voor elkaar zorgt en hand- en spandiensten zijn daar nog heel normaal in de zin van “Als jij mijn auto repareert dan zal ik jouw nieuwe meterkast installeren”.

Dit is ook gewoon mogelijk omdat het leven daar gewoonweg een stuk goedkoper is dan in het Westen. Je hebt daar bijvoorbeeld niet de belastingen die wij hier kennen. Je dagelijkse lasten bestaan hoofdzakelijk uit elektra, water en wat verzekeringen.

De meeste mensen die ik ken werken bijvoorbeeld een tijdje in Duitsland waarna het gespaarde geld op een bankrekening wordt geplaatst. En daar krijg je niet een lullige 2 of 3% per jaar en betaal je ook geen vermogensbelasting.

Wat ik tenslotte weet van de mensen die ik daar ken(familie en vrienden) is dat de mensen daar totaal niet aan het wachten zijn op zendelingengedrag en betweterige mensen uit het Westen en de meeste zeer tevreden zijn met hoe zij leven.

• Norbert HR

Damir,

Ik begrijp dat je in Nederland woont, wat van famillie hoort en toch meen je te weten dat Kroaten zeer goede zakenlieden zijn ?

Laat ik je uit de droom helpen……..ze zijn het absoluut niet.

Zelden zoveel mensen gezien die meer energie steken in het tegenwerken dan in het vooruitkomen, spijt me zeer, maar het is wel de realiteit.

Waar men wel heel erg goed in is is het belazeren van alles en iedereen, tot en met de eigen kinderen of ouders, het maakt ze geen zak uit hoe ze aan het geld komen…………zolang ze er maar aan komen. Eerlijkheid, betrouwbaarheid, afspraken nakomen, leveren wat je belooft etc is iets wat hier nog uitgevonden moet worden. Garantie geldt tot aan de voordeur en het liefst zou men in 1 dag het geld voor het hele jaar verdienen om daarna de rest van het jaar in de kroeg te kunnen gaan zitten. Het concept van gewoon werken voor je geld is hier vrij onbekend. De meesten zijn krampachtig bezig om zo min mogelijk te doen en zoveel mogelijk geld ervoor op te strijken. Het maakt het zoeken naar een betrouwbaar bedrijf / leverancier zoiets van ‘zoeken naar een naald in een hooiberg’.

Dan kun je beweren dat dit in andere landen ook zo is, maakt me niet uit, we praten over Kroatië en niet over andere landen.

Het feit dat het in een ander land ook voorkomt houdt niet in dat het dan maar in Kroatië geaccepteerd moet worden.

En handel met andere landen ?

ja, maar dan wel voornamelijk import en zeer weinig export.

Zwart handel ? Meer dan genoeg, doch de achtergrond daarvan ligt in de enorme belastingdruk plus de bezopen regelgeving alhier. De regering maakt het iedereen vrijwel onmogelijk om zaken te doen, zodat men wel zwart gaat werken.

Het ‘ik doe iets voor jou, dus jij doet iets voor mij’ kom ik alleen maar tegen bij buren, maar dat vindt je ook in Nederland, dus niets speciaals.

Kroatië stamt uit het oude Joegoslavië en zou dus een sociale achtergrond moeten hebben, maar kan je uit ervaring meedelen dat wij in Nederland toch heel wat socialer zijn dan de mensen alhier. Men helpt elkaar wel een beetje, maar gunt elkaar absoluut geen succes. Samenwerken is er dan ook niet bij, zelfs wanneer ze daardoor vooruitgang zouden kunnen boeken op economisch of sociaal vlak. Ze maken elkaar liever af (niet letterlijk natuurlijk) dan dat ze een ander zouden helpen om iets succesvol te maken.

Ik maak dit circus hier nu bijna 6 jaar mee en blijf me verbazen over het ontbreken van enige vorm van initiatief om ook maar iets te ontwikkelen. Na-apen……..ja daar zijn ze goed in. Laat iemand anders maar met een idee komen en daarna even snel nadoen om zo een deel van de markt mee te pakken.

De gemiddelde handelaar, winkelier, supermarkt staat negatief tegenover iedere vorm van innovatie of experimenteren,. Stroopwafels ?

Iedereen vindt ze fantastisch, maar niemand wil het proberen. De supermarkten willen het wel proberen wanneer je even grofweg 200,000 euro op tafel legt. Dat garandeert je dan 1 jaar in hun supermarkten, daarna kunnen ze het er weer uitgooien.

