kroatische meisjesnaam om te vernoemen

• helma mastenbroek

hallo!

wie kan ons helpen?

wij zijn momenteel zwanger van ons eerste kindje, een meisje!

we willen als tweede naam graag vernoemen.

we willen er graag een kroatisch tintje aan geven daar mijn man kroaat is.

we hebben de volgende namen om te verwerken:

antje (oma)

ina (oma)

rien (opa)

wel erg hollands maar wie weet weet er iemand een mooie kroatische meisjesnaam om te vernoemen.

groetjes helma

• rita jossart

Hallo,

eerst en vooral gefeliciteerd met de zwangerschap.

Katarina is een vaak gebruikte meisjesnaam in Kroatie en wordt afgekort naar Rina, daar hoor je dan ook al enkele namen in die je nodige hebt.

in Kroatie is het ook nog steeds de traditie dat kinderen naar de grootouders genoemd.

groetjes

• baspeels

Allereerst ook gefeliciteerd met de zwangerschap. Ik mag mezelf gelukkig prijzen dat ik in oktober ook (voor de 2e keer) vader wordt.

Deze keer van een zoontje. Wij willen graag korte nederlandse namen, maar Kroatische namen vind ook erg leuk en mooi.

Zelf vind ik Ivana (spreek uit als Iwana) een erg leuke Kroatische naam. Ook grappig om te zien is dat je oma “Antje” heet. Want Ante (m) is een enorm vaak voorkomende naam in de streek waar ik vaak naar toe ga. De vrouwlijke tegenhanger is volgens mij Ana.

Mij is ooit verteld dat ze in Kroatië nooit 2 dezelfde medeklinkers achter elkaar gebruiken. Levert soms wel leuke taferelen op als ze een Nederlandse naam schrijven. Mij vader schrijven ze dus ook altijd aan met Gerit. Moet dus zijn: Gerrit. Maar mijn dochter, omdat ze een geboorte kaartje hebben schrijven ze wel goed: Lotte.

Verder nog een aantal meisjesnamen die ik me kan bedenken: Tatjana, Jovanka, Nadia, Maria, Kata, Veronica.

Nu ik zo een paar bekende namen opsom, valt me op dat alles eindigt op een a. Lijkt me wel eens leuk om meisjesnamen te zien die niet op een a eindigen

• lipik

een andere mooie naam die ik ooit hoorde (en een mooie vrouw bovendien ;- ) was : Nikolina (dus korter Nina, Nicole,.)

• Boris

Dat meisjesnamen op -a eindigen, is bijna onvermijdelijk. A is de laatste letter van bijna alle vrouwelijke woorden in het Kroatisch (uitzonderingen daargelaten). Veel gehoorde namen zonder -a zijn Ines en Nives, maar ik weet niet of die exclusief Kroatisch zijn.

• Marko

I.t.t. datgene wat hierboven wordt gesteld is “Ana” niet de tegenhanger van “Ante”. Want “Ante” is van “Antun” = “Antonius” en “Ana” = “Anna”. Antje is bij mijn weten afgeleid van Anna, dus wat betreft zou je wel weer bij “Ana” uit kunnen komen.

• joris

als je je zoon ante noemt, bedenk wel dat er een oorlogsmisdadiger is die ook ante heet (gotovina).

is dus ongeveer hetzelfde als dat je je zoon adolf noemt.

• Jo

Belachelijke opmerking.

• Gita

Graag deze misselijke reactie verwijderen!!!

• joris

rustig mensen.

ik wil alleen maar duidelijk maken dat het kiezen van een naam voor je kinderen een complexe zaak is.

hij/zij zit er voor zijn leven aan vast.

en als je niet wilt dat hij later verzeild raakt in een nationalistisch gevecht is het beter goed te bedenken welke naam je je kind geeft.

ik zie trouwens aan de titel van het bericht dat deze discussie achterhaald is.

de ouders hebben een test laten doen waaruit blijkt dat het een meisje wordt.

gefeliciteerd!