naar Venetië

• Djazzy

Wij gaan begin september twee weken naar Porec, Kroatië.

Het lijkt ons leuk om dan ook naar Venetië te gaan.

Er is een bootverbinding (prijzig!), maar misschien is het ook met de auto te doen? Hotelletje?

Wie heeft hier ervaring mee?

• Norbert HR

Met de auto is het prima te doen. Vanuit Istrië ben je er in 2,5 uur. Parkeren doe je gewoon bij het station in Mestre en wanneer je geluk hebt kost het je niets, zeker wanneer je op zondag gaat.

Jullie gaan in september, dus ik zou even op google zoeken naar de historische regatta in Venetië. Die is geloof ik de eerste of de tweede zondag van september, zeer de moeite waard.

Tegenover het station in Mestre zijn ook twee hotelletjes, niets speciaals, maar wel prima te doen.

• johan zondag

Best Djazzy

Met de auto hebben wij geen ervaringen naar venetie wel met de boot vanuit porec.

Met de boot wil ik je eigenlijk alleen aanraden om te gaan als je zeker weet dat het mooi weer is en blijft en er dus geen storm op komst is, helaas zijn wij dus op een minder mooie dag gegaan en teruggaans in een ontzettende zware storm gezeten met een totale duur van de overtocht van maar liefst 5 uur waarvan dus 2.5 uur de normale overtocht is.

Het nadeel is met de boot dat er sochtends bent om 11 uur en al weer teruggaat om 16.00 en dan heb ik niet over de tijd door de douane als je aankomt en vertrekt vanaf venetie.

Houd rekening met dat de prijs inclusief lunch rond de 60 euro ligt en met een gondeltocht direct te boeken bij reisorganisatie rond de 85 euro komt inclusief overtocht en lunch en de rondvaart met de gondel duurt dan ongeveer 20 minuten en is en je gaat dan max met 5 andere mee dus een groep van 6 personen.

Venetie vonden wij niet speciaal mede omdat we echt zwaar noodweer hebben gehad maar ook voor ons eigen gevoel zijn er veel mooiere plekken dan venetie maar dat is persoonlijk.

Wel paar adviezen, ga dus niet op het san marco plein of welk plein dan ook wat drinken, dat is gewoon asociaal duur maar neem de zijstraatjes waar je dus gewoon een broodje en beker koffie kan bestellen dan heb je dus een behoorlijk broodje met koffie voor rond de 5 a 6 euro.

Neem in ieder geval zeker regenkleding en eventueel laarzen mee naar venetie als je in september gaat vanwege de grote kans op regen en helaas blijft er dus veel water staan op de straten en kades wat dus natte schoenen veroorzaakt met gevolg…..

Houd er absoluut rekening mee dat ontzettend druk en dat het geen pretje is om in die smalle straten te lopen als het regent met iedereen zijn of haar paraplu open.

M.v.G.

Johan Zondag

• Norbert HR

Dat is dus het voordeel van met de auto gaan, is het weer te slecht dan kun je of thuis blijven of doorrijden naar Choggia en daar lekker gaan eten (zijn prima restaurants te vinden).

De overstromingen in Venetië hebben zowel te maken met de regen als het tij, dus het is zeker niet zo dat alles onderwater staat wanneer het regent.

I.p.v. Venetië kun je ook de oude weg Mestre - Treviso afrijden, waarlangs je zeer veel prachtige oude villa's kunt zien. Of rij de SS-11 af naar Padova langs de rivier Brenta. Hier liggen de paleizen van de doges en deze zijn open voor het publiek.

Het is ook mogelijk om even door te rijden naar Vicenza, de stad van Palladio en absoluut de moeite waard. Nabij Vicenza liggen Camisano en Piazzola waar eens per maand, op zondag, een enorme antiekmarkt is op plein voor Villa Contarini (http://mandarineditalie.blogspot.com/2009/04/antique-market-at-piazzola-sul-brenta.html).

Of leg een bezoekje af aan Marostica, waar een levend schaakspel wordt gespeeld. Zoek maar eens naar de foto's op Google (human chess game marostica veneto). Het is een spektakel waar je eens in je leven bij moet zijn geweest en ook dit is in September.

De heuvels van Arcugnano, Monte Berico, Colli Berici, Ignago zijn absoluut schitterend, eten bij Nogarazza of Villa Raphael nabij Vicenza, je waant je God in Frankrijk………….en dat in Italië !

Tot zover de reclame voor Vicenza en omgeving ! (lol), maar zonder gekheid, kan het iedereen aanbevelen, ik het er vele jaren gewoond en blijft een schitterend gebied.