Ik heb hier meegemaakt (in Istria) dat ik met een absoluut nieuw product voor heel Kroatië kwam, maar daar stond helaas de kaart van Kroatië op en op een ander stond de vlag.

Zonder gekheid, ik werd nog net niet de tent uitgeslagen, maar er wel uitgejaagd. Enorme scheldkannonades: ‘waar ik de moed vandaan haalde om als buitenlanders de vlag van Kroatië op een souvenir te plakken ?’

Een overheid en een lange termijn planning ?

Laat me niet lachen.

Het toerisme gaat reeds 5 jaar lang alleen maar achteruit en er wordt niets ondernomen. Het enige waar de overheid mee bezig is is het plunderen van de staatskas. Geloof je me niet………lees eens de fora waar Kroaten te vinden zijn, zij kennen de kandidaten van binnen en van buiten.

Dus beste Damir,

Dat jij hier familie hebt, bent geboren etc, houdt niet in dat jij dan weet hoe hier de zakelijke cultuur is. Ik heb die zakelijke cultuur hier nu 6 jaar meegemaakt en weet dus wel hoe het in elkaar steekt.

Dat de Kroaten weinig op hebben met buitenlanders klopt inderdaad, ze zien ze liever gaan dan komen en dat ontlokt bij mij dan toch de vraag……….wat moeten we met Kroatië in de EU ?

Een land wat zich zo af probeert te schermen van de buitenwereld heeft niets te zoeken in de EU. Men wil wel alle geneugten, doch wil daarvoor niets opgeven. Niet voor niets hebben ze nu de wet aangenomen dat alle buitenlanders, die bij Kroatische bedrijven werken, kunnen worden ontslagen en het land uitgedonderd.

• Marko

Van wat je hier allemaal schrijft klopt gewoon een heleboel. Bij sommige dingen zet ik een klein vraagteken, maar waarom Kroatië een sociale achtergrond zou moeten hebben omdat het uit het oude Joegoslavië stamt is me werkelijk een raadsel.

• Damir

Beste Norbert,

Om terug te komen op jouw reactie, waarbij ik niet doel op een oeverloos welles-nietes discussie.

Wat ik van Kroatië weet komt van mijn eigen ouders en broer, die 5 jaar geleden zijn teruggekeerd. Mijn ouders zijn gepensioneerd en mijn broer heeft zijn eigen aannemerij, die heel goed loopt.

Daarnaast weet ik zelf een hoop van Kroatie aangezien ik daar jarenlang(2002-2007) tijdens mijn studieperiode in de zomermaanden bij familie in de toeristische sector werkte.

En ja, ik vergelijk Kroatië met andere landen. Maar jij ook, waar baseer jij ander jouw stelling op dat het in Kroatië niet deugt?

Uit jouw reactie maak ik voorzichtig op dat jijzelf in Istrië woont. Ik zelf kom uit Dalmatië en ben daar tot mijn 11de opgegroeid .Het kan overigens best dat de cultuur per streek verschilt,

maar dat familieleden(kinderen en ouders) elkaar besodemieteren…….dat is mij vreemd. En strookt niet echt met de cultuur waarin ik ben opgegroeid.

Als het neer komt op zaken doen. Je moet daarvoor wel de nodige mensen kennen, want dat hoort immers bij zaken doen.

Ben je sowieso wel geïntegreerd? Spreek en schrijf je de taal? Heb je Kroatische kennissen of familie? Woon je daar met een Kroatische of een Nederlandse partner? Allemaal factoren die uiteindelijk meetellen. Dat geldt toch overal ter wereld?

Wat betreft na-apen, dat is overal ter wereld gebruikelijk. Je kun maar één keer iets op de markt introduceren. Daarna is het aan ieder ander daar zo innovatief mogelijk mee om te gaan en er een eigen draai aan te geven. Daarbij de ander af te troeven is een normaal mondiaal verschijnsel, waarbij de nodige netwerken en eigenkapitaal onontbeerlijk zijn. En dan kiest men vaak liever voor hun eigen mensen. Dit is immers logisch, aangezien deze de bekende contacten zijn.

Wat ik persoonlijk zie is dat er de afgelopen jaren steeds meer warenhuizen en supermarkten bijgekomen zijn met een misschien wel breder assortiment dan in Nederland. Alleen jouw stroopwafels, tja…..is daar wel vraag naar? Heb je daar van te voren marktonderzoek voor verricht. Kroatië kent een rijke eetcultuur en aan zoetigheden is daar reeds genoeg te vinden. Ik ken een persoon die eens met pindakaas naar Dubai ging om dat aan de man te brengen…………uiteindelijk niet gelukt……………..

