Routevraagje

• Brigitte

Hoi allemaal,

Ik heb hier al veel zitten lezen, wat een informatie zeg ! Wij gaan dit jaar voor het eerst naar Kroatie, we hebben er superzin in.

We worden zaterdagmiddag in ons onderkomen verwacht, en willen donderdag vanuit Nederland vertrekken. Ja, rustig aan inderdaad. Mijn vraag is nu, het traject omgeving Graz via Zagreb naar eiland Pag, is dat op een zaterdag in augustus te doen ? Lees heel veel over grote drukte en files, vandaar mijn vraag.

Dit zou dan onze laatste reisdag zijn ….. Of adviseren jullie misschien de laatste overnachting rond Zagreb, en dan op zaterdag daarvandaan naar Pag ?

Alvast bedankt voor evt. reacties ;-)

• Lipik

Hoi Brigitte,

Zaterdag is normaal een drukke dag op de wegen naar de kust, ook in Kroatie.

Je hebt één voordeel, het is nog geen hoogseizoen. Maar een zaterdag zal toch altijd drukker zijn dan een andere dag.

Misschien zijn er hier andere forumbezoekers die je kunnen vertellen of je beter in de voormiddag of in de namiddag rijdt (dus of je op je laatste plek vroeg vertrekt of uitslaapt..). Denk ook aan die vrijdag : vele Oostenrijkers en Sloveenen vertrekken vrijdag (namiddag/avond) naar de Kroatische kust. Dus best niet te lang doorrijden 's vrijdags, of je komt in die files terecht.

Meer over verkeer en andere praktische zaken kan je hier nog vinden :

www.kroatie.org -> verkeer

prettig verlof en veilige reis !

Hans

• Brigitte

Dank je Hans.

Voor de duidelijkheid, niet as zaterdag (was het maar waar!), maar pas in augustus, dus wel degelijk hoogseizoen ;-) Kreeg ook al veel handige tips van Guy via de mail, ben dus weer een stukje verder.

• JaPa :o)

Zwarte zaterdagen 2009:

Duitsland

Voor de maand mei zijn dat:

Woensdag 20 en Vrijdag 29 mei.

Voor de maand juli zijn dat:

Vrijdag 3 - 10 - 17 en 24 juli.

Zaterdag 4 - 11 - 18 - 25 en 31 juli.

Voor de maand augustus zijn dat:

Zaterdag 1 en 8 augustus.

Oostenrijk

Voor de maand juli zijn dat:

Zaterdag 18 en 25 juli. (Beide richtingen)

Voor de maand augustus zijn dat:

Zaterdag 1 - 8 en 15 augustus. (Beide richtingen

In de andere weekenden in deze periode moet rekening gehouden worden met Druk of Zeer Drukvakantieverkeer.

Zomerknelpunten Kroatie

- de rode en zwarte dagen tijdens de zomervakantie in Oostenrijk gelden over het algemeen ook voor het noorden van Kroatië door verkeer dat komt uit Oostenrijk en Slovenië.

- A1 Zagreb - Zadar - Split vooral aan de tolplaatsen Mala Kepala en de Sveti-Rok-tunnel

- A6 Karlovac - Rijeka

- D8 Kustweg (Magistrale) vooral tijdens de weekends door dagjestoeristen

Bron: ANWB/VAB

JaPa.

http://www.eilandkrkkroatie.nl

En voor een prima overnachtingsontbijtpension in de plaats Wagrain in Oostenrijk kijkt men op deze website http://www.hausheimat.com

• Brigitte

Oke, dat hele verhaal over zwarte zaterdagen lijkt me duidelijk ….. Die gelden wel zo'n beetje voor alle (zonnige) bestemmingen.

Ons plan was via Graz/Maribor/Zagreb te reizen, met de gedachte dat we dan de drukste plekken zouden vermijden (kustgebieden, Istrië) ? Maar misschien zitten we met die gedachte wel helemaal fout, geen idee !

Dat overnachtingsadres in Wagrain ziet er trouwens wel super uit, is het hiervandaan een beetje te doen om in één keer naar Simuni/Pag te rijden ?

• deron

Hoi: Brigit

Ik leest dat je ook naar Pag ga Camping Simuni in Augustus

dat overnachting adres te Oostenrijk is zeker te doen als je vroeg vertrek.

Wij vertrekken morgen (donderdag) rond 6u…. naar Kroatie eerst een weekje cruise daarna 3 weken Pag/Simuni.

We overnachten ook te Oostenrtijk maar dan Pension Elisabeth te Radstsdt www.hauselisabeth.com

Want het adres dat JaPa geeft die zijn nu met vakantie.

mvgrt: deron

• Lipik

Dat zou een 7 uur rijden moeten zijn. Dus ja, zeker doenbaar. Alles hangt af van de ev. files…

In tijd blijkt elke route zowat hetzelfde te zijn, in km's is het een al (veel) verder dan het andere (ik bedoel dan over Zagreb of over Postojna en Rijeka en verder via de kustweg) Je kan ook nog kiezen om wat om te rijden en Pag via het vasteland op te rijden of de veerboot te nemen… de veerboot zou ik op een zaterdag dan wel mijden…

Persoonlijk zou ik de oplossing kiezen met de meeste km's via Zagreb en dan de A1 richting Zadar en zo het eiland Pag op via de brug. Zelfs al is het vertraagd verkeer op een autosnelweg dan haal je gemiddeld nog een snelheid zoals op een gewone baan zonder file/vertraging.

Hans

• JaPa :o)

Brigitte,

Van Wagrain naar Simuni via Zagreb is het ca. 655 km. met een reistijd van ca. 7 uur (zonder files). Maar er zijn ook kortere wegen die naar het eiland Pag gaan.

Gebruik maar eens de Google routeplanner http://maps.google.be/maps?f=d&utm_campaign=be&utm_source=nl-ha-emea-be-google-dd&utm_medium=ha&utm_term=routeplanner

JaPa.

• Jo

Wij nemen de veerboot. De omweg langs de brug is me er teveel aan. Omdat we buiten het seizoen gaan moeten we maximaal één boot laten vertrekken. En we komen ook van Zagreb omdat we eerst enkele dagen naar Slavonië gaan.

• Jo

Deron, als je dit nog leest voor je vertrekt, wij zijn op Pag vanaf maandagavond, voor een kleine twee weken. Als jullie zin hebben ons te bezoeken op camping Strasko bel me dan even (morgen of als jullie ginder zijn) op 00 32 472 70 19 90. 'k ben morgen even vroeg als jullie op, alleen wij vertrekken pas na de middag.