zakgeld voor kleinzoon

• Martin Hopman 

Geachte Kroatie-liefhebbers.

Mijn grote liefde(al twintig jaar) is Griekenland. Ik ben dus vaak te vinden op de Ellada-sites en -fora.Mag ik even bij jullie buurten om advies?

Mijn kleinzoon(14 jaar) uit Sneek gaat over veertien dagen met de ouders van een vriend mee mket de auto naar Kroatie(vraag me niet waar),

ze verblijven in een appartement.

Ik ga jullie niet met allerlei onbenullige, algemene vragen vermoeien, dat soort ongein zie ik genoeg.

De concrete vraag is: Ik geef hem wat ruim zakgeld mee van zijn Friese pake.Moeten dat euro's zijn bij voorkeur, of beter de lokale currency

(hoe heet die overigens?).En als geld van Kr. te prefereren valt: daar omwisselen(welke instantie?) of hier bij een bank kopen.

Heel hartelijk bedankt voor jullie aandacht bij voorbaat.Ik hoop dat het echt een simpele vraag is.Gegroet: kalispera!

• Tes

Gewoon in euro's meegeven dan kan hij het daar bij een bank in Kuna's omwisselen!

• Bianca

is het niet goedkoper om daar van je rekening te pinnen?

of is dat dezelfde wisselkoers?

• lipik

bianca

is het niet goedkoper om daar van je rekening te pinnen?

Ik denk niet dat opa z'n bankkaart zal meegeven ;-)

• Tes

Ik haal m'n geld inderdaad uit de muur als ik in Kroatie ben.

Maar onze Friese opa wil z'n kleinzoon wat geld meegeven en dan is het goedkoper en makkelijker voor kleinzoon om die euro's mee te nemen naar Kroatie en ter plekke bij een bank om te wisselen voor kuna's.

• Jo

Dat moet je je kleinzoon toch gunnen, bankkaart van opa meekrijgen ;)

• Bianca

als het goedkoper is om geld daar te pinnen, zou opa ook kunnen zeggen dat hij een bedrag naar zijn kleinzoons rekening overmaakt.

of idd gewoon zijn kleinzoon het laten wissellen daar bij een wisselkantoor/bank

• Martin Hopman 

@Bianca e.a.Hij krijgt al twee jaar zijn zakgeld van mij op de Postbank.ING gestort en hij heeft een bankpasje.Zijn er daar veel pinautomaten? En pint hij dan Kuna's? En 100 euro is ongeveer hoeveel Kuna?

Ik hou zo van concrete verassinkjes ;kan ik hier bij een bank niet gewoon een handje vol Kuna's kopen, of krijg je dan weer -zoals vroeger - dat gedoe met koersverschillen?

Maar weer bedankt voor eventuele reacties.

• lipik

http://www.kroatie.org/?h=algemeen&o=geld

Pinnen kan je in Kroatie nagenoeg overal. Wel nakijken of de Maestro functie op z'n pinpas geactiveerd is.

Er komen kuna's (Kroatisch geld) uit de muur.

1 Kuna = 0.13 euro

1 Euro = 7.3 kuna

pinnen is volgens mij de goedkoopste wijze van wisselen, maar dat hangt wel sterk af van bank tot bank (sommige banken hebben een vaste kost andere niet).

• JaPa :o)

Misschien ook fijn om af en toe eens te kijken wat de euro's waard zijn.

http://www.japaned.nl/japaned/koers/

JaPa.