Het toerisme gaat achteruit? Nop, niets van gemerkt. En als ik de statistieken moet geloven komen er zelfs ieder jaar steeds meer toeristen bij. Alleen vindt er wel een verschuiving van Istrië richting Dalmatië plaats.

Wel eens in Dubrovnik, op Brac of op Hvar geweest? Ik kan je vertellen zo`n beetje de gehele Italiaanse jetset is daar te vinden, die aardig wat geld uitgeeft.

Het kan wel dat er niet genoeg capaciteit is qua accommodaties. Dat komt gewoon door de enorme snelvaart die het toerisme de laatste paar jaren heeft doorgemaakt.

Maar dat pakt men tegenwoordig keihard aan. Kijk maar naar de bouw van de nieuwe vakantievilla`s en appartementen.

Hoe verklaar jij anders al deze bouwwoede dan? Volgens mijn broer komt hij om in het werk.

Als het neer komt op de EU, dan worden er enorme vooruitgangen geboekt. Er zijn inderdaad nog een hoop mensen, die een hoop regels aan hun laars lappen en misschien het toetreden tot de EU zullen misbruiken. Maar die behoren over het algemeen tot de erfenis van het vroegere Joegoslavië. Er staan vernieuwingen voor de deur en er is een jonge generatie komende, die alles op alles zal gooien om veranderingen door te voeren.

Desalniettemin doet Kroatië het erg goed voor een land dat 50 jaar onder het juk van het communisme gebukt ging en vervolgens 5 jaar oorlog gekend heeft, met daarbij aansluitend tot aan 1999 aanhoudende instabiliteit in de nabije regio.

Toekomstige samenwerking zal uiteindelijk ten goede komen voor alle partijen.

Kijk maar naar landen als Italië, Spanje en Portugal. Die stelde tot kort geleden op economisch gebied toch ook haast niets voor? Totdat er geld uit Brussel kwam. En vandaag de dag wordt er uiteindelijk goed handel mee gedreven.

En corruptie? Waar niet binnen de EU? Waar staat Italië met zijn Berlusconi vandaag de dag dan voor?

Laten we tenslotte vooral niet spreken over de zaken in Nederland, zoals de AOW-verhogingen, de dagelijkse staatsroof(belastingen), de dagelijkse tochtjes van de ministers en het koninghuis op kosten van de burger, tot aan de declaraties van Bos voor zijn zonnebril.

Kortom in ieder land is wel wat te zeiken en ieder land heeft zijn voor- en nadelen. Kroatië heeft tijd nodig en dat gaat niet over één dag ijs, omdat jij zo nodig een handeltje in stroopwafels wilt opzetten.

Maar als ik jouw verhaal samenvat dan moet ik toch echt concluderen dat je Kroatië wel een beetje zwart-wit afschildert. En dan rest mij de vraag: “Wat doe je er dan nog in hemelsnaam?”.

Het doet mij persoonlijk een beetje denken aan al die mensen die naar Nederland komen voor een beter leven, maar dan vervolgens alleen maar klagen en klagen………maar ja, uiteindelijk is niets menselijks mij vreemd.

Groet Damir.

• Norbert HR

Darmir,

Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar het spijt me te moeten zeggen dat het een droomwereld is.

Allereerst ben je hier wel geweest, doch niet zakelijk aan de gang geweest. Een biertje kopen of bij de buren op bezoek gaan, een pizza halen of naar de dokter gaan heeft niets met zakendoen te maken, hoop dat je dat zelf ook begrijpt.

De toeristische sector is jarenlang een hele makkelijke sektor geweest, de toeristen kwamen en men hoefde maar het bordje ‘apartmani’ of ‘zimmer frei’ op te hangen en er was business.

Helaas is dat allemaal verleden tijd. De ongebreidelde prijsverhogingen, zonder ook maar iets te doen aan de kwaliteit van het gebodene heeft geleid tot veel negativiteit bij de toeristen, velen zijn gewoon vertrokken en komen niet meer terug.

Voorts hebben we een enorme bouwexplosie gezien, iedereen ging maar bouwen en hopen dat ze de dag erna 200 % of 300% winst konden maken. Tja, ook dat is voorbij, maar heeft er wel voor gezorgd dat er een enorme overcapaciteit is (in ieder geval in Istrië). Veel gezinnen komen nu niet verder dat 4 of 5 weken verhuur van hun appartement en dat levert niet genoeg geld op om het jaar door te komen. Werk is er niet, willen ze ook niet, dus de koopkracht zakt als een baksteen, winkels moeten sluiten en gebouwde appartementen worden door de banken teruggenomen.

