De discussie over wijn is hier al vaak gevoerd en er is weinig veranderd.
Je kunt hier ‘wijn van de boer’ kopen en daar betaal je doorgaans 12 Kuna per liter voor. Normaal krijg je een fles van 1,5 liter oftewel het kost je 18 Kuna, dat is dus 2,50 euro, maar de kwaliteit is meestal niet echt denderend. Goed genoeg voor bij het eten of als je toch al een liter achter je kiezen hebt.
Wil je echt een goede wijn hebben dan betaal je er inderdaad fors voor en ook gewoon veel te veel. 50 tot 70 Kuna is dan normaal, maar het kan nog gekker, je kunt ook naar de 120 tot 150 Kuna en dan praat je dus over ruim 20 euro voor een fles.
In het eerste geval betaal je dus 7 tot 10 euro voor een fles, maar wie een beetje bekend is met wijn weet dat je voor die prijs gewoon al goede wijn kunt kopen……….in Nederland ! In Italië zit je voor 7 tot 10 euro al ruim eerste rang, dan drink je al top kwaliteit Chianti's, Valpolicella's en bij 10 euro kom je al aan een Barolo.
De kwaliteit welke je hier voor die 50 tot 70 Kuna krijgt staat echter gelijk aan de kwaliteit van een fles van 3 euro in bv Italië. Je betaalt dus in feite 2 x zoveel voor dezelfde kwaliteit.
Wanneer je daar vrede mee hebt dan is het geen probleem.
Momenteel verkoopt men in Plodine en Lidl ook wijnen uit Chili, Italië en………..hoe vreemd dan ook, die zijn goedkoper dan de Kroatische wijnen en zijn zelfs beter van kwaliteit !
Echter, ik (en vele anderen doen hetzelfde) slaan de wijn in wanneer ik in Italië of Slovenië ben. Dan maar met een beetje teveel wijn de grens over, maar dan heb ik wel goede kwaliteit voor een fractie van de prijs. Waarom zou ik 20 euro moeten betalen als ik dezelfde kwaliteit ook voor 4 of 5 euro kan krijgen ?