Knin staat niet op de uitstaplijst.

• rebas

Ik weet niet wie er de platgetreden paden van de uitstappen al eens heeft verlaten en een andere plaats heeft bezocht.

Ik ben op de nationale feestdag naar Knin gereden om eens te kijken wat er zoal gebeurt op deze dag.

Als je Zadar verlaat en via het binnenland richting Knin rijdt kom je wel wat anders tegen dan watervallen en andere toppers.

Op deze weg zijn bepaalde dorpen volledig verlaten door de Servische bevolking,hun huizen zijn in brand gestoken en volledig leeggemaakt.

Dit uiteraard met de bedoeling dat ze onbewoonbaar zijn en de mogelijke terugkeer van de Serven te beletten.

In andere dorpen is soms de helft van de woningen vernield,in een bepaald dorp is een klooster uitgebrand en verlaten.

Er zijn op verschillende plaatsen aanduidingen dat je best niet de natuur intrekt,borden met “mijnen” houden je daar wel vanaf.

Voorwaar geen prettige rit tot Knin.

In Knin zelf heeft de volledige regeringstop present gegeven,de burcht boven de stad is bijna onherkenbaar door de vele Kroatische vlaggen.

In de straat liepen mensen rond die gekleed waren om dadelijk naar het front te vertrekken,alleen de wapens hadden ze niet bij.

Ook het portret van generaal Gotovina was alom aanwezig.

Dat deze persoon verdacht wordt van oorlogsmisdaden en in Den Haag vertoeft voor zijn proces kon de pret niet bederven.

Over deze kant van Kroatie wordt zedig gezwegen in de folders.

Dan is de hoerapret van sommige dat Kroatie toch zo een fijn vakantieland is op dit forum wel eventjes doorbroken.

Misschien zijn ze niet op de hoogte of willen ze het niet weten.

Toch nog een prettige vakantie voor iedereen die nog moet gaan.

• maarten

Hallo rebas.

Ja dit is de keerzijde van kroatie waar ‘nooit’ iemand over praat.

Ik zelf ben vroeger voor 24 jaar geleden nog in het toemalige joegoslavie geweest en herrinerde mij de mooie weg nog door de vallei vanaf Senj naar de Plitvice watervallen als de dag van gisteren. Voor 14 jaar geleden heb ik deze zelfde weg gereden met mijn vrouw en haar kinderen en ik had vol trots verteld hoe mooi het wel niet was in deze vallei en we reden er door heen, en woorden schoten mij mijn vrouw en haar kinderen te kort wat een hoop oorlogs ellende hebben we toen wel niet gezien. En dan staat je hart toch wel even stil of hij schoot in je keel zo en zo triest.

Maar de wonden zijn nog steeds overal zichtbaar aanwezig in kroatie als je goed rondom je kijkt.

Niet alleen in Knin maar ook nog rondom Karlovac,Plitvice en in Istrie en op div. andere toeristische plaatsen in kroatie.Wij zijn voor 12 jaar geleden een keer naar Knin gereden vanaf Sibenik maar hoe verder we het binnenland in reden hoe stiller het werdt bij ons in de auto en toen we in Knin aan waren gekomen wisten we niet hoe vlug we de auto zouden omkeren om weer terug te rijden zo'n hoop ellende en triestheid dat die stad en de bevolking uitstraalden. De tranen stonden ons nader dan het lachen zeggen ze ooit maar dit was in en in triest. We hebben geen enkele foto en videoopnamen gemaakt, dit konden we gewoon niet. Vorig jaar zijn we nog een keer terug geweest en de weg ernaar toe is drastisch veranderd de stad zelf ook maar de bevolking nog bij lange na niet.

Wij komen al weer bijna 14 jaar in kroatie, maar met de jaren worden de zichtbare wonden van de oorlog steeds minder, vooral in toeristische plaatsen. Hier worden de huizen gesloopt of voor de buiten wereld opgeknapt.

Maar de wonden bij vele kroaten blijven aanwezig, maak maar eens een praatje met de lokale bevolking. Indien ze er over willen praten te minste want er zijn veel kroaten die er niet over willen praten. Het maakt niet uit waar je bent of met welke kroaat je er over praat in Istrie, Sibenik Dubrovnik of op Korcula de meeste vergeten het liever en zouden nog morgen Tito terug willen hebben aan het bewind.