Je vroeg je af waarom er zoveel werd gebouwd………………de reden weet je nu.

Hetgeen je echter vergeet is dat appartementen bouwen slechts een deel van het hele plaatje is. Je kunt wel bouwen, maar dan zul je ook de wegen aan moeten pakken. Een gatenkaas als kustweg, welke tijdens het seizoen continu vast staat is niet echt aanlokkelijk voor toeristen.

En wat te denken van parkeerplaatsen bij de dorpjes ? Of iets van entertainment voor de toeristen wanneer het slecht weer is ? Trust me, er is absoluut niets te doen wanneer het een paar dagen regent. Iedereen weet het, iedereen praat er over, maar er gebeurt niets.

Of wat te denken van het seizoen op zich ? Dalmatië is iets beter, geef ik toe, maar het is van de ratten dat sommigen pas eind juni hun restaurant of bar opengooien omdat ze van mening zijn dat er te weinig toeristen zijn. Dat de toeristen die er wel zijn in een puinhoop moeten rondlopen interesseert hen plus de gemeentes totaal niet.

Alleen in Mali Losinj geldt een regel dat iedereen zijn tent open MOET gooien bij aanvang van het seizoen. Alle rotzooi moet zijn opgeruimd en straten / wegen zijn klaar, planten gesnoeid en klaar voor het seizoen. Zo hoort het, zo moet het, maar zo doen ze het in de meeste dorpjes niet. Hier heeft men de gewoonte om bij aanvang van het seizoen, zo rond Pasen, alle wegen open te trekken en dan pas te beginnen met werken. Gevolg is enorme overlast voor de toeristen, een zeer slecht visitekaartje (wie wil er immers in een bouwput op vakantie) en dan helpt een bordje ‘sorry voor de overlast’ ook niet echt. Wat wel helpt is eerder beginnen met bouwen………………..bv na het eind van het seizoen. Echter, sinds half oktober is er absoluut nergens ook maar enige aktiviteit te bekennen, alle dorpjes zijn in diepe rust. Zal wel weer wachten worden tot Pasen.

En vervolgens staan ze vreemd te kijken dat de toeristen het jaar erna nog later komen. Het seizoen in Istrië duurt nu nog slechts 5 weken !!!!! Dat ze het aan zichzelf te wijten hebben snappen ze niet, zien ze niet en de oplossing zien ze al helemaal niet.

Famillieleden die elkaar belazeren ? Hoeveel wil je er hebben, met adres en alles erbij. Ouders die het spaargeld van de kinderen er doorheen jagen, broers die elkaar naar het leven staan omdat de een wel in staat is om land te verkopen aan buitenlanders en de ander niet. Vader die een bouwbedrijf bezit, waar zijn zoons ook werken. Vader geeft de zoons minder dan een minimum loon en strijkt zelf de volle winst op.

Artsen die eerst aan de famillie geld vragen alvorens de doodzieke patiënt te behandelen. Professoren die tegen betaling goede cijfers geven voor niet eens gemaakte examens.

Lokale politici die heel toevallig hun eigen bedrijfjes de opdrachten geven voor allerlei bouwprojecten, welke ook nog eens voor viervoudige kosten worden aangenomen (ra ra waar het geld heen gaat).

Lokale politici die bouwgrond van anderen in de gemeente (ook van famillie) afpakken, ruilen tegen hun eigen landbouw grond en vervolgens het gestolen land met groffe winst verkopen aan investerings maatschappijen.

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, geloof me, ik heb het allemaal hier al gezien, gehoord en getuige van geweest.

Jij woont hier niet, komt af en toe eens op bezoek, maar in je periode hier had je er kennis van kunnen nemen.

En Dalmatië ?

Het is algemeen bekend dat je in de regio Split niets kunt beginnen zonder met de lokale maffia in zee te gaan. Hoop dat je dat dan toch wel weet. Was al zo tijdens de oorlog en is niet veranderd.

Jouw idee van zaken doen is meer een kwestie van ‘ken ik de goede man toevallig ?’ Zo ja, dan kan ik zaken doen, zo nee, dan is het jammer. Hoop niet dat je ook zo'n idee hebt van Nederland, maar laat ik je uit de droom helpen………..dat is doorgaans niet de normale manier van zaken doen. Natuurlijk helpt het om mensen te kennen, maar het moet geen voorwaarde worden om uberhaupt tot zaken te kunnen komen.

