4WD Foto Safari Starigrad Paklenica

• jean paul

een tip voor iedereen die in Starigrad Paklenica zit of er langs rijdt:

een 4WD Foto Safari tocht door een prachtig ruig gebied op Mount Alan / Sveti Rock.

Als je zelf een 4WD hebt kun je die ook gebruiken want achterin een Landrover Defender zit je wel een beetje krap.

Hotel Rajna Foto Safari

de site is bij lange na niet compleet maar de foto's zijn wel representatief.

• baspeels

Zeker een mooie tocht, ik rijd Sveti Rok zelf ook wel eens, maar dan met een personen auto, een 4wd is wel beter natuurlijk. Een paar foto's kan je op mijn Hyves pagina vinden:

http://baspeels.hyves.nl/album/30945125/Sveti_Rok/SDwVdcP2/

Laat je niet afschrikken door de foto van het verkeersbord mbt Mijnen, je ziet alleen de borden, je hebt hier niets te vrezen.

Gaat de 4wd ook echt van de paden af, of parkeert deze de jeep alleen maar even op een ruig stuk om foto's te maken?

• jean paul

hij blijft wel op de paden maar dit zijn paden die je echt niet met een personen auto kan rijden.

heb hem 2x met mijn eigen defender gereden.

• jean paul

ik vond (een deel van) de route ook op google maps.

vooral het deel ten oosten van de snelweg is 4WD terrein.

is het 2e deel van de tocht.

zit een lunch in na de haarspeldbocht in het bos waar je de weg/pad verlaat.

je rijdt door oude servische kampen.

erg ruig!

ik heb zelden mijn lage gearing gebruikt maar hier wel!

vooral het dalen kan niet zonder.

• baspeels

Ik heb de aangegeven route op Google bekeken, ik ben ook na Jasenice over dezelfde weg naar Sveti Rok gereden, dus alleen het eerste deel. Ik zie dat ik daarna alleen maar ten westen van de snelweg gebleven ben en daarna bij het plaatsje Sveti Rok weer de asfalt weg opgereden. Ik zie dat de Jeep safari eerder afbuigt naar het oosten. Ook het gebied wat jij aangeeft als “servische kampen” denk ik te herkennen, dat gebied is de grens met wat vroeger was “Republiek van Servisch Krajina”. Een gebied waar veel serviërs woonden en werkten ten tijde van Yugoslavië, de meeste werkten in de aluminium opwerkings fabriek bij Obrovac. Een rumoerig gebied tijdens de oorlog. Maar inderdaad erg ruig en ik denk ook niet geschikt voor personen voertuigen.

Ik ben er over 3 weken waarschijnlijk weer in de buurt. Ik zal niet naar Sveti Rok gaan, maar misschien dat ik die route wel eens ga bezoeken, om te kijken hoe ver ik kan komen. Ik geef hem in ieder geval even aan op de kaart die ik heb.

• jean paul

dat westelijke gedeelte kan iedereen rijden!

je weet niet hoe mooi dit is.

ook trouwens bovenop (achter de muur) de plaats waar Winnetou het leven liet.

is nog steeds een bedevaart plaats voor (meestal duitse) fans.

rechts van de weg van jasenice naar T-splitsing muskovci/obravac is een mooi vergezicht over de zrmanje vallei.

de plaats van de totempaal van dorp waar winnetou kwam is nog duidelijk te zien.

zijn nog veel meer plekken met winnetou/old shatterhand herinneringen.

• Guido

Goede reis Bart en de groeten in Seline.Hopelijk zijn je ouders er nog begin september ivb met onze afspraak.

Wat de ruine van die fabriek in Obrovac betreft heeft die aluminiumfabriek gelukkig maar kort gewerkt anders was de zrjmanja en die streek helemaal naar de knoppen gegaan.

• baspeels

Klopt, die organisator van de Jeep safari is er ook heel trots op dat een paar jaar geleden één van de hoofdrol spelers bij hem is geweest om de Jeep safari op te leuken. Hij laat maar al te graag de foto's hiervan zien.

Een familielid van mij had laatst een paar van die Winnetoe films bij een drogisterij gekocht. De films vind ik niet zo, maar het feit dat je de zrmanja terug ziet komen en een aantal plekken behoorlijk herkenbaar zijn, is erg leuk.

Er moet ook ergens een pad naar rechts van de weg zijn, nog voor Muskovci dat leid naar de “Jankovica Buk”. Ik ben daar vroeger als kind ooit geweest. We parkeerde de auto ergens langs de weg, en moesten dan nog een stukje lopen en de steile helling naar beneden lopen. Daar altijd lekker gezwommen en van de waterval afgedoken. Ik kan het alleen op de gedrukte kaarten nooit terug vinden. Wel op Google Maps.http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&q=Obrovac,+Zadarska,+Kroati%C3%AB&sll=52.469397,5.509644&sspn=5.093925,14.249268&ie=UTF8&cd=1&geocode=FZV0ogIdbkvvAA&split=0&t=h&lci=com.panoramio.all&ll=44.202897,15.719376&spn=0.011706,0.027831&z=16&iwloc=lyrftr:com.panoramio.all,17922671701176489806,44.203082,15.720727

Later ook nog ooit met de rubberboot (zodiac) daar geweest. Verder kon je niet varen.

• ron

Jean

ik ga over 2 weken naar kroatie is er of kan jij een gedetalieerd omschrijving van deze route maken ik zou graag deze route willen rijden met mijn 4 wd

vast bedankt

ron

• jean paul

zie de link van google maps hierboven.

je kan ook via rajna hotel meerijden.

je krijgt korting omdat je met je eigen auto gaat.

zit dan ook een lunch bij.

verdienen zij ook nog wat in deze barre (toeristische) tijden.