Creme fraiche

• Michel1972

Hallo,

Mijn vriendin wil straks gaan koken, niet mijn idee maar om haar toch maar tegemoet te komen heb ik iets gekozen waar creme fraiche in moet. Is dit gewoon verkrijgbaar onder de naam creme fraiche of heet het anders in Kroatie?

Alvast bedankt,

Michel

• lavanda

Volgens mij is het kiselo vrhnje……maar er komt vast iemand die het zeker weet…..

• Carla

Ja, dat is inderdaad kiselo vrhnje! Eet smakelijk alvast!

• lavanda

Wij hebben het jaren als yoghurt gegeten…..heerlijk romig!!!!! Tot ik erachter kwam wat het was, begon ineens te begrijpen waarom op een bakje yoghurt wel de kcal staan, en op de kiselo vrhnje niet…….

• Jo

Ook in Kroatië tellen ze tegenwoordig caloriën en vind je kiselo vrhnje in diverse vetgehaltes. Vrhnje is room, kiselo staat voor zuur. In België hebben we twee benamingen voor room, nl (slag)room en zure room. Slagroom is vloeibaar en die kan je opkloppen tot de slagroom voor ijs en taarten (als je voldoende vetgehalte hebt, ik dacht minimum 35%). Zure room is dik, dikker dan de meeste yoghurts en lijkt nog het meeste op wat wij plattekaas noemen. Smaakt inderdaad een beetje zurig en wordt hoofdzakelijk gebruikt in warme bereidingen.