eten en tanken

• Marga

Wij vertrekken aanstaande zondag naar Podstrana (bij Split) en het wordt onze eerste reis naar Kroatië.

We hebben begrepen dat uit eten gaan niet zo duur is en zijn dus van plan regelmatig ergens te gaan eten. Alleen….. ik lust niet veel. Geen vis of gevogelte voor mij en qua groente ook niet veel bijzonders. Het liefst eet ik iets van een schnitzel, hamburger, varkenshaas of entrecôte met friet. Is dit daar ook makkelijk te verkrijgen?

Nog een ander vraag:

We hebben een auto op diesel. Waar kunnen we het beste de auto voltanken; Italië, Slovenië of Kroatië?

• Guido

Wat tanken betreft is Slovenië het goedkoopst en Duitsland het duurst.Wat het eten betreft is alles wat je opnoemt volop te krijgen.Veel op de grill van gemengde vleesschotel tot cevaptici en raznice(gekruide gehaktballetjes en spies) toe en alles wat daar nog tussenzit.Prettige vakantie.

• Jo

Heb jij eventjes geluk: shnitsels en hamburgers in overvloed en in soorten en maten. Steaks ook, maar of je nu een goeie entrecôte gaat vinden zoals wij die hier in Vlaanderen kennen is een andere vraag. En varkenshaasje zoals wij het eten al helemaal niet gezien.

En wat noem je goedkoop? Ik vind het best duur voor de kwaliteit die ze bieden.

En wat groenten betreft: veel keuze heb je niet. Het beperkt zich tot snijbiet (lijkt wat op spinazie, noemt blitva) en erwtjes. Als je heel veel geluk hebt eens wat prinsesseboontjes, bloemkool of worteltjes. Wel volop verkrijgbaar: sla, tomaten, komkommers en witte kool (slaatjes dus).

Ondanks het feit dat we altijd al lekker gegeten hebben loop ik niet erg hoog op met de echte Kroatische keuken. Ga in 100 restaurants en je krijgt in 98 hetzelfde menu. In feite kan je't vergelijken met één grote fastfoodkeuken.

Voor echte plaatselijke keuken moet je echt wel zoeken: gevulde paprika, gevulde koolbladeren, ispod peka, zuurkool, etc… En ook dit is meer een boerenkeuken dan verfijnde gastronomie. Wat niet wegneemt dat het allemaal best lekker kan zijn voor de twee of drie weken dat je er verblijft.

• Guido

Als je via het menu Madaillon besteld krijg je varkenshaasje of je hebt ook Teletcni van het kalf.Dat bestel ik regelmatig met championsaus,gebakken aardappeltjes of met rijstrijst,djuvec(rijst met groenten) of gewoon frietjes.