Hoi allemaal,
wij zijn net terug van 2,5 weken Kroatie. Een goed vakantieland, maar ik ben Corsica gewend en dus verwend. Wat opvalt in Kroatie is dat alles wat maar neigt naar natuurschoon veranderd is in een commercieel nationaalpark. Voor ons dus vaak veelbelovend, maar ontzettend druk en gemakkelijk toegankelijk voor de gemiddelde tourist. Het gevolg is dat het erg druk is en juist nu de natuur er onder lijdt. platgestampte grond, kapotte wortels en vies water (zonnebrand) bij met name Plitvice en Krka. jammer. Op Corsica bijvoorbeeld moet je veelal eerst 2,5 uur wandelen door de bossen of over ruig terrein voordat je ergens komt wat nationaal park waardig is, juist omdat er niets is aangelegd (de restonica vallei uitgezonderd). De mensen die deze tochten aangaan zijn halen het niet in hun hoofd de natuur kapot te maken en rommel te laten slingeren. Elk papiertje gaat mee terug. bovendien is er rust en durf je gerust een uur vanaf het ene mooie uitkijkpunt te kijken, zonder weggeduwd te worden door iemand die ook een foto moet maken van zijn opgetutte vrouw op hoge hakjes met een waterval op de achtergrond. Ik ben benieuwd hoe men hierover op het forum denkt.
Is het goed dat er nationale parken zijn of juist niet?
Daarnaast nog een waarschuwing: tel het geld dat je terug krijgt bij de tolwegen. Na 2 keer een verkeerd bedrag terug gekregen te hebben ben ik er op gaan letten. Het viel me al op dat ze zo goed naar je nummerbord keken (He buitenlanders….dat kan weleens cashen worden). De derde keer was het maarliefst 100 kuna. Ik heb de auto 50 meter verder midden op de snelweg gestopt (het is er nog rustig op de snelweg) toen ik erachter kwam en ben teruggelopen. Het meisje keek eerst schuldbewust, maar probeerde nog met haar grote schattigste ogen: “maar je gaf tot 100 kuna en 200???????”. Ik keek woedend en ze gaf direct toe. Ze pakte het briefje van 100 nog net niet uit haar eigen broekzak.
Kortom: voor het poortje doorrijdt; even tellen. Laat ze maar toeteren achter je. De hefboom blijft echt wel open.
Herkennen meer mensen dit?