uitstapjes/boottochtjes zuidelijk Istrie

• saskia

wij verblijven in september voor 2 weken in Kavran.

Heeft er iemand tips voor uitstapjes? We zouden ook graag iets van een leuke boottocht langs de kust maken.

We willen niet te veel in en te lang in de auto zitten, aangezien we een kleintje van 11 maanden bij hebben.

Weet iemand toevallig ergens een heerlijke, niet te drukke baai/strand?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Saskia

• Jo

Daar, en in die periode zal het zowiezo rustig zijn. Maar voor zover ik weet is de kust daar nogal rotsachtig. Weinig baaitjes en ik vermoed al zeker niet met de wagen te bereiken, gezien het kleintje. Je zou naar Medulin kunnen rijden en daar naar het schiereiland Kamenjak gaan. Je betaalt er een kleine toegang (natuurgebied) maar je hebt er wel een paar heel mooie baaien.

Of je zou naar Rabac kunnen. Als je naar beneden rijd helemaal rechtdoor tot het einde. Je komt daar op een (betalende, 10kuna/dag ) parking van de daar gelegen hotels. Daar nog een hondertal meter te voet en je hebt een zestal, niet te grote baaitjes. De eerste 2 zijn gekleed, de volgende naturistisch. De eerste zullen nog iets drukker zijn vermoed ik, de naturistische veel minder. Juist kan ik het niet zeggen, wij zijn er meest recent enkel in augustus geweest. In 2002 waren we er ook één namiddag in september maar ik kan me weinig herinneren van de drukte toen.

Uitstapjes hangt af van wat je wil zien. In het binnenland heb je een aantal mooie stadjes/dorpjes (Motovun, Groznjan, Hum). Je kan naar de berg Ucka. Aan de kust: Pula, Rovinj, Rabac, Porec, Opatija; Limski-kanaal, etc…). Maar 't hangt er natuurlijk allemaal van af wat je zoekt/verwacht. Zo vond ik toevallig ooit een klein museumpje in Rasa over de mijnbouw in de streek. maar dat moet je dan wel wat zeggen, natuurlijk. Op Kamenjac kan ik me in mei dagen bezig houden met bloemen en planten te zoeken en te fotograferen omdat dan alles in bloei staat maar in september zal alles daar relatief dor staan.

Indien je meer concrete vragen hebt, laat dan eventueel maar een mailadres achter via Privéberichten.

Wat betreft boottochtjes: in alle (grotere) kustplaatsjes langs de westkust van Istrië kan je boottochtjes boeken naar Venetië, het Limski-kanaal, de Brijuni-eilanden etc…. In Rabac kan je zeker ook een tocht maken met een boot met een glazen bodem zodat je de vissen onder je kan zien. Maar of dat z'n prijs waard is vraag ik me wel af. Idem voor de andere boottochten. Toeristen zijn er nu eenmaal om uitgemolken te worden.

• saskia

Hi Jo,

Bedankt voor de uitgebreide info.

We willen sowieso naar Pula en Rovinj gaan.

Weet je toevallig of dat Labin en Opatija ook de moeite waard zijn voor een bezoek?

Wat betreft de boottochten. We willen graag een dagje op een boot doorbrengen, die van baai naar baai gaat of zo en waarbij we dan kunnen snorkelen. Kortom een dagje relaxen. Een glasbodemboot spreekt ons ook niet zo aan.

Heb je daar toevallig tips over? En het Limski-kanaal, dat zegt mij niks. Wat is daar bijzonder aan?

Nogmaals bedankt!

Groetjes,

Saskia

• saskia

Ik heb nog een vraagje.

Hoe is het eigenlijk geregeld met de parkeergelegenheid?

Kun je in bijvoorbeeld Pula of Rovinj je auto goed (en veilig) parkeren?

• saskia

en nou vergeet ik nog iets!

De Brunji-eilanden? Wat is daar zo bijzonder aan, wat is er allemaal te bezichtigen? Is dat ook goed om op eigen gelegenheid te doen?

Bedankt.

• Jo

De Brijuni-eilanden zijn een Nationaal Park. Wijlen Tito had daar zijn buitenverblijf en heeft er de groten der aarde ontvangen. Toen was er een grote zoo. Daar blijft naar het schijnt weinig van over. Volgens de boeken zijn er ook resten van Romeinse bewoning. Maar verder wel mooie natuur. 'k Heb me laten vertellen dat je het zeker niet moet doen met een georganiseerde uitstap maar je gewoon laten overzetten, fietsen huren en op eigen houtje het eiland verkennen. Maar misschien weet Norbert meer te vertellen over die mogelijkheid. Anders weet ik je in Fazana wel een adresje waar je misschien één en ander kan navragen. Stuur maar een Privébericht, dan kan ik je daar de details van terugsturen.

edit: o ja, je hoeft als je iets vergeten bent niet een nieuw bericht te beginnen, als je je registreert hier kan je je eigen berichten na het posten weer openen en aanpassen.

• Jo

In september zullen er minder parkeerproblemen zijn. Natuurlijk, kom je net voor of na de middag dan zal je minder makkelijk plaats vinden natuurlijk dan om 9 of 10 uur in de voormiddag. En qua veiligheid: daar maak ik me geen zorgen over. Ik laat m'n wagen liever daar achter dan op een doordeweekse dag in Antwerpen of Brussel.

