wie weet

• wil

Wij willen in septeber onze hond meenemen naar kroatie. Weet iemand of er ook teken voorkomen, zo ja of er ook een enting of iets voor nodig is?.

• Tes

Minimaal 21 dagen tevoren een rabiesinenting (naast de standaard jaarlijkse enting)is verplicht net zoals dat het dier gechipt is en in bezit van paspoort. Daarnaast zou ik bij de dierenarts even informeren of er iets is tegen hartworm.(Of dat een normale ontworming voldoende is).Dat komt in NL niet voor maar in warme landen wel.Een behandeling met frontline tegen teken en vlooien en luizen kun je bij elke goede dierenwinkel krijgen en bij je dierenarts.

• wil

Dank je Tes, wij zijn net 2 weken in Duitsland geweest en frontline gebruikt, maar hij zat onder de teken, dus vandaar ook mijn vraag in sommige landen zijn er erg giftige teken. Rabies enting heeft hij inmiddels gehad, van Hartworm moet ik nog even navragen bij mijn dierenarts.

• Jan

Wij zijn al diverse malen met twee terriers in Kroatië geweest en nog nooit last gehad van teken. Was wel aan de kust op diverse campings, zowel in Istrië als Dalmatië.

Zoals Tes al zei: jaarlijkse en rabbis entingen. Frontline voor je weggaat.

Soms sta je inderdaad ergens waar de teken niet van de lucht zijn. Wij hebben daar verleden jaar last van gehad in België. Dit was wel bij een bos.

Informeer even bij de dierenarts en zorg dat de paspoorten in orde zijn.

Wij hebben nog nooit problemen aan de grens gehad, maar je weet maar nooit.

Jan

• fr8ns

goeden avond

we hebben toevallig, omdat we toch op de valreep op vak. gaan de benodigde coctails gehaald voor onze 2 honden,( elk jaar, een kleine dan weer een grote coctail, en kennel hoest e.d)

de dieren arts kan zo nakijken en adviseren,( ja ook zij kijken naar hun knip)

wat nodig is,

tevens heeft mijn vrouw na gevraagd of er voor teken iets bestaat, omdat zij regelmatig teken oplopen door onder struiken te komen

en dat is SCALIBOR

niet goedkoop, maar als je niet probeerd……

vergeet de muilkorf ook niet, niet verplicht in kroatie dacht ik, wel in italie

• Guy

Wat wel of niet gemuilkorfd moet zijn kan je vinden op www.dogsincluded.nl bij de invoerregels voor Kroatië.

• fr8ns

dank je guido, inderdaad de rotweiler,

gaf enige jaren terug wat problemen bij de buren, door zijn aanwezigheid, en zijn waarschuwingen (geblaf), naar de aanwezige andere honden uit de straat en passerende mensen

maar dat is de rotweiler eigenschap, waken, en max was GEEN kleintje

• Norbert

Hier in Kroatië doet men niet zo moeilijk met honden, alles loopt vrolijk rond en het is een beetje zelf nadenken om te weten wat je wel en niet kunt doen.

Op campings, appartementen complexen etc moeten honden doorgaans aan de lijn, zodat ze anderen niet to last zijn. Echter, heb je zo'n hond die nimmer wegloopt en zeer goed luistert dan kan die naast de bungalow of tent gewoon wel los liggen.

Op publieke stranden mogen honden gewoon komen, mogen ze ook zwemmen, maar ook daar zorg je er zelf voor dat je hond niemand lastig valt.

Is je hond een ‘happertje’, die af en toe wel eens uit wil halen dan zul je hem of heel goed in de gaten moeten houden of je doet hem een muilkorf om.

Teken hebben we natuurlijk ook maar uiteraard is het hier geen donker Afrika oftewel alle voorzieningen voor dieren zijn aanwezig, net zoals Frontline en andere producten.

Heeft je hond teken dan zul je eerst de teken moeten verwijderen alvorens je Frontline gaat gebruiken. Kan ook met de teken, maar dat verminderd de werkzaamheid van de Frontline. Makkelijke manier om van de teken af te komen is de hond flink te laten zwemmen in zout water …………..de zee dus. Zonder gekheid, je zult 's avonds meer dan genoeg dode teken vinden. Restant haal je er zelf even af, dan Frontline erop en de hond 3 dagen niet nat laten worden.

Paspoort voor de hond is natuurlijk wel nodig en inderdaad de rabies injectie. Dieren alhier krijgen ook een chip, neem aan dat dit ook in Nederland zo is.

Dierenartsen zijn hier prima, alle voorzieningen aanwezig en de kosten zijn een heel stuk lager dan in Nederland.

• wil

Bedankt allemaal voor de tips, wij zelf al heel vaak geweest, maar hadden nooit de hond mee. Dus vandaar deze vraag.

De entingen zijn in orde de chip incl paspoort ook moet dan alleen nog nakijken of een muilkorf verplicht is om mee te nemen, hij doet geen vlieg kwaad, maar misschien ben je verplicht het bij je te hebben. Norbert de tip over het zeewater vindt ik heel goed dat had ik nooit verwacht.Weest jij misschien iets over hartworm, ik weet dat het dodelijk schijnt te zijn zonder behandeling, komt het in Kroatie voor? Nogmaals bedankt

gr. wil.

• Norbert

Mijn hond leeft gewoon het hele jaar buiten (zomer en winter is ze niet naar binnen te krijgen) en inmiddels is ze 11 of 12 jaar, geen enkel probleem met hartworm en krijgt ook geen preventieve medicatie.

Muggen brengen de hartworm over, maar ik moet zeggen dat het aantal muggen mij hier heel erg meevalt, op Curacao in de regentijd verging je van de muggen, maar ook daar hebben mijn honden nimmer hartworm gehad.

Om eerlijk te zijn zou ik me er niet al te druk over maken en wanneer je hond geen vlieg kwaad doet zou ik die hele muilkorf niet eens in overweging nemen. Mijn hond gaat overal mee naartoe (zoals Gerda inmiddels weet) en die doet ook geen vlieg kwaad. Zou er niet eens over denken om haar een muilkorf aan te doen, ze zou niet weten wat haar zou overkomen.

Bovendien, Kroaten zijn gewend aan honden, de meeste mensen hebben honden thuis en men vindt het ook helemaal geen probleem wanneer je de hond meeneemt naar een restaurant of een bar. Vaak komen ze zelf al met een bakje water aanzetten en vinden het ook niet erg wanneer je de asbak als drinkbak gebruikt.