Maar de vraag reist bij mij dan vaak waar voor ga je naar kroatie? Ga je voor zon, zee en fun dan let je hier niet op en vermaak je je eigen met het vele moois wat kroatie je te bieden heeft. En dat is ook goed.

Maar wil je iets van de geschiedenis weten van een land en verdiep je je eigen daar een beetje in dan kijk je toch met een ander gezicht tegen zo'n of dit land aan.

Je kunt en mag een oorlog niet vergeten, dat doen wij ook niet met 40 45 maar de vraag is, moet je hier voor altijd bij stil staan. Die vraag is voor iedereeen anders.

Ik zou zeggen neem het in je achterhoofd mee en geniet van al het mooie wat het land je nu te bieden heeft en je stimuleerd nu als toerist enigzins de economie.

En dit is ook niet slecht voor dit land, en of al die gelden dan op de goede plaats terecht komen en bij de juiste personen dat is ook maar de vraag. Wij huren in ieder geval altijd een apartement van kroaten zelf, dan weet ik in ieder geval zeker dat de mensen er zelf beter van worden.

En dat kroatie vooruit wil hebben je de laatste jaren wel gemerkt, als je alleen al naar de infrastructuur kijkt dan scheelt het al dag en nacht vergeleken met 10 jaar geleden.

Maar of de overheid nu goed bezig is voor zijn bevolking dat weet ik ook niet en hierover zullen de meningen zeer uit een lopend zijn maar wie zijn wij om daarover te beslissen. Hier in nederland is ook niet altijd alles in kannen en kruiken.

• Marko

Enkele opmerkingen op het bovenstaande:

@rebas

- De verlaten en in brand gestoken huizen die je gezien hebt zullen inderdaad met name de bezittingen zijn van gevluchte Kroatische Serviërs. Dat neemt niet weg dat ook bezittingen van Kroaten in dat gebied vernield/verbrand zijn geweest, echter na 1995 zijn opgeknapt door teruggekeerde Kroaten.

- De genoemde feestdag heeft alles te maken met een militaire overwinning. Dat er dus militairen rondliepen lijkt me niet heel vreemd.

- Hoe Gotovina uit het proces komt en waarvoor hij precies, direct dan wel indirect, verantwoordelijk is geweest moet nog blijken. Hoe menigeen er nu ook over denkt in grote delen van Kroatië, en met name in het gebied waar je bent geweest is hij (nog altijd) een held.

- Folders zijn niet meer dan commerciële advertenties. Voor informatie over datgene wat je gezien hebt moet je toch echt andere bronnen raadplegen.

@maarten

- In Istrië zul je geen zichtbare wonden aantreffen van de laatste oorlog, tenminste als je hiermee de schade aan gebouwen/objecten bedoelt.

- Of Tito zo populair is als wordt gesteld trek ik in twijfel.

• Jo

Wij komen als sinds 2004 minstens één keer per jaar in Oost-Slavonië. Ook daar zie je nog steeds de resultaten van de oorlog. Ook daar vind je nog bordjes die zggen dat er mijnen kunnen liggen. Rijd je de weg van Novska naar Nova Gradiska dan zie je langs weerszijden van de weg de kogelgaten in de bepleistering van de huizen. Het front heeft daar gelegen. Je kunt je zo voorstellen dat ze naar mekaar geschoten hebben, elk langs een kant van de weg.

Onze vrienden die we daar hebben zijn Kroatische Bosniërs die gevlucht zijn uit Derwenta. In 2005 hebben we de wijk/het gehucht bezocht van waar ze afkomstig zijn. Derwenta ligt een beetje in een dal en op de heuvels rondom waren allemaal gehuchten. Veel van die gehuchten bestaan nu enkel uit ruïnes. “Hun” gehucht telde een twintigtal huizen, nog één stond er min of meer recht. De rest was niet kapot geschoten maar gewoon allemaal in brand gestoken. Ze zij er gewoon van het ene huis naar het andere gestapt met een blik benzine.