Misschien dat jij het, met je Kroatische achtergrond, het normaal vindt dat er prijzen voor buitenlanders bestaan en prijzen voor Kroaten, maar ik kan je meedelen dat ik dat nergens ter wereld ben tegengekomen en ik heb in wat landen gewoond.

Het na-apen is op zich inderdaad niet zo vreemd, doch zoals men het hier doet is toch ietwat anders. Men wacht hier eerst totdat iemand iets nieuws probeert en wanneer men dan ziet dat het succesvol is kopiëren ze het voor de volle 100 %. Daarna belt men ook nog even de inspectie op om het originele bedrijf van de markt te krijgen.

Zo gaat dat hier beste Damir, is de praktijk van de dag.

Het voorbeeld van de stroopwafels ging niet om de stroopwafels op zich, het ging over de mentaliteit van de supermarkten ten aanzien van nieuwe produkten. I.p.v. de concurrentie aan te gaan door kwaliteit van de produkten, service, prijs etc gaat men hier voor winst d.m.v. zgn listing fees. Kerum en Studenac leven alleen van de listing fees en niet van de verkopen op zich.

Het is een concept wat ik nog nergens ben tegengekomen, maar de Kroatische consument is er wel de dupe van.

Het is ook de reden dat je weinig nieuwe produkten zult tegenkomen in de supermarkten en als er wat is kost het een vermogen, de leverancier moet immers die listing fees weer terug zien te krijgen.

Uitzonderingen op deze manier van werken ? Metro en Lidl. Werken ook met normale winstpercentages en niet met 46 tot 50 % zoals Konzum.

Het zijn zaken waar jij nog geen weet van hebt (en de meesten overigens niet), maar ik heb met de supermarkten samengewerkt en heb al hun voorwaarden hier gewoon liggen, ik verzin het dus niet.

Overigens, tot op de dag van vandaag geen Kroaat tegengekomen die niet van stroopwafels hield. Zelfs Mesic at zich klem aan de stroopwafels. Stroopwafels zijn ook niet voor niets Nederlands meest succesvolle export product. In alle landen kun je ze vinden, maar niet in Kroatië, ra ra hoe kan dat ?

En waar haal je het idee vandaan dat er voor de EU ‘enorme vooruitgangen’ worden geboekt ?

Op welk terrein zou dat wel niet zijn ? Heb ik dan even gemist.

In alle jaren dat Kroatië nu onderhandelt met de EU zijn er een paar vooruitgangen geboekt, wanneer je invoeren van een nieuw computer systeem een vooruitgang kan noemen.

De belangrijkste problemen in dit land zijn corruptie, justitie en bureaucratie. In geen van deze 3 sectoren is ook maar enige vooruitgang geboekt, sterker nog, het is achteruit gegaan.

Het land is failliet, leeggeplunderd door de politici, zo erg zelfs dat men geen geld meer heeft om teveel betaalde belastingen terug te betalen (krijg je nu als een soort van credit), sommige uitkeringen worden al niet meer betaald, rekeningen aan bedrijven worden niet betaald etc.

Bureaucratie ? Er worden een paar regeltjes opgeheven en er komen er meteen 3 andere voor terug. Die worden dan een paar maand later weer veranderd, waardoor alle procedures weer van voren af aan kunnen beginnen. Onder het motto: ‘hou ze bezig’.

Corruptie ? Ga even voor het gemak kijken waar Kroatië staat op de lijst van corrupte landen en kijk dan ook even wie er nog voor staan. Het is te triest voor woorden. Alle Europese landen hebben vooruitgang geboekt, behalve……………..jawel, Kroatië. Zelfs Afrikaanse- en Zuid Amerikaanse landen doen het beter dan Kroatië en geloof me…………dan maak je het echt heel bont.

Maar uit jouw antwoord maak ik een beetje op dat jij zoiets hebt van ‘maar zij doen het ook’, alsof de corruptie in Kroatië daarmee kan worden goedgepraat. Vreemde manier van redeneren als je het mij vraagt.

Justitie ? Een niet functionerend systeem en iedereen weet het, maakt er ook gebruik van. Wanneer je komt klagen bij een bedrijf (vanwege bv niet geleverde, maar wel betaalde, diensten) dan krijg je simpelweg te horen: ‘dan klaag je me toch aan’. Reden waarom ze dat zeggen is omdat ze weten dat het zinloos is. 20 jaar wachten voordat een zaak behandeld is heeft weinig zin wanneer het over een paar duizend euro of Kuna gaat. Een land zonder functionerend justitieel apparaat is een niet functionerend land, daar kun je niets mee. Recht is hier gewoon te koop en inderdaad, je hebt gelijk,………..daar moet je mensen voor kennen, dan koop je ieder vonnis wat je maar hebben wilt.