8 September is het ‘regatta storica’ in Venetië. Op deze website kun je wat meer info vinden: http://www.veneziamarketingeventi.it/page/eventoDettaglio?idEvento=113

Ik ben er al verscheidene keren geweest, het blijft mooi en het is iets wat de meeste toeristen niet zullen zien. Zij komen immers in de zomer en de regatta is pas in September.

• Johan Zondag

Norbert,

Wij zijn in september geweest en de mensen die wij gesproken hebben die dus ook regen hebben gehad op hun trip is op het san marco plein en de directe omgeving gewoon niet leuk om te betreden wegens toch de grote hoeveelheid regen die blijft staan en het gevolg dat de straten spek en spek glad worden.

Dan hebben wij niet over een buitje qua regen maar gewoon van sochtends vroeg tot savonds gewoon keihard regen dat er gewoon op elke straat gewoon water staat.

Je zegt het is en blijft mooi en wat de meeste toeristen niet zullen zien, ik denk dat de meeste toeristen wel de schoonheid zien maar gewoon niet zoveel hebben met venetie zoals wij.

Dat jij Venetie mooi vind betekend niet dat Venetie mooi is dat is en blijft altijd persoonlijk.

• info@cccroatia.com

Niet mooi ….. ?

• Johan Zondag

@info,

Maar wie bepaald wat mooi is, wat jij mooi vind hoef ik niet mooi te vinden en andersom, schoonheid en aantrekkelijkheid is zo betrekkelijk, ik vind venetie aardig maar mijn stad is het niet.

Ik vind het leuk om dr geweest te zijn maar IK ben van mening dat er mooiere steden en plaatsen zijn dan Venetie maar dat is voor iedereen anders.

• dr85

Ik persoonlijk vond Venetië heel erg tegen vallen. Mensen hebben de mooiste verhalen over de stad maar toen ik er eenmaal was viel het mij op dat die verhalen toch wel iets te rooskleurig zijn. Ik vond het een grijze stad, grote delen vervallen en die romantische boottochtjes met een gondel zijn mij veel te duur. Met de algemene kanaalboten is het toch een stuk minder geweldig dan dat iedereen zegt. Maar al met al vind ik wel dat je er eens geweest moet zijn. Neem wel een zak geld mee voor eten, drinken en eventueel parkeren.

• Norbert HR

@Johan,

Ik was dus vorig jaar ook weer bij de historische regatta en toen was het bloedheet oftewel het kan verkeren. Je kunt net de pech hebben dat je een regenachtige dag treft, maar zelfs in de regen is Venetië mooi, echter…………………

vergeet gewoon die standaard plekken, vergeet dat hele San Marco plein, vergeet Rialto en vergeet Gran Canal.

Toen ik in Vicenza woonde pakte ik regelmatig ‘s middags even de trein en een uurtje later was ik in Venetië. Er is een standaard route vanaf het station naar San Marco, doch dan zou ik zeggen: ’doe eens alternatief' en vergeet dat hele toeristische gedoe. Loop gewoon een willekeurig steegje in en laat je verrassen. Soms loop je een doodlopend straatje in en soms kom je op prachtige plekjes, waar je nimmer een toerist zult tegenkomen.

Murano en Burano in de winter, in de regen, geen toerist te vinden en dan daar lopen of een praatje maken met de mensen die er wonen, ze zullen heel anders zijn dan in het seizoen.

Een zonsopgang meemaken in Venetië terwijl San Marco onder water staat en het nog immer regent ? Je moet er van houden en je moet er vroeg voor opstaan, maar wat je dan krijgt voorgeschoteld kan alleen in Venetië.

Ik ben het met je eens dat iedereen zijn eigen smaak heeft en het is algemeen bekend (denk ik) dat ik niet van massa toerisme hou. Om dan in een stad als Venetië, zelfs in het seizoen, de stilte nog weten te vinden is heel apart. Van het een op het andere moment ben je uit de drukte weg en waan je je in een andere wereld. Ik hou daarvan, maar kan me heel goed voorstellen dat er genoeg mensen zijn die daar niet van houden.

En je hebt gelijk………….Italië heeft nog veel meer te bieden……………….maar dat is wat Italië ook zo ongelofelijk speciaal maakt en waarom ik me er zo thuis voel.

• fredvanv

Hallo,

Wij gaan met z'n drieën naar Porec en willen in de eerste week van augustus met de boot naar Venetië.

Nou hebben we gehoord dat dit een behoorlijk dure overtocht is wat ongeveer € 60,00 PP zal zijn.

Weet iemand of dit ook goedkoper kan?en waar we dan moeten zijn?