Rabac

• Klaas

Hallo Kroatiekenners,

Volgende week vertek ik met gezin voor een 14 daagse vakantie naar Rabac. Ik ben al een poosje aan het speuren op het www voor zaken die we niet moeten missen in de omgeving maar ik kan niet heel veel vinden. Heeft iemand van jullie misschien tips met betrekking tot bezichtigen van dorpjes, steden, musea? En voor de kids ben ik opzoek naar adressen voor actieve zaken als parapente, waterscooters, kortom de adrenalinedingetjes. Suggesties welkom!

• Jo

Vanuit Rabac is gans Istrië te verkennen. Neem er maar eens een kaart bij en kijk naar de namen van de stadjes/dorpen. Via de zoekfunctie hier kan je die dan ingeven en vind je wel wat. Als het jullie eerste keer Kroatië is zijn Porec, Rovinj, Pula en Motovun toch wel een must. Om Hum, niet te vergeten. Meer vind je op nl.croatia.hr

Je bent ook snel naar de overzet (Brestova) naar Cres. Eventueel kan je van Cres de overzet nemen naar Krk en dan via de brug over Rijeka en Opatija terug naar Rabac.

• Klaas

Hoi Jo,

Dank voor de tip. De sites over Kroatie heb ik denk ik allemaal wel zo'n beetje nageplozen, dit forum nog niet. Ik zal de zoekmachine aan het werk zetten!

De route die je hebt uitgestippeld lijkt ook aardig (op googleearth). Vraag me alleen af hoelang je er over doet en of er dan nog wel tijd is om onderweg e.e.a. te bezichtigen. Ik kan me maar geen goed beeld vormen van de afstanden.

Andere vraag: Zijn er misschien ook mensen die in Rabac geweest zijn en tips kunnen geven over waar je moet zijn om fietsen of een bootje te huren? En een goed restaurant? Kun je in Rabac boodschappen doen of moet je dan naar Labin? Ik weet het: allemaal simpele vragen maar we gaan voor het eerst naar Kroatie en zijn benieuwd wat er in de omgeving te doen / te halen is. Door geen kennis van de taal kom ik op de lokale sites niet veel verder dan plaatjes kijken :-)

• Jo

Aan de haven heb je het ene restaurant naast het andere. Wij hebben een paar keer gegeten in een restaurant dat z'n terras onder de bomen heeft. Er zijn als ik me goed herinner een tweetal plaatsenwaar je jetski's en ik vermoed ook bootjes kan huren. Winkeltjes voor de dagelijkse boodschappen zijn er ook. Maar als je bijvoorbeeld een uitstap maakt naar Pula heb je daar wel enkele grote supermarkten.

Wat betreft de afstanden: het ligt allemaal niet zo ver uit mekaar maar vele wegen zijn kronkelend waardoor je geen grote snelheden ontwikkeld. De trip die ik gaf is er inderdaad één voor een ganse dag en dan wel ‘s morgens héél vroeg vertrekken en ’s avonds heel laat terug. Op Cres zou je Lubenice kunnen bezoeken, een piepklein stadje. Maar ik vermoed dat het er wel razend druk zal zijn deze tijd van het jaar. Wij proberen Kroatië altijd te bezoeken in mei/juni of september. Maar Rabac is ondertussen ook weer al van 2006 geleden.

• Guido

Inderdaad,Lubenice bezoeken in de drukke maanden zou ik niet aanbevelen want het kan lang aanschuiven zijn over die paar km eenbaansweg met de tegenliggers.Dan maar even naar het nabij gelegen Valun.

• marloes01

In Rabac beneden naar de kust tegenover het tankstation,zit het touristinformatie,als je daar vraagt,dan krijg je een hele plattegrond van Istrie met alle kleine dorpjes erop. Gr.Marloes

• Klaas

Dank aan Marloes!

En zo te lezen ben je daar bekend.

We vragen ons nog één ding af: op de kaarten en googleearth lijkt het nogal steil. Wij zitten ergens halverwege de helling (Jadranska), is vandaar af het strand lopend te bereiken en, nog belangrijker, kun je terug lopen. Of is het daarvoor te steil en kun je beter met de auto?

• Etty

Een hele leuke tip is eiland Krk.

Kijk eens op http://otokkrk.hyves.nl/

Veel tips en uitjes….

Gr.Hetty

• marloes01

Klaas om eerlijk te zijn,zijn wij niet verder gekomen dan het informatietourist,het was een noodweer,zodat wij weer snel in onze auto zaten,wat ik wel heb gezien dat het stijl naar beneden ging naar de kust.Meer kan ik je er ook niet over vertellen,maar het is er wel wonderschoon.Gr.Marloes

• Jo

Wij zaten helemaal boven. Ik vind nu wel niet direct een online plan met straatnamen. Op googlemaps of google-earth is enkel de hoofweg aangegeven. Ik heb het éénmaal te voet gedaan, onze dochter en haar vriend regelmatig. Terug keren was ruim een half uur, inderdaad bergop maar doenbaar.

Als je beneden kwam moest je rechts voor het dorp maar daar vind je bijna zeker géén parkeerplaats. Ga je naar links dan kom je bij de hotels (Girandella en zo) en daar heb je betalende parking. Ik meen dat het in 2006 10 kuna was. Ook daar, aan de hotels, zit een tourist information. In elk dorpje heb je wel meerdere van die dingen. Zij regelen namelijk de appartementen- en kamerverhuur, ook voor particulieren. En ze strijken waarschijnlijk ook wel hun procentje op. Maar meestal kan je ook rechtstreeks bij de verhuurders terecht.