Vrsar via Brennerpas

• Britt-Marie

Een collega van mij gaat van de zomer naar Vrsar en vertelde dat hij via Innsbruk

zou rijden. Ik vond het een beetje vreemde route en heb gekeken op de routeplanner

van anwb, Het kan dus via de Brennerpas maar je rijd wel zo'n 200 km om…Is er

iemand die deze route heeft gereden? Wat zou anders de beste route zijn, via Ljubljana

of door naar Trieste?

• Norbert HR

Die route rij ik altijd en is prima te doen.

Van Nederland gewoon via Duitsland naar Ulm, dan naar de Fernpass en vervolgens kun je kiezen. Of op de parallelweg blijven en dus de tol omzeilen of een vignet kopen voor 7 euro en dan op de snelweg gaan rijden.

Voor de Brenner ga je er weer af, neem je gewoon de parallelweg tot de grens en na de grens weer vrolijk op de snelweg gaan rijden.

Bij Trento ga je dan weer van de snelweg af en neemt de oude stradale (die tegenwoordig grotendeels ook 4-baans, maar grats is) richting Bassano. Van Bassano volg je de borden Udine en kom je vanzelf de borden Trieste tegen.

Bij Trieste pak je de alternatieve route door Slovenië (dus weer geen tol) en zo sta je ineens in Kroatië.

Het is prima te doen, het is misschien 100 km extra, doch scheelt bijna 50 euro in tolwegen (enkele reis). Het is ook een route waar je redelijk wat te zien krijgt en in tijd kost het je ongeveer 3 tot 4 uur extra (je kunt immers niet 140 of 150 gaan rijden op de parallelwegen).

Maar in ruil daarvoor kom je door Italië en daar heb ik allerlei adresjes waar ik wijn, salami, ijs, sandwiches etc kan halen, plus ik kan even langs een supermarkt om me helemaal te buiten te gaan aan alle typisch Italiaanse spullen (die ik nergens anders kan kopen), dus voorlopig blijf ik deze route gewoon rijden.

• Britt-Marie

Ik zal hem vertellen dat het wel eigenlijk een goede route is… Wij gaan in augustus (weer) naar Crikvenica.

Gaan vrijdagavond weg uit Nederland en willen snachts doorrijden. Met de hoop dus om sochtends vroeg

de grens Kroatie passeerd te zijn. Welke weg recomendeer jij? Voriges jaar zijn wij gewoon de Tauernautobaan,

wel zonder files-was half juni- en kwamen bij Ljubljana in wegwerkzamheden terecht. En de rest van de ellende

op de Sloveense wegen… Zitten nu aan denken om in Oostenrijk via Kitzbuhl en Lienz rijden, snelweg bij Villach

naar Trieste, daar de grens over en via Istrie naar Rijeka. Om daar dus kennelijk in werkzamheden terecht komen.

Wat deze site dus niet goed voor is!! Je word op de hoogte gehouden van allelei nuttige (en misschien meer niet

zo nuttige) dingen. Of heb je een beter route?

• Norbert HR

Voor Crkvenica kun je via Rupa rijden en dan via Rijeka. Noord naar Zuid Rijeka is nog te doen, maar zou het niet op zaterdag of overdag proberen. Wanneer je dit kunt doen in de hele vroege ochtend dan zal het wel meevallen.

De autostrada naar Triëste is prima te doen, voor zover mij bekend geen werkzaamheden aan de weg.

• Henk

Ik hoop voor hem dat hij NIET via de Brenner is gegaan, kan veel beter via de Fernpass rijden en via ( inderdaad) Innsbruck-Worgl en dan richting de Felbertaurnpass rijden en dan binnendoor naar Spittal-Villach en zo door de Karawankentunnel richting Slovenie.

Ik rij zelf elke week over de Brenner naar Italie, maar om nou zo naar Vrsar te rijden lijkt mij een grote verspilling van brandstof en vooral TIJD !!

• Britt-Marie

Nee,

gelukkig is mijn collega zo verstandig (?) geweest om via de Tauernautobahn te rijden. Heb hem niet

over lange file gehoord dus dat zal wel meegevallen zijn. Hij heeft trouwens gelijk voor volgend jaar

weer geboekt in Vrsar, nog eentje die ‘'om’' is, haha. Wij zijn ook via de Tauernautobahn gereden,

15 augustus smorgens om 3 uur…en het was druk!! Heb mij de ogen utgekeken. Om 3 uur snachts,

wij waren dus niet de enigen die dachten rustig rijden snachts. Uiteindelijk viel het mee tot wij bij

Rijeka kwamen, wij gaan altijd naar Crikvenica. Ja hoor, kop aan kont. Dus dan maar door de stad he.

Gaat toch sneller. En bij Bakar was het weer raak, kwam al het verkeer van de rondweg rond Rijeka

bij. Klein stukje magistrala gereden en dan de bergen in en via hobbelwegen naar Trbalj en via de

''achterdeur'' Crikvenica binnengereden. Scheelt als je vaker naar zelfde bestemming gaat, ken je

de omgeving. Scheelde ons zeker 1,5 uur. Om 10.30 lagen wij lekker te poedelen in zee.

Wederom een supervakantie gehad in Crikvenica, een plaats waar het voor elk wat wils wel wat te

beleven valt. Mijn dochters van 24 en 26 jaar waren mee en een goede vriend van ons. Wij zitten in

een particulier apartement, met de mooiste uitzicht over de stad, de baai en Krk. Fantastisch savonds

met alle lichtjes!! En uiteraard, wij hebben voor volgend jaar weer besproken, en de meiden willen dan

ook mee. Zoveel barretjes en gezelligheid en een disco waar ze gezellig kunnen stappen. En wij oudjes

op tijd naar bed :=). Dus volgend jaar voor de 8e jaar naar Crikvenica.