Zou er nu dan eindelijk iets aan gedaan worden?

  • Tes

    Gelezen in de reiskrant van de Telegraaf (ja, de Telegraaf(:P) )

    do 11 jun 2009, 20:04

    Brussel eist lagere tol door Slovenië

    LUXEMBURG - Slovenië moet de prijs van het wegenvignet verlagen naar hooguit 10 euro, vindt de Europese Commissie.

    Brussel wil zo opkomen voor vakantiegangers uit Nederland die deze zomervakantie op doorreis slechts een of twee keer over Sloveense wegen rijden.

    Slovenië verkoopt sinds vorig jaar wegenvignetten voor minstens enkele tientallen euro's.

    Na klachten van Brussel is dat bedrag verlaagd naar 25 euro, maar de Europese Commissie is niet tevreden.

    „Een redelijk tarief is hooguit 10 euro”, stelde EU-commissaris Antonio Tajani (Verkeer) donderdag na EU-beraad.

    „Een hoger tarief is discriminerend voor Europese burgers die niet regelmatig over deze wegen rijden”.

    Tajani herhaalde zijn dreigement om Slovenië voor het Europees Hof van Justitie te slepen, als de regering niet snel ingaat op zijn verzoek.

  • lipik

    Ja, … maar wanneer.

    Een betere oplossing zou zijn dat er een Europese afspraak komt i.v.m. het gebruik van vignetten/tol op Europese snelwegen. Nu betaalt U 30 euro om 2 uur door Slovenie te rijden (en ook behoorlijk wat om bv door Oostenrijk te rijden) en een Oostenrijker, Sloveen, etc.. betaald dan weer niets om door Duitsland, belgie, Nederland… te rijden. Toevallig 3 landen met het dichtste en beste wegennet van Europa.. Een vignet voor gans Europa zou ook wenselijk zijn voor wie beroepshalve gans Europa rond rijdt. Alle Europeërs hebben de mond vol van eenmaking, moeien zich met een honderdtal franstaligen in de Brusselse rand, maar voor zo'n praktisch iets waar iedereen nut bij heeft, dat kan dan weer niet.

  • Norbert HR

    Zo'n vignet voor heel Europa is natuurlijk wel aardig, maar zal waarschijnlijk ergens rond de 500 euro gaan kosten voor een heel jaar en de vraag is wie dat wil gaan betalen, ik in ieder geval niet.

    Slovenië heeft natuurlijk ergens wel een punt, want de wegen worden extreem gebruikt in de zomermaanden, maar het gros van die gebruikers is op doorreis. Wanneer je na het seizoen door Slovenië rijdt dan zijn de wegen nagenoeg leeg en dus hebben ze ook veel minder slijtage aan de wegen. In de zomer is het echter totaal anders.

    De slijtage is dan voor de Slovenen, maar de economie van het land wordt er niet beter van. Daarentegen zijn de kosten voor het onderhoud van de wegen uiteraard zeer hoog en zo kom je op de vraag: ‘wie gaat dat betalen ?’

    Misschien moeten ze dan toch maar terug naar het tolsysteem, waar de lokale bevolking dan maar gewoon een jaarkaart koopt met zeer veel korting.

  • grada65@hotmail.com

    per 1 juli kost het maar € 10.00 voor tien dagen

  • bianca1711

    De meeste mensen gaan toch wel 2 weken of meer, dus ben je nog 20euro kwijt.

    Scheelt niet veel met 25 euro voor een maand:S

    Maar ja ieder euro minder betalen is meegenomen.

    pozdrav

  • lipik

    Grada65,

    Waar haal jij die 10 euro van ? Ik denk dat de prijs vanaf 1 juli (en nog steeds niet officieel op de Sloveense webstekken) 15 euro per week is.

    Tenzij ik iets over het hoofd heb gezien natuurlijk.

    ..en 1 maand wordt 35 euro…

  • grada65@hotmail.com

    ik bedoelde ook 15 euro wilde zeker weer vlug klaar zijn sorry

  • Jo

    Dat is dan de prijs die je nu betaalt voor een half jaar? Het verbetert er nog op :X

    Anderzijds, we zijn vorige week Kroatië binnen gekomen via Maribor, over Zagreb naar Okucani gereden, maandag van Okucani via Zagreb naar Pag en eind van de week rijden we terug naar huis, weer over Zagreb en vermoedelijk weer over Maribor. Ons snelweggebruik zal ons denk ik meer kosten.

    En als we rekenen voor Oostenrijk, twee vignetten en twee keer de tunnels zullen we ook wel aan die prijs komen.

  • dr85

    lipik

    Nu betaalt U 30 euro om 2 uur door Slovenie te rijden (en ook behoorlijk wat om bv door Oostenrijk te rijden) en een Oostenrijker, Sloveen, etc.. betaald dan weer niets om door Duitsland, belgie, Nederland… te rijden. Toevallig 3 landen met het dichtste en beste wegennet van Europa..

    Hi Lipik,

    Het mag dan het beste en dichtste wegennet zijn maar wat denk je wat het kost om wegen te bouwen die door bergen, over viaducten en alles heen geleid moeten worden? Velen miljoenen meer dan de recht toe recht aan wegen bij ons of bij de buren. En die landen (o.a. Oostenrijk, Zwitserland, Slovenië) moeten wel al het verkeer opvangen dat maar af en aan rijd door hun landen heen naar het zuiden en weer terug. Neehoor ik geef ze groot gelijk!

    Door NL en BE rijd overigens veel minder vrachtverkeer (als zijnde doorgaand verkeer) in verhouding tot die landen en vrachtverkeer door Duitsland betaald weldegelijk tol, maar dan elektronisch.

    Ik bedoel dit niet aanvallend hoor maar denk hier maar eens bij na.. in mijn ogen zijn die vignetten volledig terecht. (zoals ze nu zijn, niet toen slovenië nog 30 euro vroeg.)

  • dr85

    correctie: wat ze nogsteeds vragen. Mij werd met grote overtuiging verteld dat het verlaagd was maar dat is dus blijkbaar nog niet zo.

    30 euro is in ieder geval te hoog maar ik vind het dus wel logisch dat je een vignet moet kopen.