Camping op Losinj

• fr8ns

3 baans ??????

hebben ze zeker de berm bij genomen

op de 2 baans gebeuren was het vaak al vliegen door de bestuurders aldaarGuy schreef:

>

> Daarnet even gebeld met mij dikke(letterlijk(110kg) en

> figuurlijk)vriend op Cres.

> Volgende maand zou de zaak klaar zijn.De weg vande kustweg

> tot Brestova zou zelfs driebaans zijn.

• Norbert

Guy,

Ik denk dat we niet helemaal over hetzelfde praten.

Ik heb het niet over de weg op Cres en Losinj. Daar wordt ook gewerkt, maar die zijn veel eerder begonnen en werken ook ruim wat sneller. Op Cres en Losinj zijn dus geen problemen.

De weg waar ik het over heb is de weg van Labin naar Rijeka. Vanaf de electriciteits centrale tot aan Moscenicka Draga ligt de hele weg eruit oftewel je rijdt over het zand, grind en gaten in de weg waar de riolering moet komen.

Dit deel zijn ze pas mee begonnen en is dus nog lang niet klaar. Deze weg is ook de weg naar Brestova en dus is het bereiken van de veerpont een groot probleem. Vandaar dat ik adviseerde om gewoon via Krk te rijden, dan heb je dit probleem niet.

• Guy

Dat is dan weer duidelijk,Norbert.Ik had het over de weg Rijeka-Lovran-Brestova.

Verder is men op Cres met het stuk tussen het stadje en ofslag Valun nog niet veel verder gekomen dan 1 km vanaf kruising Valun richting Cres.Weet jij of dat gedeelte van afrit Valun tot voorbij Vrana al is vernieuwd en verbreed?

• Norbert

Guy,

Of het stuk van de afslag Valun naar Cres al klaar is weet ik niet, ben er door het gedoe met Brestova niet meer naartoe gereden, ik wil nog wat van mijn auto overhouden.

Ik moet binnenkort wel die kant uit, maar denk dat ik ook maar via Krk ga rijden, heb nog steeds geen rupsbanden op de auto, dus dan maar een eind omrijden.

• Els

Ik snap het nog niet helemaal, jullie hebben het toch over dezelfde weg, de kustweg vanaf Rijeka naar Brestova, de 66 als je op Google Map kijkt, op de kaart de E751, die lange weg door de “mondaine” kustplaatsjes, waar je niet voorbij kan… wel een prachtig zicht.

Maar dit is toch de weg van Labin naar Rijeka, waar Norbert het over had?

Is dit niet dezelfde weg waar Guy het over had: Rijeka-Lovran-Brestova?

Ik vind het wel jammer hoor, via KRK is het een uur langer rijden, ik vond het vorig jaar ook zo een gedoe ergens in Rijeka als je de nieuwe, grote weg op moest, het was zo onduidelijk aangegeven en mijn gps stuurde mij via een andere weg…

Misschien is de weg weer klaar tegen 24 juni :)

• Norbert

Els,

Brestova ligt inderdaad op de weg Labin - Rijeka en dus ook op de weg Rijeka-Lovran-Brestova.

Wanneer je op deze link kijkt: http://maps.google.com/maps?hl=en&tab=wl

Dan ligt de weg er ongeveer tussen Vozilici en Golovnik vrijwel helemaal uit (dus al het asfalt verwijderd. Tussen Golovnik en Moscenicka Draga is de weg op diverse plekken opengebroken (maar wellicht nu reeds weer hersteld).

Het bereiken van Brestova, zonder over die opgebroken weg te rijden, is dus onmogelijk.

Misschien dat ze nog iets afkrijgen voor de zomer, maar de ervaring van vorig jaar met het stuk Gracisce - Potpican (zeg maar de weg Pazin - Vozilici) leert mij dat ze de weg niet op tijd klaar zullen krijgen.

Je kunt natuurlijk wel bij Brestova komen, maar het zal een aanslag op je auto zijn (schokbrekers, fuseekogels, stuurstang, banden etc) dus wil ik je aanraden maar via Krk te rijden. Misschien iets om, maar het houdt wel je auto heel.

En omdat de rondweg bij Rijeka ook niet klaar is zou ik dus niet via Rupa of Kastel naar Rijeka rijden. Rij gewoon over Zagreb en dan naar Rijeka, dat voorkomt een enorme partij ergernis, tenzij je inderdaad midden door de week gaat rijden, dan is het wel te doen.

Om Krk te vinden moet je die Nav computer gewoon laten voor wat die is en simpelweg de borden volgen, is een stuk eenvoudiger en rij je ook niet verkeerd. Het staat allemaal netjes aangegeven, ga dus niet experimenteren met je Navigatie dingetje.

• Norbert

De link klopt niet helemaal. Je komt wel op Google maps, maar niet de goede. Even Istria Croatia intikken en je krijgt de kaart van Istria te zien.

• Els

Dus is het ook niet mogelijk om enkel via Brestova terug te rijden richting Trieste? Wij gaan namelijk met de boot van Zadar naar Losinj en doen dus niet de heen weg. De auto is trouwens ook niet van ons maar huren wij via Hertz, maar ik wil natuurlijk geen onkosten aan de auto betalen en we willen wel terug geraken naar het vliegveld.

• Norbert

Els,

Wanneer je al van Losinj komt maakt het niet al teveel uit. Net na het stadje Cres krijg je de afslag naar de veerpont naar Krk. Door de week is het daar niet al te druk (alleen zo rond 4 uur kan het druk zijn met vrachtverkeer).

De prijs van de veerpont is vrijwel identiek aan die bij Brestova, dus ook daar geen probleem.

De brug van Krk naar het vaste land is ook gratis, want je betaalt alleen als je het eiland op wilt gaan, dus daar ben je ook weinig kwijt.

Rij je dan door de week, overdag en niet rond de spits, langs Rijeka dan kun je wel over de rondweg. Het zal niet al te snel gaan, maar je komt er wel.

Wil je dan geen tol betalen in Slovenië dan zul je via Ucka tunnel naar Buzet moeten rijden en van daaruit via de b-wegen naar Trieste. Is goed te doen en is ook nog wel een leuke route.

Wil je echt via Brestova dan kan dat wel, maar hou rekening met ernstige vertragingen (er staan veel stoplichten) en je moet stapvoets rijden. Is wel te doen, maar op die manier duurt het wel lang om 13 km af te leggen. Dat zou het mij niet waard zijn, ik zou gewoon hup naar Krk rijden, dan rij je tenminste door.

Nogmaals, ga de weg door Rijeka onder geen beding op een zaterdag proberen, want dan kun je maar beter flink veel eten en drinken, dvd's of boeken bij je hebben, want het zal een grote chaos zijn waarbij je wel eens de hele dag in de file kunt staan.