id kaart of paspoort

• digioma

Ik weet dat het hier al eerder voorbij is gekomen en dat een i.d. kaart voldoende is om Kroatie binnen te komen, maar vandaag bracht iemand mij weer aan het twijfelen. Een kennis gaat a.s. zondag naar Kroatie vliegen en bij het reisbureau zeiden ze gisteren dat een id kaart niet mocht, zei geinformeerd, de een zegt wel de andere van niet. Nu spraken wij vanmorgen iemand die bij het gemeentehuis werkt achter de balie en die vertelde dus dat het niet kan met een id kaart. Ik wordt hier dus zo gek van, op internet lees je ook verschillende verhalen en was er ook vanuit gegaan dat een id kaart goed genoeg is, wij vertrekken volgende week zondag, dus hebben nog even de tijd,maar ik heb zo iets van koop er toch niet apart een paspoort voor als het met een id kaart kan. Op deze link http://www.kroatie.org/kroatie.php?h=algemeen&o=nl%20paspoort lees je ook dat het met een id kaart kan, maar dit bericht is van 2004, dus weer twijfel

• Tes

ID-kaart is voldoende. De kroatische ambassade is daar heel duidelijk over.

Als je ze belt vertellen ze het je op een bandje en als je op de site kijkt staat dat er ook keurig vermeldt. Ik meen zelfs dat het ook op de site van de anwb staat.

• Guido

Even verder kijken op 3.Is al uitgebeid behandeld bij PASPOORT??.Het begint wel vervelend te worden wat die tot twijfel gebrachte nederlanders betreft.Is er nog hoop????

• Carla

Op dit moment bevind ik mij in Kroatië en, net als de afgelopen keer, heb ik niets anders bij mij dan mijn ID-kaart. Ben met het vliegtuig gekomen en… geen enkel probleem! Een ID-kaart is zondermeer voldoende.

• jean paul

een ID kaart is gewoon voldoende.

ik zou wel eens uit de eerste hand (dus niet van horen zeggen!) willen weten wie er echt problemen heeft gehad met een ID kaart.

die zijn er namelijk niet.

• Guido

Men zou eigelijk de personen en instantie's ,die foute of onvolledige info geven, moeten laten opdraaien voor de kosten door mensen op grond van die foute info gemaakt om bovenop de id-kaart nog eens een onnodig paspoort aan te schaffen.

• jean paul

heb je gelijk in, guido.

maar eigenlijk snap ik niet waarom mensen een ID kaart aanschaffen.

qua prijs, vergeleken met een paspoort, maakt het niet veel uit.

en met een ID kaart beperk je je wel met je reizen.

• Guido

De kleine ID.kaart is veel handiger om steeds bij je te hebben dan een paspoort.Iemand die niet van plan is om buiten de EU en de landen waar de ID.kaart geldig is te reizen heeft verder ook niets aan een paspoort.

• jean paul

dat bedoel ik nou:

je moet dus een vakantie plek vinden die rekening houdt met je ID kaart.

met mijn paspoort kan ik overal naartoe!

stel dat je ineens naar, ik noem maar wat, brazilie wilt.

moet je naast je ID kaart nog een paspoort kopen ook.

had je beter in eerste instantie en paspoort kunnen kopen.

dan had je het geld van een ID kaart uitgespaard.