in kroatie ook met euro betalen??

• kim

Klopt het dat je in Kroatie ook met euro's kunt betalen…?? Maar is dit wel verstandig of kun je dus beter wisselen en pinnen doen we daar toch dus dan krijg je standaar kuna's neem ik aan.

ooh en nog ff een vraagje aan degenen die al zijn geweest, is het voordeliger tanken in oostenrijk of slovenie…???

1e x kroatie zoals jullie al wel begrepen zouden hebben dus elke keer schiet me weer een vraag te binnen :S

alvast bedankt!

groetjes kim

• Jo

Op sommige plaatsen kan je inderdaad met euro's betalen en het is inderdaad niet verstandig. Als je pint krijg je kuna's, als je betaald met Visa betaal je in Kuna's. De banken onderling zetten het om in euro.

Naar mijn gevoel kan je voordeliger tanken in Slovenië dan in Oostenrijk maar zeker voordeliger dan in Zuid-Duitsland.

• anous

tanken gewoon doen met kuna's of met je visa.

wbt de benzineprijs: Slovenie is goedkoper dan Oostenrijk!

• Norbert HR

Momenteel is Kroatië weer de goedkoopste met brandstof en Slovenië volgt op de voet (hooguit een paar cent verschil).

Ik begrijp nimmer waarom mensen zo graag met euro's willen betalen of waarom ze er uberhaupt over nadenken.

In dit land heeft men een andere munt eenheid en ieder kind van de 1e klas kan bedenken dat je een belachelijke wisselkoers zult krijgen wanneer je in een restaurant, bar of benzine station met euro's gaat betalen.

Hoe zou je eigen reactie zijn in Nederland wanneer een Kroaat vraagt of hij in Kuna's mag betalen ?

Echt, het klinkt hard, maar soms vraag ik me werkelijk af of de vragenstellers voor het eerst van hun leven hun huis uitkomen. Spijt me zeer, maar de antwoorden op dit soort vragen kun je ook zelf bedenken………..dus waarom stel je ze uberhaupt ?

• porec1

Kroatie nu goedkoopste, Oostenrijk kan, maar dan wel van de snelweg af, ongeveer 1,07 euro. Slovenie bijna net zo duur.

Kan wel met euro,s betalen, maar ben je inderdaad meer kwijt, en je hebt toch geen zin te onderhandelen als je net lekker gegeten hebt. Gewoon met kuna,s betalen, weet je waar je aan toe bent.

gr karel

• Wiel

Wat diesel in Kroatië kost weet ik niet. Wat ik wel weet is dat diesel in Oostenrijk goedkoper is dan in Slovenië, maar het verschil is zo miniem dat je op een volle tank er amper een pakje kaugom aan overhoud.

M.v.g.

• L

Beste Kim,

benzine prijzen volgens www.vab.be van 30/07 ( je kan het anders opzoeken via google ).

Benzine: Kroatie 1 €, Slovenie 1,10 €, Oostenrijk 1,06 €.

Diesel: Kroatie 0,91 €, Slovenie 1,01 €, Oostenrijk 0,97 €.

Afwijking in prijzen ter plaatse zal/kan heel klein zijn.

1€ = circa 7,35 HR kuna.

Pinnen is het beste, kosten voor pinnen via b.v. ING zijn circa 1,80 € per trans.

Max. pinnen 2000 HR kuna = circa 272 €.

Gr.

L

• jean paul

pinnen is afhankelijk van je contract.

ik betaal bij ING geen extra transaktiekosten maar wel (zoals iedereen) een opslag.

• Jo

In Kroatië heb ik nog nooit prijsverschillen gezien op de diesel. Hier in Vlaanderen kan het tot 20 eurocent verschil zijn, soms zelfs op een paar honderd meter van mekaar.

• katelijn

Ik vind de vraag over de euro's in het buitenland nog niet zo vreemd.

Toen wij verleden jaar in Kroatie waren smeekten de winkeliers ons om in euro's te betalen in plaats van met kuna's.

Katelijn