En voordat je dit weer goed gaat praten………….ook de EU heeft al aangegeven dat Kroatië nu eens haast moet gaan maken met het gaan werken aan de diverse hoofdstukken. Kroatië heeft echter het idee dat ze de boel gewoon maar zo lang mogelijk moeten ophouden, dan gaat de EU vanzelf overstag en kan Kroatië, net zoals Roemenië, Hongarije als Bulgarije, lid worden van de EU zonder ook maar iets in te leveren. Waar dat tot leidt hebben we kunnen zien bij Roemenië en Bulgarije, de EU heeft ze nu de wacht aangezegd.

Maar ik vraag me wel af waarom een land, wat zelf lid worden van de EU, de boel zo tegen blijft houden en de boel zo blijft tegenwerken. Op mij komt het over alsof Kroatië niet echt gemotiveerd is. De huidige politieke situatie is prima voor de zittende kliek en lidmaatschap van de EU levert alleen maar meer kansen op om geld achterover te drukken. Voor hen is lid worden zonder de huidige situatie te hoeven veranderen de ‘holy grail’. De miljoenen uit de EU gaan binnenstromen, leuke baantjes in Brussel zijn te vergeven (met natuurlijk mega salarissen) en er kan weer maximaal worden gegraaid in Kroatië.

En de nieuwe generatie gaat het beter doen ?

Waar baseer je dat op ?

Dat zijn van die loze opmerkingen, nergens op gebaseerd, behalve dan op onwetendheid met het systeem.

Een corrupt systeem zal nimmer mensen in de politiek toelaten die niet deel uitmaken van het systeem. Het systeem houdt zichzelf in stand en kan alleen worden veranderd van buitenaf (buitenland dus), niet van binnenuit. Van buitenaf is mogelijk wanneer het land bv compleet failliet gaat en door het IMF onder curatele wordt gesteld. Wellicht dat de EU dan wat kan doen.

Goed voorbeeld waar ingrijpen van buiten de corruptie aan kan pakken ? De Nederlandse Antillen waar Nederland nu het gezag gaat overnemen op Bonair, Saba en St Eustatius, waardoor de lokale corrupte politici geen kans meer hebben. Doch het verzet van de Curacaose politici is tekenend voor een systeem wat zichzelf in stand wil houden. Men weet dat de meesten achter de tralies zouden verdwijnen indien Nederland het overneemt, dus mobiliseert men nu het volk door ze bang te maken voor neo-kolonialisme.

In Kroatië zullen we hetzelfde zien, doordat het corrupte systeem de bevolking zal gaan aanspreken op de nationalistische gevoelens. Dat dit gaat werken toon jij wel aan met je proza over de zegeningen van Kroatië.

Ook jij staat in 2 tellen voor het karretje van de heersende kliek, terwijl onverhulde woede over hun gedrag de enige juiste reactie zou zijn.

Natuurlijk zijn er genoeg mensen die er zich aan ergeren. Ga maar eens naar een lokale kroeg en men praat niet over andere zaken, iedereen weet wie het zijn, hoeveel geld er nu weer achterover is gedrukt, doch men weet ook dat ze er niets tegen kunnen doen. Steken ze hun kop boven het maaiveld dan krijgen ze bezoek van de inspectie en hebben zij problemen.

Zo gaat het hier in Kroatië beste Damir, dat is de realiteit en die is ver van het door jou geschetste Utopia.

• Damir

Beste Norbert,

Uit jouw relaas maak ik een hoop frustratie en teleurstelling op. Dit vind ik dan ook enorm spijtig, aangezien ik iedereen het beste toewens.

Ieder zijn eigen mening, standpunten en eigen ervaringen. Waarbij ieder zijn standpunten vanuit zijn eigen referentiekader belicht.

Ik denk dat je gewoon wat meer geduld moet opbrengen. En het geen zin heeft jezelf druk te maken over het teruglopen van het toerisme. Dit is namelijk tegenwoordig overal zo. We zitten midden in de kredietcrisis!! Of is dat jou soms ontgaan. Nou ja, bij deze dan.

