vakantieland en tolgeldfraude

• Peter

Hoi allemaal,

wij zijn net terug van 2,5 weken Kroatie. Een goed vakantieland, maar ik ben Corsica gewend en dus verwend. Wat opvalt in Kroatie is dat alles wat maar neigt naar natuurschoon veranderd is in een commercieel nationaalpark. Voor ons dus vaak veelbelovend, maar ontzettend druk en gemakkelijk toegankelijk voor de gemiddelde tourist. Het gevolg is dat het erg druk is en juist nu de natuur er onder lijdt. platgestampte grond, kapotte wortels en vies water (zonnebrand) bij met name Plitvice en Krka. jammer. Op Corsica bijvoorbeeld moet je veelal eerst 2,5 uur wandelen door de bossen of over ruig terrein voordat je ergens komt wat nationaal park waardig is, juist omdat er niets is aangelegd (de restonica vallei uitgezonderd). De mensen die deze tochten aangaan zijn halen het niet in hun hoofd de natuur kapot te maken en rommel te laten slingeren. Elk papiertje gaat mee terug. bovendien is er rust en durf je gerust een uur vanaf het ene mooie uitkijkpunt te kijken, zonder weggeduwd te worden door iemand die ook een foto moet maken van zijn opgetutte vrouw op hoge hakjes met een waterval op de achtergrond. Ik ben benieuwd hoe men hierover op het forum denkt.

Is het goed dat er nationale parken zijn of juist niet?

Daarnaast nog een waarschuwing: tel het geld dat je terug krijgt bij de tolwegen. Na 2 keer een verkeerd bedrag terug gekregen te hebben ben ik er op gaan letten. Het viel me al op dat ze zo goed naar je nummerbord keken (He buitenlanders….dat kan weleens cashen worden). De derde keer was het maarliefst 100 kuna. Ik heb de auto 50 meter verder midden op de snelweg gestopt (het is er nog rustig op de snelweg) toen ik erachter kwam en ben teruggelopen. Het meisje keek eerst schuldbewust, maar probeerde nog met haar grote schattigste ogen: “maar je gaf tot 100 kuna en 200???????”. Ik keek woedend en ze gaf direct toe. Ze pakte het briefje van 100 nog net niet uit haar eigen broekzak.

Kortom: voor het poortje doorrijdt; even tellen. Laat ze maar toeteren achter je. De hefboom blijft echt wel open.

Herkennen meer mensen dit?

• mirjana

Nee ik herken het niet!!! Ben wel ooit in Frankrijk bij een tolpoortje opgelicht maar mocht niet baten want ze spreken geen andere taal dan frans als er een probleem is.

Wat NP Plitvice betreft moet je ook niet in hoogseizoen zijn en er is veel meer daar in omgeving te zien wat nog niet door massa toerisme ondekt is(ook niet in hoogseizoen).

• lipik

Wat tolgelden betreft : herken ik ook niet, maar ik zal de laatste zijn om te beweren dat het niet kan. Mensen zijn mensen en die heb je in alle soorten, ook in Kroatie dus.. En de laatste jaren rijd ik rond met Kroatische nummerplaten,…

Wat de nationale parken betreft : er is voor beide manieren van beheer iets te zeggen : ruig en zonder paden zoals in Corsica : goed voor de natuur, maar niet toegankelijk voor iedereen, het omgekeerde geld dan weer voor de'Kroatische' manier.

Maar denk er toch aan dat niet enkel Brijuni en Plitvica de enige parken zijn. Deze zijn wellicht de meest toeristische (en Krka wellicht) maar bv Risnjak, Ucka en Velibit zijn al veel minder ‘toegankelijk’ en vooral minder interessant voor een ‘modale’ toerist. Het pad naar de top van de Risnjak (een zeer mooie wandeling) is over smalle paadjes met veel rotsen en duurt enkel 3 tot 4 uur. Jan-met-de-pet begint daar niet zo snel aan. Dit resulteert natuurlijk in veel minder bezoekers wat dan weer minder geld in het laadje brengt… 't is een beetje kiezen tussen cholera en de pest.

