boetes varen rubber motor bootje ?

• nine

Hoi allemaal…

Wij gaan dit jaar voor de tiende keer naar kroatië, nu naar camping vestar bij rovinje. Het verschil is echter dat we nu een rubberbootje met motor bij ons hebben…en waar ik nu achter kom is dat we er hier in nederland geen vaarbewijs voor nodig hebben maar daar wel….

Heeft hier iemand ervaring mee ? Controleren ze deze kleine bootjes ook, of valt dit in de praktijk wel mee ??? Krijg je zonder vaarbewijs ook een vignet, of zijn ze hier erg streng in. ( de boot is 2.80 m en een 5 pk motor )……..?????

• JaPa :o)

Nine,

Volgens mij is in Kroatië is een vaarbewijs verplicht voor boten met een motor vanaf 6 PK en een Internationale verzekeringsverklaring

Maar informeer voor de zekerheid even bij de ANWB.

JaPa..

• Taita

Nine,

Voor schepen langer dan 2,5m en/of motor > 5KW (=6,7 pk) is een vaarvergunning nodig, en om die te krijgen moet je (onder andere) een vaarbewijs hebben. Jouw bootje is langer dan 2,5m, dus de vergunning is vereist.

En ja, er wordt gecontroleerd. Ook bij campings en dergelijke. De boetes zijn niet mals, en je boot kan in beslag genomen worden. Bovendien: wil je dat risico nemen? ALs jij daar ‘illegaal’ rondvaart en je krijgt of veroorzaakt een ongeluk, dan heb je zowel juridisch als verzekeringstechnisch een heel groot probleem.

Zie ook mijn website: http://www.seesing.com/booteigenaren.htm#Vaarvergunning

• patrick

Je mag hier gewoon mee varen.

Is vanaf 6 pk en schepen vanaf 3,5 meter lang.

Staat op de website www.vaarbewijs.nl

De kleine rubberboten zijn voor hun helemaal niet interessant.

Als je maar netjes vaart.

• anouschka

Patrick ben ik niet eens met je.

Ten eerste heb je in HR niks aan de NL regeltjes!

Ten 2e zijn rubberbootjes WEL interessant voor hen..geld is geld he.

ik zou er dus niet zo mee gaan varen…

zorg dat je een vaarbewijs 1+2 hebt en haal een vignet.

• Gerrit Peels

Ik vaar al jaren met een rubberboot 3.10mtr en 5 pk motor zonder vaarbewijs maar haal wel elk jaar bij de havenmeester een vignet.tot 5 pk is zelfs geen verzekering meer nodig. maar het is slimmer om dat wel te doen. ook moet je het eigendomsbewijs kunnen overleggen.

• JaPa :o)

Misschien kunnen de booteigenaren wat met deze informatie:

http://www.seesing.com/booteigenaren.htm

JaPa.