Zoals ik al verteld heb is mijn broer daar werkzaam. Daarnaast ken ik een hoop Kroaten, die de laatste paar jaren zijn teruggekeerd, dus niet alleen mijn ouders. Mensen vaak uit dezelfde regio als mijn ouders, die eerlijk en open zijn in hoe zij leven. Daarnaast zie ik toch zelf wat die mensen bezitten. Weet je hoeveel Kroaten er vroeger in Nederland woonden? En tegenwoordig? Waarschijnlijk niet meer dan 1.200!

Denk je dat die mensen ervoor kiezen in een land te gaan wonen waar geen toekomstperspectief ligt? Terwijl die makkelijk in Nederland kunnen blijven wonen. En deze groep bestaat niet alleen uit gepensioneerden, er zijn namelijk ook een hoop jonge mensen. Een hoop zijn er in Kroatië gaan studeren en werken daar als arts, ingenieur of zitten in het onderwijs.

Mensen die een gewoon bestaan hebben opgebouwd. Waar komt dit geld dan vandaan? Uit de lucht? Schijnbaar wordt er dus wel gewoon geld verdient. En klaagt niet iedereen.

En geloof me, voor mij is er meer onder de zon dan alleen Kroatië. Ik heb dan ook in mijn leven best wel wat afgereisd. Ben overal zo`n beetje geweest van Zuid-Amerika tot aan Azië. Je kunt duidelijk opmaken wanneer mensen het moeilijk hebben en het land wel of geen mogelijkheden te bieden heeft om er met succes zakelijke activiteiten te ontplooien.

Maar natuurlijk zijn er altijd mensen die klagen. Vóóral in de lokale cafés. Maar die zijn overal te vinden, van Tokyo tot aan de Gorse en in de Jordaan.

Klagen dat is menseigen en hoort er nu eenmaal bij. Het is dan maar ook net binnen wat voor kringen jij jezelf begeeft. En hoeveel geluk je in het leven vindt.

Het Nederlandse volk staat overal ter wereld juist bekent om haar klaaggezang, terwijl het binnen de top 10 quote van werelds rijkste landen te vinden is. En we blijven maar klagen…..tot over de grenzen.

En de smerige politiek die momenteel aan de orde van de dag is. Daar wees ik de afgelopen keer zelf al op en zal ik nooit ontkennen. Dit zijn zaken die hier in Nederland ook vaak het nieuws behalen. Die heb je dan ook mooi allemaal beschreven en uiteengezet, maar ik probeer het enkel enigszins te relativeren. Overal is corruptie!!! Alleen zijn momenteel alle ogen op Kroatië gericht, dit land wilt immers binnenkort tot de EU toetreden. Ken je de uitdrukking “All eyes on me”?

De vergelijking met de Antillen gaat hierbij denk ik niet op. Nederland heeft de Antillen zichzelf ooit toegeëigend, inclusief de bevolking die zich daar begeeft. In de eerste instantie zelf daar naartoe verscheept en vervolgens eeuwenlang uitgebuit. De Antillen is dan ook van Nederland, een totaal andere situatie dan Kroatië. Dit is dan ook appels met peren vergelijken. Dit zou eigenlijk neer komen op het feit dat andere mensen in Kroatië de baas zouden gaan spelen. Dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk en zal vast niet gebeuren.

Kroatië kent zelf een grote beroepsbevolking, waarvan een groot gedeelte zelfs hooggeschoold is. Wederopbouw lukt Kroatië zelf ook wel met de nodige hulp en samenwerking. Alleen gaat dit allemaal, zoals ik eerder aangaf niet over één dag ijs.

Ken je de geschiedenis van Kroatië wel? Weet je überhaupt wel wat dit land en de bevolking ervan de laatste jaren heeft moeten doormaken? Als ik jou reacties lees maak ik op van niet.

Geef me maar een voorbeeld van een land, die er vandaag de dag sneller bovenop is gekomen dan Kroatië in ongeveer vergelijkbare omstandigheden. Grotendeels op eigen krachten en bijna zonder eigen middelen. Kroatië heeft jammer genoeg nooit net als Nederland al die mooie kolonies gehad, waarvan het kon profiteren. En tot aan het begin van de oorlog ging alles nog richting Belgrado.

