id kaart of paspoort

• lipik

De info op kroatie.org is weliswaar van 2004 maar nog steeds accuraat.

Er is sindsdien niets aan de regelgeving gewijzigd.

Mensen op reisbureaus nemen gewoon het zekere voor het onzekere omdat ze het niet goed weten en om alles uniform te houden. Dat is natuurlijk het gemakkelijkste voor hun maar niet het gemakkelijkste en goedkoopste voor hun klanten.

Wat mensen van gemeengtelijke diensten betreft, met alle respect, maar die blijken ook niet altijd alles te weten. De gemakkelijkste oplossing is dan maar om te zeggen dat het ‘best is om en paspoort te hebben’. ‘t Is zo’n beetje als antwoorden op de vraag ‘moet ik winterkleding meenemen naar Kroatie’ gewoon te antwoorden ‘ja neem best maar wart pull’s en jassen mee en moonboots, je weet maar nooit' . Je bent dan wel zeker dat niemand het koud zal hebben. In ‘t engels noemt men dat ’overkill'

Hans, kroatie.org

• Guido

Ik had het wel over de overgrote meerderheid die zich binnen de kring van de Id.kaartlanden begeeft en gewoon recht hebben op de juiste info.Mocht er zich toch iemand op je nieuwe topic melden zal moeten nagegaan worden of hij wel een GELDIGE Id.kaart had dan wel 1 nationaliteit heeft en geen dubbele .Voor de laatste kategorie weet ik het niet 100% zeker maar ik meen dat die ook een paspoort moeten hebben.Dat beweren mijn nederlands-turkse buren immers.

• digioma

@ Guido, ben het helemaal met je eens, want die kennis van mij heeft dus in allerijl tegen dubbele kosten een paspoort laten maken, omdat hij binnen enkele dagen klaar moest zijn en ze dus al een geldige id kaart had. Je zou toch aannemen dat iemand die achter de balie bij het gemeentehuis werkt de juiste info weet, maar niet dus.

Wij hebben enkel jaren geleden een id kaart aangeschaft omdat deze goedkoper was (ja us is zunnig) en dat wij toch geen plannen hadden(hebben) om buiten Europa vakantie te gaan houden.

• Guido

Jammer dat het in Nederland toch nog steeds fout gaat in tegenstelling met België.De info van de belgische autoriteiten heeft het zelfs alleen maar over een geldige Id.kaart als inreisdocument voor Kroatië want eenieder hoort te weten dat je met een paspoort overal terecht kan met of zonder visum.

• Carla

Je kunt wel gebruik maken van een ID-kaart wanneer je zowel over de Nederlandse als Kroatische nationaliteit beschikt indien op je ID-kaart vermeld staat dat je de Nederlandse nationaliteit hebt. Wanneer je naar Kroatië gaat en er staat op je Nederlandse ID-kaart een andere nationaliteit vermeld dan de Nederlandse dien je over een paspoort te beschikken en voldoet een ID-kaart niet.

Turken dienen voor doorreis door Kroatië sowieso over een paspoort te beschikken, omdat ze anders o.a. Servië niet binnenkomen, Guido.

• Guido

Thanks!Dat weten we dan ook weer.Nog steeds lekker warm in Split?Hier:bewolkt,fris en regen.

• Carla

't Is off topic, maar om je vraag te beantwoorden; de afgelopen dagen was het warm, maar té warm, dus niet ‘lekker’ meer. Het was 38 graden Celsius en we zijn ‘kokend’ Split op de motorscooter ontvlucht naar Omiš en Radmanova Mlinice. Radmanova Mlinice is overigens een absolute aanrader! Je kunt daar o.a.raften, kajakken en heerlijk zwemmen in een nog koele Cetina. 't Is daar heerlijk vertoeven in de bossen! Het is tevens voorzien van een prima restaurant met van alles en nog wat van de grill en brood ispod peka.

Onderweg heb ik trouwens opgemerkt dat alle campings bij Omiš goed gevuld zijn. Behalve de gebruikelijke Tsjechen, Slovaken en Hongaren dit keer opvallend veel Polen! Ook in Split veel Poolse toeristen, maar met name Amerikanen, en op sommige dagen Aziaten, zijn in de meerderheid.

Gisteravond in Split zelfs tot middernacht verkoeling in zee gezocht. Gedurende de nacht is er een flinke wind opgestoken en vandaag zitten we op een aangenamere 29 graden Celsius.

• marjan

hallo ik zit met het zelfde , ik heb net een nieuwe id kaart en lees dat je niet met een idkaart naar kroatie mag maar heb gebeld en op internet gezocht en het mag wel hoor met je id kaart mijn vriendin is er vorig jaar geweest met haar gezin en hebben allemaal een id kaart en het kon allemaal niets geen problemen gehad groetjes marjan

• Norbert HR

Marjan,

Deze topic is van voor de zomer, neem aan dat iedereen inmiddels met of zonder ID kaart hier op vakantie is geweest. En voor de goede orde, het is gewoon toegestaan.

• AZ

http://nl.mfa.hr/?mh=88&mv=801&id=316