• Jo

Over Labin en Opatija heb ik al wat gezegd in het andere draadje. Maar je kan voor aanvullende info altijd eens op http://nl.croatia.hr/Destinations/ kijken. En anderzijds: neem het risico. Noch Labin, noch Opatija liggen ver weg. Valt het tegen dan verlies je'r maximaal een dag aan. Voor ons is het altijd een beetje wikken en wegen. M'n echtgenote is rolstoelgebruikster en we hebben het geluk dat ze twee rolstoelen kan meenemen: een elektrische en een gewone. Nadeel van de elektrische: een trap boven de 8 à 10 cm lukt niet. Maar ik moet niet duwen in de soms sterk hellende straatjes van de oude stadjes. En die heeft relatief brede banden zodat de natuurstenen straatjes met z'n soms brede voegen geen probleem vormen. Nadeel is wel dat je veel kerken, musea, oude gebouwen niet binnen kan, maar dat geldt dan ook meestal wel voor de gewone rolstoel. Voordeel van de gewone rolstoel is dan weer dat we gemakkelijker een restaurant of zo binnen kunnen. En één, twee of drie trapjes (zelfs vier of vijf niet) van zo'n 10 à 20 cm vormen ook geen probleem.

Maar omdat we 't zo toch allemaal wat gezien hebben, de rest zijn in mijn ogen “variaties op een thema”, beperken we ons de laatst drie jaar tot zalig niets doen op de camping. Niet echt aan het strand, gewoon rustig voor de tent, enkele keren per dag verfrissing zoeken in de zee, terrasje doen, restaurantje doen. Maar net zoals we naar onze vertrouwde campings gaan kennen we ook de restaurantjes waar het ons meevalt (en die waar het is tegen gevallen).

Nu je wat meer uitleg geeft wat je met je boottochtjes bedoelt lijkt me meest logisch gewoon ergens voor een halve of hele dag een motorbootje te huren en zelf op verkenning te gaan. De eigenaar van je verblijf (camping, appartement of hotel) aanspreken waar je naartoe kan. Of gewoon de verhuurder van zo'n bootje. In elk stadje vind je ze wel aan de haven.

• saskia

Hi Jo,

wederom weer ontzettend bedankt voor de info!!!! Ik hoor mensen allemaal zo enthousiast reageren over Kroatie! Ik ben zelf helemaal niet bekend daar, maar als ik de verhalen moet geloven, moet het een fantastisch land zijn !

Wat betreft de boottochtjes. Wij verblijven zelf in een huisje. Dus volgens mij is er niemand die ons daar wegwijs gaat maken in de omgeving. Geeft niks natuurlijk, zelf ontdekken is ook goed. Alleen ben ik dan de aangewezen persoon in ons gezelschap. Ik wil goed voorbereid zijn, vandaar dat ik iedereen overspoel met vragen ;-)

Maar goed ik kan dus het beste gewoon naar Pula en/of Rovinj gaan en daar ter plekke zal er wel iets zijn om een boottochtje te regelen?

We willen ook gewoon lekker een aantal daagjes genieten van ons huisje en zwembad. Maar omdat ik me heb laten vertellen dat het weer in september nogal wisselend is, wil ik ook wat stadjes als back up hebben.

Ik heb er ook aan zitten denken om naar Venetie te gaan voor een dagje, maar ik geloof dat de meningen daarover ook nog al verdeeld zijn, en dat het toch nog een lange vaartocht, (heen/terug) en daarbij komt dan nog de reistijd met de auto. Dus dat laat ik denk ik maar zitten, doe ik wel een keer als we een camping in italie bezoeken!

Maar om nog even terug te komen op het limski-kanaal, heb nog even gegoogled. Zie dat het een soort fjord is met een prachtige omgeving?????? ik neem aan dat je dat ook ter plekke kunt regelen? En kan ik dat het beste in Pula doen of is er een centraal punt bij het Limksi-kanaal zelf? En weet je heel toevallig, hoelang zo'n vaarttocht duurt???

• Jo

Wij zijn er nu ondertussen een 4-tal keer geweest de eerste 2 weken van september en enkel in 2007 hebben we twee (2) dagen regen en koud weer gehad. Dus die wisselvaligheid valt nogal mee. Maar zeg natuurlijk nooit nooit.

Wat het Limskikanaal betreft. Wij gaan er altijd heen met de wagen. Je kan natuurlijk ook altijd met een georganiseerde excursie vanuit Pula of om het even welk kuststadje. Ze slaan je er mee om de oren als je door de haventjes loopt. Ik vind die boottochtjes relatief duur en je bent gebonden. Beter kan je met de wagen naar ginder rijden, eventueel van daar uit een boottochtje maken op het Limskikanaal zelf. Schrik niet als je onderweg naturistische waterskiërs of ander naturisten tegen komt. Langs weerszijden van de kanaalingang liggen namelijk grote naturistencampings, Koversada aan de ene kant, Valalta aan de andere kant. Als ik me goed herinner ('t is van 2005 geleden) duurt het boottochtje ruim een uur, zeker geen 2 uur). En ben je terug van je boottochtje dan trek je de nodige tijd uit om lekker te eten aan het kleine haventje in het kanaal. Er zijn 2 of 3 restaurantjes. Wij bezochten al enkele keren Viking omdat Hilde daar makkelijk met de rolstoel binnen kan. Je hebt er de gerechten die je overal vind maar ze hebben ook diverse soorten schelpen (mosselen, venusschelpen, oesters, Sint-Jacobsschelpen), eventueel ook een gemengde zeevruchtenschotel. O.a. oesters worden daar gekweekt.

Ga je echter vanuit Pula of zo dan leggen ze aan in het Limski-kanaal en dan heb je daar een uurtje of zo om wat rond te kijken. M.i. te kort om rustig en gezellig te tafelen.

Als het jullie eerste keer Kroatië is zou ik zeker Venetië niet doen. Ondanks wat velen hier zeggen heb je in Istrië genoeg te ontdekken.