Op het kerkhof waren veel graven van Kroaten vernield of zwaar beschadigd.

We bezochten toen ook Vukovar. De watertoren die toen de internationale pers haalde staat er nog steeds, in de toestand van toen, als een soort monument. In de stad was men wel al goed bezig met de wederopbouw.

Maar we hebben er ook mooie dingen gezien. Mooie renovaties in Pozega, de wel heel speciale kerk in Dakovo, groepen in traditionele klederdracht, enz… Zaken die het de moeite waard maken om toch elk jaar weer een paar dagen door te brengen in dit wel zeer mooie deel van het land. Rijd maar eens van Sisak naar Jassenovac, langs wegeltjes juist breed genoeg voor je wagen. Door Cigoc, het ooievaarsdorp met z'n houten huizen. Op de oevers van de Sava. Trouwens, in Oost Slavonië kan je ook naar de Donau, de machtige rivier.

• lipik

Heel kort en simpel. Voor de doorsnee toerist is er in Knin niet veel te beleven. Behalve dan het bezoek aan deze toch wel imposante burcht.

Voor iemand met oog voor geschiedenis dan weer wel. Hoe je er over denkt, daar doe je je zin mee. Feit is dat er in honderden grensdorpen van Dubrovnik over Karlovac tot Vukovar wel wat meer Kroatische huizen opgeblazen zijn door Serviers dan omgekeerd. In een oorlog vallen er nu eemaal slachtoffers, aan beide kanten. In Dresden was er ook meer dan één huis kapot.

• Guido

Het waren niet de kroaten die begonnen zijn met onderdrukking,ethnische zuiveringen,moord en brandstichting maar de serven in hun streven naar een groot Servië.Het begon in Kosovo waar Milosevic de zaak op de spits dreef en ondermeer zei dat ieder vierkante meter waar een serviër woonde servisch gebied was.

Ik was er bij toen de bewoners van Podgradina na het offensief voor het eerst hun leeggeroofde en uitgebrande huizen konden bekijken tussen het hoog opgeschoten gras en onkruid en met gevaar voor mijnen.Het was er akelig stil en de verslagenheid was groot in het anders zo levendige dorpje waar ook nog een achtergebleven zwakzinnig meisje en haar moeder vermoord waren door de agressors.De reaktie daarna van de kroaten is in vele gevallen ook niet altijd goed te praten maar toch zeer begrijpelijk.

• porec1

Hallo,

Misschien kunt U na Knin ook Vukovar eens bezoeken.

Gr Karel

• rebas

Aan Marco,

De militairen die jij bedoelt waren er ook,maar waar ik van sprak waren duidelijk iets anders.

In de informatie die door de officiele diensten voor tourisme op internationaal vlak en op internet worden verspreid vindt je er ook niets over terug.

Tito had tenminste de verdienste dat er geen onderlinge oorlogen waren,de politieke en militaire leiders na hem kwamen hebben alles met geweld proberen op te lossen.

Dat daarbij duizenden doden zouden vallen was volgens mij een van hun minste zorgen.

• lipik

…in Noord-Korea heerst er ook vrede, wordt er ook geen enkele auto gestolen, zijn er geen files, geen handtasdiefstallen en car-jackings en kan je ‘s nachts rustig de straat over wandelen. ’t Is maar hoe je het bekijkt.

• Carla

Rebas, die toeristen waar jij het over hebt zoeken op vakantie ontspanning en geen spanning.

Kroatiëgangers, die zuidelijker dan Istrië trekken en niet over de Dalmatina of door de lucht naar hun bestemming reizen, zijn de door jou beschreven beelden bekend. Het zal ook niemand op deze aardkloot ontgaan zijn dat er recentelijk een oorlog gewoed heeft. Noch zal iemand andere taferelen verwachten in een stad waar een bevrijding gevierd wordt dan jij beschrijft.

Om ramptoeristje te spelen hoeft men niet zo ver te reizen. Dan kan men ook in eigen land terecht. Ook in Zadar zelf en/of 't directe achterland had je wat dit betreft je hart op kunnen halen.

@Maarten In Istrië hebben geen gevechten plaatsgevonden. Denk dat je in de war bent met Lika.