Nu moet ik zeggen dat rondslingerend vuilnis bij mijn weten toch niet zo'n probleem is. Veel volk daarentegen, ja zeker in Plitvice.

• Jo

Wat betreft de tolgelden deel ik niet je mening. Zoals iemand anders al zei: iedereen kan zich vergissen. En er zal wel een enkeling tussen zitten die zich “bewust” vergist maar ik weet dat er hier ook zijn die buitenlanders een klein beetje oplichten. M'n broer had vroeger een frituur in Brugge en had twee prijzen op z'n kassa: prijzen voor de Belgen en prijzen voor de anderstalige toeristen. Anderzijds los ik het de laatste 2 jaar anders op, indien mogelijk. Ik betaal namelijk met m'n Visa- of Mastercard. Scheelt op de koop toe nog het wachten in de meeste gevallen. En zeker in Kroatië kan je op borden zien afhankelijk waar je de snelweg opgekomen bent en waar je er af gaat, hoeveel je moet betalen.

Ook wat de natuurparken betreft heb je maar gedeeltelijk gelijk. Plitvice zeker maar is dan ook de moeite waard om dit aan de wereld te laten zien. Het was na de oorlog trouwens één van de eerste gebieden die ze ontmijnd hebben. Waarschijnlijk geld dat ook voor Brijuni, ben er zelf niet geweest omdat het me inderdaad te duur leek voor wat je mag verwachten. Maar bijvoorbeeld het Ucka-park hebben we doorkruist zowel in voor-, hoog- als naseizoen en je kon er de bezoekers op je ene hand tellen. Hetzelfde voor het schiereiland aan de punt van Istrië: Kamenjak. Een beetje toeristen maar dan vooral mensen die daar naar het strand komen, ze komen zeker niet voor wat er te zien is. Idem voor het Noordelijk Velebit. Ik heb er een paar jaar terug eind juni een ganse dag te voet rondgedwaald. Hoop en al 10 man gezien. Al meerdere keren Lonjsko polje bezocht. Géén toerist tegen gekomen. Net als Ucka gratis trouwens. En zowel Ucka als het ganse Velebit liggen nochtans niet in het binnenland.

Over Plitvice kan ik je in dat verband nog een anekdote vertellen. Op één van m'n bezoeken, vorig jaar in mei, zie ik op amper 2 meter van de aangelegde weg een mij onbekende bloem staan. Nu had ik wel een vermoeden wat het was maar dat kon ik vanop de weg niet zien. Nu was op die plaats langs de ene kant een meer, langs de andere kant was het pad afgezet met paaltjes en dwarsbalken op zo'n 60 cm hoogte. Omdat ik zeker wilde zijn dat m'n vermoeden juist was en omdat ik toch ook een fot wilde ben ik over die afsluiting gestapt om de plant van dichtbij te bekijken en foto's te maken. Gedurende ruim eeen kwartier, misschien wel een half uur ben ik daar bezig geweest, er zijn ondertussen misschien 100 of 200 ander bezoekers langs gekomen en geen enkele heeft maar één blik geworpen op die plant. En zelfs al hadden ze het gedaan, ze hadden het dan waarschijnlijk nog als onkruid bestempeld. Kijk hier maar eens.

• lavanda

Wij hebben hetzelfde trucje meegemaakt..niet bij de tolpoortjes maar in een supermarkt. We betaalden een fles drank van 89 kuna met 200 kuna, en kregen 11 kuna terug. Ik zag het wel direct, en bleef wachten op mijn 100 overige kuna;s….maar volgens de cassiere vergistte ik me….met veel bombarie werd globaal de kas opgemaakt….maar naar mijn 100 kuna kon ik fluiten……..

• geert wauters

Ook wij zijn er voor 100 kuna opgelegt , ik was echter zou verontwaardigd dat ik maar niet gezecht heb , pas enkel kilometers later viel mijn nikkel dat ik te weinig terug gekregen heb

• lavanda

Wij waren gewaarschuwd, op de gevel van de winkel staat nl. Kerum (keerom, toch??) Tsja, en dat deden we niet…..:(

Nee hoor, ik was best boos!! En dan in 5 minuten een kas opmaken…..er zat geloof ik ong. 15000kuna in…..maak je mij niet wijs dat dat op 100 kuna nauwkeurig is, alleen de statiegeldbonnen werden al globaal bekeken….

