Autoweg naar Dubrovnik, Montenegro en Bosnië

• robertmattie

Eind augustus gaan we richting Dubrovnik en Cavtat en komen via Maribor en Zagreb het land binnen.

Mijn 1e vraag: wat is de beste en makkelijkste weg naar Dubrovnik en hoe is de weg wanneer je langs Banja Luka en Mostar rijdt?

Mijn 2e vraag: wij willen ook naar Kotor en Podgorica (Montenegro). Heeft daar iemand informatie over?

Mijn 3e vraag: wij willen ook graag naar Trebinje. Heeft daar iemand informatie over?

Kun je in Montenegro en Bosnië met euro's betalen of hebben die hun eigen muntsoort?

Robert

• Taita

Dat zijn veel vragen ineens, ik probeer er een aantal te beantwoorden.

Makkelijkste weg naar Dubrovnik

Ik zou je aanraden om van Zagreb naar Split te rijden, en dan langs de kust. Via die route heb je tot ongeveer 30 km na Split autosnelweg. Als je via Banja Luka en Mostar rijdt heb je vrijwel de hele route tweebaansweg, dat kost je veel meer tijd.

Betalen

In Montenegro kun je met Euro's betalen. Het land is weliswaar geen lid van de Europese Unie, maar men heeft daar de Euro wel als officieel betaalmiddel ingevoerd. Bosnië heeft z'n eigen munteenheid, de Bosnische Mark. Op sommige plekken kun je wel met euro's betalen, maar de wisselkoersen zijn niet altijd even ‘eerlijk’.

• L

Beste R,

antwoord 1: Vanaf Zagreb richting Split, na Split - vanaf einde snelweg door binnenland/bochtige wegen richting Jadranska magistrala, je moet Ploce/Dubrovnik aanhouden.

Je rijdt via Jadranska magistrala ( kustweg ) een klein stukje door Bosnie ( door Neum, stukje Bosnie van 7 km lengte ) voordat je na circa 2 uur Dubrovnik bereikt, Cavtat bevindt zich 20 km verder in een baai.

Overige: Ik ben lang geleden in alle genoemde plaatsen geweest, ik ken geen bijzonderheden wat Trebinje betreft

( vlakbij Dubrovnik ).

Kotor is een leuke/historische plaats in Boka Kotorska baai, Podgorica heeft ook wat maar niet te vergelijken met Kotor.

Vanaf Dubrovnik richting Cilipi, verder richting grens met Montenegro op circa 50 km, daarna langs/door Herceg Novi en vervolgens Kotor. Podgorica bevindt zich in het binnenland van Montenegro, bochtige wegen, reistijd mij onbekend.

Goede vakantie,

L

• wsrdam

Inderdaad de snelweg Zagreb richting Split uitrijden tot je niet verder kan (intussen enkele tientallen kilometers voorbij Split, volgens mij wel weer een stukje meer dan de eerder genoemde 30 km) en vanuit daar door het binnenland richting kust verder. Dubrovnik staat daar aangegeven. Ik ben 2 weken geleden nog in Dubrovnik geweest, de snelweg rijdt echt perfect. Daarna rijdt het wel wat langzamer, maar nog steeds goed te doen.

In Bosnie kun je vaak wel met euro's betalen. Wat ze vaak gebruiken in de meer toeristische plaatsen is een wisselkoers van 2 staat tot 1. 2 Bosnische marken gaan in een euro. Zelf vind ik het altijd prima om te pinnen en gewoon in de lokale munteenheid te betalen. Gewoon wisselkoers van je eigen bank en geen omreken gebeuren.

• Mirjana

Snelweg naar Dubrovnik is klaar tot plaatsje Ravca van de week zijn wij overheen gereden, verder dan Ravca richting Ploce is gewoone weg maar ok, zal niet kiezen voor de kustweg het is heel druk helemaal door Omis elke dag is daar file.Je kan overaal met euros betalen ze doen niet moeilijk erover sommigen hebben het ook liever dan kuna's.Trouwens heel mooi stuk zo door binneland helemaal langs Biokovo en bij Bacinska Jezero

• lipik

De snelweg Zagreb-Dubrovnik is ondertussen klaar tot ongeveer Vrgorac. Dit is een plaats op een 60 km voorbij Split. Van daar is het een gewone weg tot je op de ‘bypass’ van Ploce komt. Dit is dan weer een nieuwe snelweg met een rijvak in elke richting. Van in Ploce is het dan de klassieke magistrale tot in Dubrovnik.

Ik ben van het noorden (Rijeka) tot iets voor Dubrovnik gereden in Juli. Op de terugweg deed ik er ongeveer 7 uur over. Dus reken van Zagreb tot Dubrovnik op een uurtje meer. Ik reed aan normale snelheden, max 130, en met enkele korte tussenstops.

Kotor is zeer mooi en zeker de moeite waard. Podgorica is naar mijn mening niet de moeite om te bezoeken. Dit is trouwens de ‘communistische’ hoofdstad van Montenegro, de historische hoofdstad was Cetinje (juist achter de bergen van Kotor-baai). Podgorica deed me denken aan een oostblokstad voor de jaren 90.