Rabac

• Marcel uit de Betuwe

Hallo allemaal,

ben nieuw hier op deze pagina.Wij gaan dit jaar voor het eerst naar Kroatië toe met onze kids van 4 en 1 jaar oud.

Nu is mijn vraag wat is de beste route om te rijden,aangezien de meningen in de boeken ook verschillend zijn.

We gaan vrijdagmorgen 24 juli rijden en willen ergens in Oostenrijk overnachten.

Wie o wie heeft tips voor ons?

Groeten, Marcel

• Norbert HR

Jullie willen op vrijdag gaan rijden en dan hier op zaterdag aankomen ????

Ik geloof dat hier inmiddels wel 1000 keer is gewaarschuwd om niet op zaterdagen te gaan rijden. In de grote landen gaat het nog wel (alhoewel de Tauern tunnel ook altijd groot feest is op zaterdag), maar hier in Kroatië hebben we nog veel twee-baanswegen en dat is dus file, file en nog eens file op de zaterdagen. Daar moet je wel van houden wanneer je op die dag wilt gaan rijden.

Als het enigzins mogelijk is zou ik op donderdagavond vertrekken of ga zaterdag lekker in Oostenrijk een beetje sight seeing doen en wacht gewoon tot zondagmorgen alvorens door te rijden naar Rabac. Misschien een dagje minder in Rabac, maar dan ben je wel van de zaterdag af.

Om het namelijk nog gezelliger te maken ligt de rondweg bij Rijeka, waar doorgaans toch al genoeg file op de zaterdag staat, een beetje open en hoewel men heeft beloofd dat er in het seizoen minder gewerkt zal worden moet je toch rekening houden met enorme vertragingen (en dan praten we over ettelijke uren over een stukje van 20 km).

Wil je naar Rabac dan zou ik via Koper en dan Kastel of Buzet rijden. Van de grens rij je dan naar Pazin en neemt daar de weg naar Labin, de rest wijst zich vanzelf. Om op die weg Pazin-Labin te komen moet je door Pazin, maar dat is niet zo'n probleem, Pazin is lang zo druk niet.

• Marcel uit de Betuwe

Hallo Norbert,

bedankt voor jouw informatie.Hebben besloten dat we toch vrijdagmorgen gaan rijden en dan 2 overnachtingen in Oostenrijk boeken.We hebben vakantie he!!

Dus gaan nu kijken of we ergens een leuke bauernhof kunden vinden.Gaan dan lekker op zondag verder.Geen stress want we hebben vakantie.Of mensen hier moeten een leuke slaaplaats weten.Mag ook bij een meer ofzo in de buurt zijn.Maar onze oudste is nogal gek van dieren vandaar event een bauernhof.

Maar waar ga je de grens over dan?Via Slovenie?

Sorry voor deze vragen maar deze hoek van Europa ken ik nog niet qua rijden en routes!

Gr Marcel

• Rina Zwanenburg

Hallo Marcel,

wij gaan ook naar rabac, naar camping olivia en we gaan vrijdag 3 juli vertrekken en dan inderdaad overnachten in oostenrijk en zaterdagochtend door naar rabac. Wij gokken erop dat het dan nog wat rustiger in het seizoen is.

Wij hebben zelf nog geen hotel of wat dan ook geboekt en zijn ook op zoek naar een fijne slaapplaats voor de vrijdag/zaterdagnacht. Dus misschien dat iemand een leuke tip heeft om in oosterijk te overnachten.

vreemd trouwens he dat het wegenvignet voor slowenie nog niet in nederland te verkrijgen is!

Wij rijden inderdaad via slowenie,

Norbert: Rij je dan via Italie zoals jij adviseert?

groetjes Rina , leuk he de voorpret!

• ellen van kooij

Het land heet Slovenie en niet slowenie. Het is maar dat je het weet (:D

(Eigenlijk ook nmog een trema op de laatste e, maar die doet het niet op dit toetsenbord…)

• Marcel uit de Betuwe

Hoi Ellen, het is nog ipv nmog!Tis maar dat je het weet!!!

Rina,ja leuk die voorpret,maar ik ga toch op het advies van Norbert af.Wij gaan nu vrijdagmorgen rijden,en blijven dan zaterdags een dagje in O'rijk.Dagje lekker rust voor de kids en dan zondagmorgen de rest.En we weten nog niet hoe we precies rijden;via Slovenië of via Italie.Daar zijn de meningen hierover ook nog verdeeld.

Heb gister iemand gesproken die net terug was met zijn sleurhut,en die zei dat het bloedheet wasl!!Dus de vooruitzichten zijn perfekt!

Laat ff weten he hoe de camping is bevallen.

Gr Marcel

• ellen van kooij

Hihihihihi, nadat ik het gepost had, zag ik de typefout staan.

Ik heb nog niet kunnen vinden waar je je eigen berichten alsnog kan wijzigen.

Laat maar…. inmiddels wel gevonden B)

• Rina Zwanenburg

Hallo daar was ik weer,

Nou misschien moeten wij dan ook maar wijs zijn en zondags pas doortuffen naar kroatie (lees met hoofdletter K en trema op de e hahaha).

Jammer want ik ben nu toch echt wel klaar om lekker in de stacaravan van het anwb reisburo aan te komen en te genieten van rabac en omgeving. Wij gaan dan ook maar een nachtje in oostenrijk overnachten of in italie, ach we hebben het er nog wel over van het weekend.

Lekker de laatste dingen inslaan en dan lekker gaan met die banaan…

Marcel gaan jullie ook naar Olivia? Zoja waar hebbben jullie geboekt?

Norbert bedankt voor advies wat betreft de route. Ellen bedankt voor de wijze taalles.

Marcel ik zal je zeker laten weten hoe het is bevallen op de camping!

misschien nog meer tips? Heb jij bijvoorbeeld al overnachtingen geboekt?

groetjes Rina

• esther1969

Hallo allemaal

Een heel leuk adres om te overnachten is haus Heimat in Wagrain, hebben we zelf vorig jaar ook geslapen.

Is van een Nederlands echtpaar en alles is superschoon en hele mooie familiekamers.

Kijk maar eens op : www.hausheimat.com

Verder hebben wij ook al 2 jaar op zaterdag door Kroatie gereden en nooit ergens last van gehad, maar het kan natuurlijk wel.

Dit jaar rijden we ook weer op zaterdag er doorheen, en hopen natuurlijk dat we kunnen doorrijden.

Wel vertrekken we pas op 14 Augustus…….duurt nog erg lang.

Fijne vakantie alvast voor jullie!!!!!

Groetjes Esther

• Norbert HR

Esther,

14 Augustus is natuurlijk niet hetzelfde als eind Juli, begin Augustus, dus dat verklaart wel enigzins. Zou je nog een week later komen dan rij je waarschijnlijk alleen op de weg (richting Kroatië), want dan gaan vrijwel alle toeristen weer op de terugweg naar huis.

@Marcel,

Zelf rij ik altijd via Ulm, Fernpass, Brennero etc, dus kan je niet helpen aan adressen voor overnachting voor de Tauerntunnel en andere knooppunten in O'rijk.

Ik weet dat er bij de Fernpass een aantal hotels/motels zijn, is ook niet al te ver rijden van Nederland. Het ligt grofweg op de helft van de route, dus naar Rabac is dan ongeveer nog dezelfde tijd.

In Slovenië ken ik wel een fantastische plek om te overnachten, in Kranjska Gora, Hotel Milka. Een parel om te overnachten, fantastisch eten, maar dat zou wel inhouden dat je dus de Tauerntunnel al voorbij moet zijn.