Lastovo/Prezba

• nammerlaan

Iemand ervaringen met het eiland LASTOVO/Prezba appartementen PAPE uit de id riva gids? Wij houden erg van rust, gaan met eigen auto en aanhanger plus bootje, makkelijk bereikbaar? Snel van het eiland af als er iets is? Hoe groot?

• Marko

Ik zou je het liefts verwijzen naar de zoekfunctie van dit forum, maar die is zo traag als bagger.

Derhalve hier nog wat informatie in staccato:

Ik ben twee maal op Lastovo geweest en heb overnacht in het enige hotel op het eiland in Pasadur vlakbij het bruggetje naar Prezba. De appartementen Pape ken ik niet.

Lastovo is een rustig eiland met beperkte toeristische voorzieningen. Winkels tref je alleen aan in Lastovo (stad), Ubli en het supermarktje bij het hotel in Pasadur. Enkele restaurants liggen verspreid over het eiland (o.a. in hotel Pasadur: goed eten). Lastovo kent geen stranden. Zwemmen is wel mogelijk (vanaf rotsen e.d.). Ik zou bij de VVV in de haven van Ubli een kaart van het eiland kopen, waarop alles staat aangegeven. Je treft op het eiland geen zogenaamde toeristische gezelligheid aan. Ook Prezba zelf is rustig. Het middelpunt van “vertier” aldaar is het hotel. Men is bezig de haven bij het hotel uit te breiden voor het aanmeren van jachten. In Prezba is er gelegenheid voor het te water laten van bootjes.

Ubli ligt op 3 km van Prezba. Hier komt het veer aan vanuit Vela Luka (1,5 uur varen). Laat je bij aankomst niet afschrikken door het afzichtelijke Ubli. De rest van het eiland maakt meer dan goed.

Aanraders: Lastovo (stad), de helikopterplaats (helidrom) met mooie vergezichten, en als je de gelegenheid hebt een bezoek aan de vuurtoren op Palagruza (dat overigens wel flink uit de kust ligt, maar waarheen soms excursies worden georganiseerd).

Antwoorden op je specifieke vragen. Grootte eiland: hemelsbreed ongeveer 11km bij 6 km.

Snel van het eiland: i.g.v. medische problemen: via helikopter, en anders via veer in Ubli.

Lastovo is in de Joegoslavische tijd militair gebied geweest, verboden voor toeristen. Er ligt een verlaten marinebasis, nota bene op (loopafstand van) Prezba en een verlaten JNA-kazerne, nabij Ubli. Beide locaties zijn toegankelijk. Blijf echter op wegen en paden, want deze locaties zijn niet mijnenvrij!! De waarschuwingen zijn beperkt. Ik zou voor de zekerheid op heel Lastovo op wegen en paden blijven (ofschoon de aanwezigheid van mijnen zich volgens mij beperkt tot genoemde locaties). Tegenwoordig ligt er nabij de helikopterplaats ook een Kroatische legerbasis, die overigens niet toegankelijk is.

Dit militaire hoofdstukje moet jullie zeker niet weerhouden een bezoek aan het eiland te brengen. Je merkt er eigenlijk niets van. Ik maak er slechts melding van vanwege de mogelijke aanwezigheid van mijnen.

Als je genoeg geduld hebt kun je alsnog de zoekfunctie proberen.

• Taita

De informatie van Marko is volgens mij al erg compleet, dus slechts enkele aanvullingen. Er zijn niet erg veel plaatsen waar je met je bootje in en uit het water kunt, dus dat is iets om op te letten. Denk ook even aan het ophalen van een vaarvergunning voor je bootje (indien relevant, zie mijn website), anders loop je het risico van een vervelende vakantie.

Lastovo is een eiland waar je voor de rust komt, de mogelijkheden om erop en eraf te komen zijn echt beperkt. In noodgevallen is er de helicopter, de veerboot vaart (tussen 1-6 en 30-9) 3 keer dag vanaf Ubli: dienstregeling (car ferry, er is ook nog een catamaran voor alleen passagiers).

Het risico van landmijnen kan ik alleen maar onderschrijven. Dat is iets wat ´wij Hollanders´ niet gewend zijn, maar wat daar een dagelijkse realiteit is. Dat gezegd hebbend is Lastovo wel één van mijn favoriete stekjes…