In Split maffiapraktijken? Je doet me een beetje denken aan een stel die pasgeleden in Trogir een strandtentje zijn begonnen. (http://www.ikvertrek.nl/emigranten-profiel/pelt-van-deurzen) Dit stel werd gevolg door de TROS en liep tegen allerlei “obstakels” op. Doodnormale zaken die in Nederland ook gewoon nodig geweest zouden zijn en dus fout gingen, omdat het stel gewoonweg dom en onbezonnen op de bonnefooi had besloten een eigenzaak daar te beginnen. En ook zij betichten de gemeente van maffiapraktijken en bureaucratie. En om hierbij dan gelijk een bruggetje terug te slaan naar de volgens jou zo “onbetrouwbare mensen”. Waren de uitbater en zijn zoon van het hotel niet enorm behulpzaam? En waar ter wereld zijn advocaten bereid iemand in nood geld te lenen, zonder rente en vastgelegde termijnen van terugbetaling? Tja……

Infrastructuur in Kroatië slecht? Klopt in sommige opzichten misschien wel. Maar ik weet ook dat er in een rap tempo duizenden kilometers snelweg is gerealiseerd van Zagreb tot aan Split. En zelfs vanuit Split kun je het binnenland intrekken via de provinciale wegen, die spiksplinternieuw en perfect te berijden zijn.

En geloof me binnen een aantal jaar door een vrij woest landschap, waarbij een hoop tunnels komen kijken, een wegennet aanleggen dat is toch wel vooruitgang. Ik kan daar zelf over meepraten als civieltechnisch ingenieur bij een gemeentelijke instelling in Nederland, waar men al jaren bezig is met het bakkeleien over een extra strookje snelweg. Projectbesluiten, vrijstellingsprocedures, inpasssingsplannen, je kunt het zo gek niet bedenken. Terwijl het de hoofdader van Nederland betreft, heel Nederland hier mee aan betaalt en wij het nota bene grotendeels moeten hebben van de transportsector.

Maar goed hoe dan ook, ik zelf vertrek morgen voor een drietal weken naar het verre zonnige Zuiden, naar een land dat ergens bovenaan op de lijst “meest corrupte landen ter wereld” staat. Waar de toeristische sector ook niet helemaal tot in de puntjes perfect is.

Maar toch, ik zal daar gaan zwemmen, zonnebaden, erop uittrekken, kortom genieten om vervolgens weer voldaan terug te keren naar Nederland.….

Ik denk dat een hoop Nederlanders dat ook in Kroatië zouden moeten doen, omdat het genoeg te bieden heeft qua cultuur en ongerepte natuur. Misschien een tip voor de mensen meer richting de kust van Dalmatië te trekken of richting het binnenland hiervan.

De vriendelijke groeten van Damir uit Holland

• Ab

Helaas moet ik het in een hoop zaken met Norbert eens zijn, hoewel ik mij ook inderdaad afvraag wat je dan nog in Kroatie doet? Toen ik het niet meer naar mijn in Nederland had vertrok ik en ik had niet zoveel op Nederland aan te merken als jij op Kroatie.

Het leven (lees: genieten van het dagelijkse leven en het gevoel hebben dat je leeft) in Kroatie dat is zeker het wonen in Kroatie waard maar inderdaad hier van je werk moeten leven dat is een ander verhaal. Zowel ik als mijn echtgenoot komen oorspronkelijk hier vandaan en hebben veel vrienden en kennissen maar daar leef je toch niet van? Als ik zelf voor mijn inkomsten wil werken dan wil ik zoals in ieder normaal land, dit zelf doen volgens de regels en niet iedere keer van een of andere zielige ambtenaar goedkeuring moeten vragen. Nu hebben wij een bedrijf waar we over het algemeen niet teveel te maken hebben met locale ambtenaartjes maar wel met de overige instantie mbt alle andere lopende zaken (belastingdienst de mighty FINA enz. ) Nee, makkelijk is het hier niet maar ik begrijp een ieder die hier wil wonen want ondanks alles heb ik het hier meer naar mijn zin dan in Nederland en neem ik dit niet op de koop toe en knik niet bij eventuele rare zaken maar zeg wat ik ervan vind en hopelijk zullen meer mensen (jonge mensen die naar Kroatie terugkeren!?) die in de toekomst doen en meer kritiek leveren zodat het snel minder corrupt zal worden. De mensen lijken wel bang om zelfs tegen een medewerker van de bank waar zij klant zijn iets te zeggen laat staan tegen iemand die bij de belastingdienst werkt. Zolang dit niet verandert en mensen gaan inzien dat zij de klant zijn en dat al die ambtenaren uit hun zak betaald worden komt er geen verandering.

• kraljica

Probeer het eens via een Nederlandse/Belgische tour operator.

Wellicht kunnen ze je via een Nederlands/Belgisch contract in Kroatie laten werken???