• PapaLeone

Dit is mij toch een beetje teveel! Ik heb gezegd om niet meer op het prikbord te komen van wege teveel domme…Indien je te weinig terug krijgt op het gegeven geld kan je waarschijnlijk niet tellen omdat NA 300 METER (!) je euro valt!!! En wie vervuild de ganse boel???? NIET DE KROATEN maar…dus geef jezelf de fout, en sorry dat ik zo “cru” ben.

En geloof mij vrij, ik zit meer in Kroatie dan, jij denkt en ken echt wel de mentaliteit!!

Misschien denken jullie (jij) dat bij ons de rekening wel klopt en wij geen “dieven” zijn? Vergeet het maar, maar daarover leest men niets. Men ziet op vakantie een naald in een hooiberg maar de balk in zijn eigen ogen ziet men niet!!!

Ik kom hier 18 jaar en ongeveer 4 maanden per jaar maar ik kan over deze prijkt(ijken) niet meespreken. En indien je negatieve berichtein wenst kan ik die ook geven hoor.

Groetjes

Papa Leone

• Peter

hoi,

Dank voor de reacties. Wel wil ik er even bij aangeven dat ik slechts heb opgeschreven wat ik mij is opgevallen, maar ik stel juist bewust de vraag na iedfer stukje, omdat ik niet te kort door de bocht wil zijn en graag de gemiddelde waarheid wil horen. De reactie van PapaLeone vind ik daarom ook een beetje overtrokken (Gezien de spelling en grammatica en zondagavond kan het ook aan wat anders liggen ;-) ).

over het tolgeld. ik keur het ook niet goed als een nederlander/belg een dubbel kassasysteem heeft of op enigelei wijze toeristen opligt. mijn vriend zou het niet kunnen zijn. ik weet dat het overal gebeurd, maar ik zal het NERGENS pikken ook niet in Kroatie (omdat men misschien gemiddeld armer is (stel die dame flikt het trucje 10 keer per dag….tadaaaaaaa 140 euro extra per dag dat verdient de gemiddelde nederlander niet hoor)).

Ik blijf vooralsnog benieuwd hoe men tegen de vraag van nationale parken aan kijkt. Ik ben -voor de duidelijkheid- in Plitvice, Krka, Kornati, Paklinca en Risnjak geweest en heb een poging gedaan de grotten in Velebit te zien, maar we waren $#&#& een kwartier te laat. :-). Ik kan dus eerlijkheidshalve geen mening hebben over de andere parken.

groet,Peter

• ellen van kooij

Ik deel je mening over de parken deels.

Te toeristisch in het hoogseizoen. Niet superbijzonder wat je niet ook in de vrije natuur tegen kunt komen.

Plitvice vind ik echt héél mooi!

Kornati niks aan. Blauwe zee en kale rotsen.

Krka te druk met picknickende mensen; de eerste keer dat ik er kwam was het nog verboden te zwemmen, dat was beter.

Paklenica wilden we vorige maand weer naar toe, maar het was helaas te heet.

Maar wat als ze er geen NP van gemaak hadden? Ik vrees dat de parken er dan niet zo uitgezien hadden als nu.

Als je bedenkt dat de hele kust een paar eeuwen geleden nog groen en vruchtbaar waren. En nu kaal en droog…..

Problemen met wisselgeld hebben wij nog nergens gehad.

Wel 1x in een supermarkt dat de Mastercard het niet zou doen en dus nog een keer bij de andere kassa betaald moest worden. Maar we hebben beide bonnetjes meegenomen, dus als het dubbel op de afrekening staat, hebben we bewijs dat het teruggeboekt moet worden.

Tip als van vanaf het zuiden Zagreb nadert en tol moet betalen: doe dat met een creditcard. Daar stond helemaal geen wachtrij, terwijl we bij de gewone kassa een kwartier in de file gestaan hebben. Dat zie je niet als je aan komt rijden, want deze tolpoorten liggen ver uit elkaar.