Is er iets te doen in Dalmatië?

• Marjan

Wij vertrekken 9 september 2009 richting Split (voor de 4e keer). Weet iemand of daar nog leuke dingen te beleven zijn behalve watervallen? En kun je ergens leuk winkelen? We zijn al in Split geweest, daar vind ik het winkelen tegenvallen.

Ook denk ik aan bijvoorbeeld een leuk hotel met folkloredansers of een andere leuke bezienswaardigheid. Alvast hartelijk bedankt.

• lavanda

Raften bij Omis?? In Trogir en Split zijn in augustus de muziekfestivals…maar heb geen idee of dat in september ook nog is…..Zelf vind ik een dag Mostar altijd mooi.Niet alleen om Mostar, maar de hele weg er naar toe. OF Dubrovnik?? Dagtocht naar één van de eilanden….maar ik zou niet speciaal een tocht maken naar Zlatni Rat,wij vonden het erg tegenvallen…Als je in de buurt van Makarska zit kun je de meren bij Imotski bekijken, of een rit naar Vrata Biokova………….

• Marjan

Hartelijk bedankt, Mostar ben ik nog niet geweest dus dat is wel een optie. Trogir wel, erg mooi daar, ik zal eens kijken of daar iets over te vinden is.

• Norbert HR

Je kunt ook gaan kijken in Rocogniza, Murter, Primosten of de boot pakken naar één van de eilanden. Wil je iets verder rijden dan kachel je in 1,5 uur naar Zadar.

Een uitstapje, vanuit Murter, naar de Kornati eilanden is mogelijk.

En anders kun je altijd nog in de zon gaan liggen en een beetje zwemmen.

• Carla

Wat betreft de folkloredansers komen jullie te laat. Gedurende de maanden juli en augustus waren er dagelijks allerlei, gratis toegankelijke, voorstellingen op Riva (de boulevard) en andere locaties in het centrum. Er was iedere dag ‘voor elk wat wils’ zoals: acrobatiek, poppenspel, concerten, sportevenementen, klapa etc. Ook traden er wekelijks volksdansgroepen op, die zowel volksdansen uit heel Kroatië als zang brachten. Momenteel zijn de 10-daagse ‘Dani Dioklecijana’ aan de gang, maar dat loopt deze week af of is inmiddels afgelopen.

Wanneer je het winkelen in Split tegen vindt vallen, dan zul je, op dit gebied, nergens in Kroatië aan je trekken komen. Persoonlijk vind ik dat ik in Split winkels, op allerlei gebied, in overvloed heb. Zowel in en om het centrum, in Split III alsook in de grote overdekte winkelcentra zoals o.a. Joker, Mercator etc.

Ik weet niet welke bezienswaardigheden jullie inmiddels al dan niet bezocht hebben. Het is bijv. leuk om het fort in Klis eens te bekijken of de plaatsjes Skradin, Omiš (met de Cetina Canyon en Radmanove Mlinice) eens te bezoeken.

Ook heb je vanaf Vidova Gora op Brač een schitterend uitzicht op o.a. de eilanden Hvar, Vis, Korčula etc. Het mooist is het altijd nadat de Bura (N.O.wind) heeft gewaaid. Dan kun je het verst kijken, is het helemaal helder en zijn ook de kleuren op hun mooist.

• Marjan

Bedankt Carla, jammer dat we te laat zijn maar we gaan nooit in het hoogseizoen. Ik zal de plaatsen die jij noemt opzoeken op internet. We zijn al in veel plaatsen geweest. Wat het winkelen betreft, ik denk dat we de overdekte winkelcentra moeten zoeken, we hebben ze nog niet gevonden, we zijn alleen in het oude stadje geweest.

• Marjan

Bedankt Norbert. In Zadar zijn we al een paar keer geweest. Ik zal de plaatsen die je beschrijft opzoeken op internet.

• wichard

Het overdekt winkelcentrum in Split heet Joker, er is ook een Macdonald in gevestigd volg dus de aanwijzingen Joker of Macdonald. Net buiten Split richting snelweg cq Trogir zit de Mercator.

• marjan

Bedankt. We zijn nu in Kroatie en hebben Joker en de Mc gevonden, bedankt. Mooie winkels.

• Carla

Ook ik zit in Split en moet vanmiddag nog naar 't Joker winkelcentrum. Mocht je nog naar de Mercator willen, die vind je net buiten Split in Solin, aan je rechterhand, waar je bij de stoplichten rechtsaf slaat naar Mravince. Parkeerplaatsen in overvloed aanwezig.

Ik weet niet hoelang jullie nog in Split zullen zijn, maar wanneer je wilt genieten van prima Klapa-muziek moet je zorgen dat je 's maandags in Peristil bij de Sveti Duje bent. Boven de onderdoorgang, in Vestibul (de koepel), treedt gedurende de hele dag Klapa Iskon op… G E W E L D I G, een absolute aanrader (:D.